Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Jesper KD Dato 12/09-24, 21:28
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Ifølge kortet er der planlagt/forberedt en ekstra station/stoppested ved Akademivej Øst. Er det korrekt? Den synes jeg ikke jeg har hørt om før ...

På Hovedstadens Letbanes vejtegninger, s. 43, fra 2016 er der anført en mulig fremtidig station på Lundtoftegårdsvej umiddelbart syd for kurven ved Akademivej.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Citat fra: Niels Buch Dato 11/09-24, 15:43
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 22:59
Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg vil tro at den tranversal der er vist ved Herlev, er en nødtransversal, som kun er tænkt brugt i forbindelse med unormale driftsforhold, og som derfor ikke er udstyret med sporskiftedrev, ligesom de ikke kan styres fra central hold, men kun betjenes af letbaneføreren på stedet. Jeg vil derfor tro at transversalen i Herlev er uegnet til i en længerevarende periode hvor der vendes ved Herlev Hospital.

Lignende transversaler har jeg set på Odense Letbane.

Sporskifterne ved Rødovre Nord er derimod centralbetjente og styret fra CMC, da de giver mulighed for kørsel til og fra CMC hhv. Herlev.

Hilsen
Niels




Det håber jeg sandelig ikke er tilfældet. Et  moderne trafiksystem med sporskifter uden drev lyder meget usandsynligt. Og kontraprodultivt i forbindelse med nogen form for drift.
Den kun delvise åbning er jo også en form for nøddrift.
Så jeg køber stadig ingen argumenter for hvorfor man i første etape ikke kører igennem til Herlev station.
Det er bare drønærgerligt.


Citat fra: Niels Buch Dato 11/09-24, 15:43
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 22:59
Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg vil tro at den tranversal der er vist ved Herlev, er en nødtransversal, som kun er tænkt brugt i forbindelse med unormale driftsforhold, og som derfor ikke er udstyret med sporskiftedrev, ligesom de ikke kan styres fra central hold, men kun betjenes af letbaneføreren på stedet. Jeg vil derfor tro at transversalen i Herlev er uegnet til i en længerevarende periode hvor der vendes ved Herlev Hospital.

Lignende transversaler har jeg set på Odense Letbane.

Sporskifterne ved Rødovre Nord er derimod centralbetjente og styret fra CMC, da de giver mulighed for kørsel til og fra CMC hhv. Herlev.

Hilsen
Niels




I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.

Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.

Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 15:26
Citat fra: Niels Buch Dato 11/09-24, 15:43
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 22:59
Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29
Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel. 
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer

Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.

Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg vil tro at den tranversal der er vist ved Herlev, er en nødtransversal, som kun er tænkt brugt i forbindelse med unormale driftsforhold, og som derfor ikke er udstyret med sporskiftedrev, ligesom de ikke kan styres fra central hold, men kun betjenes af letbaneføreren på stedet. Jeg vil derfor tro at transversalen i Herlev er uegnet til i en længerevarende periode hvor der vendes ved Herlev Hospital.

Lignende transversaler har jeg set på Odense Letbane.

Sporskifterne ved Rødovre Nord er derimod centralbetjente og styret fra CMC, da de giver mulighed for kørsel til og fra CMC hhv. Herlev.

Hilsen
Niels




I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.

Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.

Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.

Letbaner gamle dage ??

Citat fra: Svend Dato 21/09-24, 15:49
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 15:26I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.

Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.

Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.

Letbaner gamle dage ??

Sporvogne og jernbaner... ...samme princip

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 17:16
Citat fra: Svend Dato 21/09-24, 15:49
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 15:26I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.

Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.

Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.

Letbaner gamle dage ??

Sporvogne og jernbaner... ...samme princip

Siger du....  https://www.jernbanen.dk/forum1/Smileys/fugue/cheesy.png

Hovedstadens Letbane åbner i to etaper
Af larsht, København. 21/09-24, 22:04.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 17:16
Citat fra: Svend Dato 21/09-24, 15:49
Citat fra: Viktoria Skov Dato 21/09-24, 15:26I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.

Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.

Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.

Letbaner gamle dage ??

Sporvogne og jernbaner... ...samme princip

Jeg tror det kommer MEGET an på hvilket regelsæt man ønsker at blive godkendt til drift under.............

Mvh
Lars

Gå op Sider: 1 [2]

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak