Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Citat fra: Petteri Dato 10/10-24, 07:57
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 06:18
Citat fra: Petteri Dato  9/10-24, 23:54
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 20:21
Citat fra: andersj Dato  9/10-24, 18:10
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 17:24
Citat fra: Thorfinn Dato  9/10-24, 16:08
Citat fra: mgameing123
/quote]
RE7? Den er alt for langsom. Hellere skift i Fredericia eller Kolding til Århus Lyn.
Full ACK. Hvis man vil nordpå er det det bedre valg.

RE7 og DSBs EC bruger p.t. ca samme tid fra Flensborg  / Padborg til Hamborg. Når RE7 bliver forlænget til Tinglev skal den køre sløjfen eller vende i Flensborg - begge ting tager selvfølgelig nogle minutter.
Hvad der er vigtigere: man kan ikke få kaffe på strækningen  8), hverken i RE7 eller DSB EC.
Hvordan er RE7 så hurtigt og er der nogen der ved hvorfor man skulle bygge en sløjfe i Flensburg?

Det er ikke RE7 der er hurtig, men fjerntogskanalen mellem Flensburg og Hamburg der er langsom pga. den øvrige trafik. IC3 er også kun godkendt til 140 km/t i Tyskland, hvilket måske også kan have haft en effekt på køreplanlægningen, da strækningshastigheden er 160 km/t mellem Hamburg og Flensburg. 
Tyskland virkelig burde tage sig sammen med sin forbindelser til Danmark.
Og DSB burde indsæt rejsekort stand på Flensborg station. Det er sindssygt at jeg kan ikke bruge rejsekort mellem Flensborg og resten af landet undtaget på rute 110.

Hvorfor burde DSB det? I princippet så køres Padborg-Flensburg på en kontrakt med NSH.
Rejsepasset gjaldt heller ikke på toget til Flensburg.
Københavner kan bruge rejsekort til Malmø så hvorfor kan Jyder ikke bruge rejsekort til grænsehandel i Flensborg?

Jeg ved ikke hvad grundlaget var, for at at få rejsekort standere op til og med Malmö C, men omvendt så kan det svenske Yoyo-kort bruges i Danmark. Tyskland har ikke noget tilsvarende, der kan benyttes over grænsen til Danmark.

Hvis jyderne vil grænsehandle i Tyskland, så kan de bruge den udmærket buslinje 110, hvor rejsekortet kan benyttes til/fra Flensborg ZOB.
Problemet med 110 er at den køres kun fra Sønderborg og Kruså. Det nytter ikke noget hvis man bor op ved Kolding eller Esbjerg.

Citat fra: Petteri Dato  9/10-24, 23:54
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 20:21
Citat fra: andersj Dato  9/10-24, 18:10
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 17:24
Citat fra: Thorfinn Dato  9/10-24, 16:08
Citat fra: mgameing123
/quote]
RE7? Den er alt for langsom. Hellere skift i Fredericia eller Kolding til Århus Lyn.
Full ACK. Hvis man vil nordpå er det det bedre valg.

RE7 og DSBs EC bruger p.t. ca samme tid fra Flensborg  / Padborg til Hamborg. Når RE7 bliver forlænget til Tinglev skal den køre sløjfen eller vende i Flensborg - begge ting tager selvfølgelig nogle minutter.
Hvad der er vigtigere: man kan ikke få kaffe på strækningen  8), hverken i RE7 eller DSB EC.
Hvordan er RE7 så hurtigt og er der nogen der ved hvorfor man skulle bygge en sløjfe i Flensburg?

Det er ikke RE7 der er hurtig, men fjerntogskanalen mellem Flensburg og Hamburg der er langsom pga. den øvrige trafik. IC3 er også kun godkendt til 140 km/t i Tyskland, hvilket måske også kan have haft en effekt på køreplanlægningen, da strækningshastigheden er 160 km/t mellem Hamburg og Flensburg. 
Tyskland virkelig burde tage sig sammen med sin forbindelser til Danmark.
Og DSB burde indsæt rejsekort stand på Flensborg station. Det er sindssygt at jeg kan ikke bruge rejsekort mellem Flensborg og resten af landet undtaget på rute 110.

Hvorfor burde DSB det? I princippet så køres Padborg-Flensburg på en kontrakt med NSH.
Rejsepasset gjaldt heller ikke på toget til Flensburg.

Men DSB-ansatte med togkort kan jo for eksempel godt rejse til Flensborg med Fredericia-Flensborg IC-toget.


Man kan jo også bare købe en helt almindelig billet til Flensburg der alligevel koster det samme som på Rejsekort. Padborg-Flensborg koster 28 kr. enkelt for en voksen.

Måske DSB's check-ind funktion i deres app virker eller måske app Rejsekortet virker med tog til Flensborg?

Anders

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/10-24, 11:25.
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 06:18Københavner kan bruge rejsekort til Malmø så hvorfor kan Jyder ikke bruge rejsekort til grænsehandel i Flensborg?

Det må være en trøst at også jyder kan bruge Rejsekortet til Malmø. Når bare de husker ved passage af Frederiksberg Bakke at banke skidtet af træskoene skal de være velkomne herhid.  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 06:18Københavner kan bruge rejsekort til Malmø så hvorfor kan Jyder ikke bruge rejsekort til grænsehandel i Flensborg?

Det kan de da. Endda for billigere penge, da der ikke er nogen bropenge for broen over Krusåen. 

Du kan sagtens køre med bussen. Bussen har rejsekortstandere.
Kruså - Flensborg ZOB;  Bus 110;  2 Zoner; 18,20 kr.

Du kan også køre med toget.
Padborg-Flensborg, 2 zoner,  28 kr. og du bruger "check udvej" til at checke ud. Det ender måske med en 0-rejse, fordi appen ikke kan håndtere det ob bestemmer sig for at du stadig er i Padborg.
Bemærk at DB til gengæld kræver EUR 18,10 for "rejsen".
Hvorfor der ikke er rejsekort standere i Tyskland? Fordi det er Tyskland.



Citat fra: Thorfinn Dato 10/10-24, 13:02
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 06:18Københavner kan bruge rejsekort til Malmø så hvorfor kan Jyder ikke bruge rejsekort til grænsehandel i Flensborg?

Det kan de da. Endda for billigere penge, da der ikke er nogen bropenge for broen over Krusåen. 

Du kan sagtens køre med bussen. Bussen har rejsekortstandere.
Kruså - Flensborg ZOB;  Bus 110;  2 Zoner; 18,20 kr.

Du kan også køre med toget.
Padborg-Flensborg, 2 zoner,  28 kr. og du bruger "check udvej" til at checke ud. Det ender måske med en 0-rejse, fordi appen ikke kan håndtere det ob bestemmer sig for at du stadig er i Padborg.
Bemærk at DB til gengæld kræver EUR 18,10 for "rejsen".
Hvorfor der ikke er rejsekort standere i Tyskland? Fordi det er Tyskland.



Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.

Citat fra: andersj Dato 10/10-24, 11:17Man kan jo også bare købe en helt almindelig billet til Flensburg der alligevel koster det samme som på Rejsekort. Padborg-Flensborg koster 28 kr. enkelt for en voksen.

Måske DSB's check-ind funktion i deres app virker eller måske app Rejsekortet virker med tog til Flensborg?
Både Rejsekort som app og DSB Check Ind baserer sig på Rejsekort-prisdata via Rejseplanens API. Togstrækningen til/fra Flensborg er ikke med i Rejsekort-prisdata, og man kan dermed ikke bruge disse app-løsninger.

Men du kan købe en enkeltbillet i DSB eller RejseBillet app - som også baserer sig på Rejseplanens API, men i det tilfælde benytter enkeltbillet-prisdata.

Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-24, 17:43
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.
Stadig ret ligegyldig for de fleste. Når ja hvorfor vil DB have €18 for en meget kort tur?

Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 20:36
Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-24, 17:43
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.
Stadig ret ligegyldig for de fleste. Når ja hvorfor vil DB have €18 for en meget kort tur?

DB sælger en international fjerntogsbillet da det er et InterCity tog, mens DSB sælger en national billet da Flensburg hos DSB tæller som en dansk station tarifteknisk.

Niebüll-Tønder kan klares med en regionaltogsbillet med SH-Tarif til 5,90€. Når RE7 forlænges til Tinglev vil det nok også være en lignende regionaltogspris der beregnes mellem Flensburg og Padborg.

Anders

Citat fra: Thorfinn Dato 10/10-24, 13:02Du kan også køre med toget.
Padborg-Flensborg, 2 zoner,  28 kr. og du bruger "check udvej" til at checke ud. Det ender måske med en 0-rejse, fordi appen ikke kan håndtere det ob bestemmer sig for at du stadig er i Padborg.

Det fysiske rejsekort gælder selvsagt ikke til at køre i tog til/fra Flensborg, når man ikke har nogen mulighed for at tjekke rigtigt ind og ud.

Selvom Flensborg er integreret i det danske takstsystem, involverer billetslag dertil alligevel de tyske skattemyndigheder og DB Fernverkehr. Der står i hvert fald "CIV 1186 1080 Inkl moms DE" i kvitteringsmailen, når man køber billet til/fra Flensborg i appen.

Måske var det de hager, der gjorde, at DSB i flere måneder indtil foråret 2025 ikke kunne sælge orangebilletter over grænsen - og måske er det med til at gøre, at det har lange udsigter at få rejsen lagt ind i Rejsekort som app hhv. DSB Check Ind.

Citat fra: Theis Andersen Dato 10/10-24, 10:08
Citat fra: Petteri Dato  9/10-24, 23:54
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 20:21
Citat fra: andersj Dato  9/10-24, 18:10
Citat fra: mgameing123 Dato  9/10-24, 17:24
Citat fra: Thorfinn Dato  9/10-24, 16:08
Citat fra: mgameing123
/quote]
RE7? Den er alt for langsom. Hellere skift i Fredericia eller Kolding til Århus Lyn.
Full ACK. Hvis man vil nordpå er det det bedre valg.

RE7 og DSBs EC bruger p.t. ca samme tid fra Flensborg  / Padborg til Hamborg. Når RE7 bliver forlænget til Tinglev skal den køre sløjfen eller vende i Flensborg - begge ting tager selvfølgelig nogle minutter.
Hvad der er vigtigere: man kan ikke få kaffe på strækningen  8), hverken i RE7 eller DSB EC.
Hvordan er RE7 så hurtigt og er der nogen der ved hvorfor man skulle bygge en sløjfe i Flensburg?

Det er ikke RE7 der er hurtig, men fjerntogskanalen mellem Flensburg og Hamburg der er langsom pga. den øvrige trafik. IC3 er også kun godkendt til 140 km/t i Tyskland, hvilket måske også kan have haft en effekt på køreplanlægningen, da strækningshastigheden er 160 km/t mellem Hamburg og Flensburg. 
Tyskland virkelig burde tage sig sammen med sin forbindelser til Danmark.
Og DSB burde indsæt rejsekort stand på Flensborg station. Det er sindssygt at jeg kan ikke bruge rejsekort mellem Flensborg og resten af landet undtaget på rute 110.

Hvorfor burde DSB det? I princippet så køres Padborg-Flensburg på en kontrakt med NSH.
Rejsepasset gjaldt heller ikke på toget til Flensburg.

Men DSB-ansatte med togkort kan jo for eksempel godt rejse til Flensborg med Fredericia-Flensborg IC-toget.


Hvilken relevans har det for brug af Rejsekort til Flensburg?

I øvrigt så er DSB-frikort skattepligtigt (undtaget til/fra arbejde), og uden at kende taksten for benyttelse over grænsen, så er det jo ikke helt gratis.

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af UTJ. 12/10-24, 12:15.
Seneste redigering: 12/10-24, 12:18 af UTJ
Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-24, 17:43
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.
Og bybus linje 1 og 7 fra Flensborg. Men det kræver selvfølgelig at man smutter ned til busholdepladsen ved grænsen.
https://aktivbus-flensburg.de/linienfahrplaene/

Citat fra: UTJ Dato 12/10-24, 12:15
Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-24, 17:43
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.
Og bybus linje 1 og 7 fra Flensborg. Men det kræver selvfølgelig at man smutter ned til busholdepladsen ved grænsen.
https://aktivbus-flensburg.de/linienfahrplaene/
Linje 1 og Linje 7 kører begge fra den danske busstation. Du forveklser dem med 37/39 fra Padborg Grænsen og man kan ihvertfald ikke bruge rejsekort på dem.

Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Af UTJ. 12/10-24, 17:53.
Seneste redigering: 12/10-24, 17:55 af UTJ
Citat fra: mgameing123 Dato 12/10-24, 16:26
Citat fra: UTJ Dato 12/10-24, 12:15
Citat fra: Niels Munch Dato 10/10-24, 17:43
Citat fra: mgameing123 Dato 10/10-24, 17:35Kruså har dårlig forbindelser til resten af Jylland. Det har kun busser til Sønderborg og Aabenraa.

Samt bus 220 til Padborg.
Og bybus linje 1 og 7 fra Flensborg. Men det kræver selvfølgelig at man smutter ned til busholdepladsen ved grænsen.
https://aktivbus-flensburg.de/linienfahrplaene/
Linje 1 og Linje 7 kører begge fra den danske busstation. Du forveklser dem med 37/39 fra Padborg Grænsen og man kan ihvertfald ikke bruge rejsekort på dem.
Du kan tro at jeg ikke forveksler noget. Jeg nævner blot at man skal ned ad bakken oppefra lyskrydset. Desuden kan man så tilgengæld bruge andre måder at betale for turen på.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Veterantog kalenderContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak