Turen med veterantog Palma-Sóller og veteransporvogn Sóller-Port de Sóller har flere gange været omtalt her på sitet. Bl.a. har K. B. Andreasen lavet en fyldig reportage tilbage i 2015. Den kan ses her:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=24183#p24183Så jeg vil nøjes med 9 billeder samt lidt
anmeldelse og lidt information.
Lad os starte med det positive:
Det er nemt at købe en billet på nettet. Den koster 35 EUR for en tur/retur med begge baner og du viser blot QR-koden på din telefon i toget/i sporvognen.
Det er en smuk tur. Især nedkørslen til Sóller by og turen langs vandet i Port de Sóller er en positiv oplevelse.
Men så er alt også sagt.
Det negative:
Det meste af turen er kedelig. Der er udsigt til afsvedne og forladte marker. Nogle steder kan man læse om
appelsinruten og
appelsindalen. Jeg så ikke én eneste appelsin mellem Palma og Sóller og mellem Sóller og Port de Sóller så jeg én lillebitte appelsinlund. De få steder, hvor der ikke sås afsvedne og forladte marker, dyrkedes oliven og citroner. Mange oliventræer var dog døde og efterladte. Det hele så i det hele taget
trælst ud.
Hele dagen var jeg nervøs for ikke at komme med toget/sporvognen. Man kører med fire forskellige tog/sporvogne og fire gange skal man haste ombord for at finde en plads. Så vidt jeg kan bedømme, har man lavet en ordning, hvor der ikke sælges flere billetter til den enkelte afgang, end der er siddepladser til. Til gengæld har man ingen anvist plads. Det er alles kamp mod alle, og der går unægtelig noget af det sjove, hvis man selv får siddeplads i én vogn, mens konen og/eller børnene sidder i en anden vogn.
På delstrækningen Sóller-Port de Sóller kører man i flere afdelinger. På vej hjem fra Port de Sóller kørte vores sporvogn i 3 afdelinger. Men det får man ikke noget at vide om, og vi var mange, der var ængstelige for ikke at komme med. Der var ingen information om noget som helst. Til gengæld blev forbuddet om stående passagerer i midtergangen håndhævet med hård hånd.
Alle fotos 23. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Palma. Jernbanen Palma-Sóller har sin helt egen station i Palma, og den er ganske nydelig. Her set fra gadesiden. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. Palma. Perronsiden. Fotografen fotograferer til den ene side..... Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet...... og fotografen fotograferer til den anden side. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Sóller. Veterantoget er ankommet til Sóller, og de, der skal videre med veteransporvognen til Port de Soller, spejder forgæves efter veteransporvognen - eller i det mindste et skilt, der fortæller, hvor veteransporvognen holder henne. (Den holder faktisk på gadesiden af stationsbygningen, men stoppestedet er kun markeret med et meget lille stoppestedsskilt). Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Sóller. Sporet i forgrunden er veteransporvognens. Bygningen på skrå for enden af sporet er Sóller station. Fotografen står med ryggen mod Port de Sóller.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Port de Sóller. Indgangssporskiftet fra Sóller-siden. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Post de Sóller station set fra perronsiden. Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Port de Sóller station. Man er i gang med diverse omløb. Selv om "toget" skulle afseendes i 2 afdelinger, lykkedes de forskellige omløb, og man kom afsted i korrekt rækkefølge og med diverse styrevogne i de rigtige ender af "togene".Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Port de Sóller. The end of the line. Hertil og ikke længere. Måske har sporet tidligere gået længere - jeg aner det ikke. Såvel spor som køreledning stopper her, og der var ingen nutidige tegn på, at de havde gået længere.