Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet

Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 18:12
Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer. Men ellers er ideen god nok  :-)

Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert!

Ja, han har tydeligvis ikke opdateret sin viden, men mon ikke også han er gået på pension? Så kan det være svært at følge med.

Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 18:37
Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 18:12
Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer. Men ellers er ideen god nok  :-)
Tunnelelementerne kan sagtens benyttes også på denne strækning.

Men det ville kræve en uddybning af sejlrenden som udover at koste en del ekstra også ville være ødelæggende for det lokale havmiljø.

Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 18:37
Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 18:12
Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer.
Altså sådan mere flade elementer?
Du ved godt tunnelelementer lægges i en forud udgravet rende og så dækkes til? Dvs. vanddybden er uden betydning (andet end at der formodentlig er en max. dybde).
CitatMen ellers er ideen god nok  :-)
Jo, men tak da!

Citat fra: Worm Dato 23/10-24, 00:56
Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 18:37
Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 18:12
Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer. Men ellers er ideen god nok  :-)
Tunnelelementerne kan sagtens benyttes også på denne strækning.

Men det ville kræve en uddybning af sejlrenden som udover at koste en del ekstra også ville være ødelæggende for det lokale havmiljø.
Men hvorfor ville det dog kræve det?

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af steenth. 23/10-24, 02:39.
Seneste redigering: 23/10-24, 02:44 af steenth
Citat fra: tgsen Dato 23/10-24, 01:21
Citat fra: Worm Dato 23/10-24, 00:56
Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 18:37De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer. Men ellers er ideen god nok  :-)
Tunnelelementerne kan sagtens benyttes også på denne strækning.

Men det ville kræve en uddybning af sejlrenden som udover at koste en del ekstra også ville være ødelæggende for det lokale havmiljø.
Men hvorfor ville det dog kræve det?
Hvis du have læst præsentationen fra DB InfraGO, som jeg tidligere gav, så er der en forklaring på det netop side 18 hvorfor de bygger elementerne på stedet og ikke i Rødbyhavn. For det er faktisk undersøgt om det var en mulighed. Derudover kunne fabrikken først komme igang med Femernsund, når elementerne til Femernbælt var leveret - så det ville også have trukket tidspunkt for færdiggørelsen.

Man skulle aldrig have nedlagt jernbanefærgeforbindelsen over Fehmarnsund:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra færgen "Schleswig Holstein" til byggepladsen for den nye Femernsundbro, 14. september 1962. Foto: Walter Hollnagel - Eisenbahnstiftung Bildergallerie.

Ach, falsches Forum.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Niels 

Citat fra: tgsen Dato 23/10-24, 01:21
Citat fra: Worm Dato 23/10-24, 00:56
Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 18:37
Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 18:12
Citat fra: steenth Dato 22/10-24, 17:39DB InfraGO  har været på besøg hos transportudvalget:
https://www.ft.dk/samling/20241/almdel/tru/bilag/22/index.htm

Der er status på landanlæg på den tyske side. På Femern er de igang med sporarbejdet og det er færdig i 2027. Resten af sektioner er enten i planlægsningsfasen og andre igang med godkendelse med hørring mv. Femernsund tunnel ligger høring i 2. kvartal 2025... og de sydligste sektioner i år.

Og TV 2 Øst har lavet en opfølgning på Ekstra Blads artiklen.
https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/tysk-forsinkelse-rammer-femern-forbindelse
Der udtalelser fra Kristian Madsen fra IDA. Men det ligner han ikke er opdateret med signalprogrammet. Han skulle ellers være ekspert! Men ellers er det ikke nyt for dem, som udtaler sig til artiklen.

Og lidt om plan B ved Femernsund:
https://www.tv2east.dk/femern-forbindelsen/tyskerne-har-fremlagt-en-plan-b-ved-femern-byggeriet
Ville det spare tid hvis tyskerne købte tunnelelementer i Rødby, eller vil de bare ikke?

De kan ikke anvendes på (under) Fehmarnsund. Der er ikke dybt nok, så det kræver kræver en helt anden type tunnelelementer. Men ellers er ideen god nok  :-)
Tunnelelementerne kan sagtens benyttes også på denne strækning.

Men det ville kræve en uddybning af sejlrenden som udover at koste en del ekstra også ville være ødelæggende for det lokale havmiljø.
Men hvorfor ville det dog kræve det?


Formentlig fordi de skibe som bruges til opgravning af rende til tunnelelementerne og de "skibe" som skal bruges til at placere tunnelelementerne på deres endelige plads stikker så dybt at de ikke kan manøvrere frit.

Igvertfald er det begrundelsen fra tysk side at sejlrenden i strædet skal uddybes og farvandet er omfattet af særlig EU-habitat.

Og så vidt vides har tyskerne ikke den mulighed som vi har i Danmark, at vedtage en anlægslov som overtrumfer alt.

JH

Var det til gengæld ikke noget, der blev talt om på et tidspunkt? Jeg synes at have hørt noget med, at tunnelfabrikken også lige kunne bruges til at lave en stribe elementer til Femarnsund og det så var derfor man valgte en tunnel i stedet for en broløsning. Eller husker jeg forkert?

Citat fra: mpp Dato 23/10-24, 15:52Var det til gengæld ikke noget, der blev talt om på et tidspunkt? Jeg synes at have hørt noget med, at tunnelfabrikken også lige kunne bruges til at lave en stribe elementer til Femarnsund og det så var derfor man valgte en tunnel i stedet for en broløsning. Eller husker jeg forkert?

Den oprindelige plan var at der ikke skulle bygges en ny forbindelse ved Femernsund, men i 2012 konkluderede DB Netz at broen ikke ville kunne holde til den øgede trafik. I 2019 præsenterede man så forskellige løsningsforslag og i marts 2020 blev det besluttet at det skulle være en sænketunnel.

Den sene beslutning (under tyske planforhold) er også medvirkende til at man er under tidspres.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak