Citat fra: Niels Buch Dato 11/09-24, 15:43Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 22:59Citat fra: 1993matias Dato 10/09-24, 22:29Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:42Af den sporplan der fremgår af Gleisplanweb så er transversalen i Herlev kun egnet til at vende tog fra Lundtofte og ikke fra Ishøj. Venstresporskørsel er absolut no-go i de her systemer og lysreguleringerne fungere heller ikke til venstresporskørsel.
Man kan da køre til lige den anden side af transversalen og så køre tilbage til den anden perron? Så er der intet venstresporskørsel ud over det sædvanlige ved endestationer
Ja, det er rigtigt. Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte på.
Det kan godt være jeg tager fejl, men jeg vil tro at den tranversal der er vist ved Herlev, er en nødtransversal, som kun er tænkt brugt i forbindelse med unormale driftsforhold, og som derfor ikke er udstyret med sporskiftedrev, ligesom de ikke kan styres fra central hold, men kun betjenes af letbaneføreren på stedet. Jeg vil derfor tro at transversalen i Herlev er uegnet til i en længerevarende periode hvor der vendes ved Herlev Hospital.
Lignende transversaler har jeg set på Odense Letbane.
Sporskifterne ved Rødovre Nord er derimod centralbetjente og styret fra CMC, da de giver mulighed for kørsel til og fra CMC hhv. Herlev.
Hilsen
Niels
I gamle dage var det problem vel løst med en skurvogn ved siden af sporskiftet, og en mand udstationeret der omstillede sporskiftet for hvert tog.
Så behøver føreren ikke forlade toget og der kan hurtigt vendes.
Alternativt kunne man vel midlertidigt ombygge det ene sporskifte til fjedersporskifte, der er fast stillet til afvigende gren. Toget kan derved opskære sporskiftet i nordgående retning, vende og køre gennem transversalen i sydgående retning.