Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 7
"Region Sjælland og den tyske delstat Slesvig-Holsten vil have lokale tog til at køre under Femern Bælt."

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/der-er-dansk-tysk-enighed-om-tog-over-graensen-ved-femern

Er der nyt om hvilke stationer disse regional/lokaltog skal stoppe ved på den danske side?

Denne gamle artikel giver et bud på en evt. køreplan:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

Citat fra: Ncard00 Dato  7/09-24, 22:29"Region Sjælland og den tyske delstat Slesvig-Holsten vil have lokale tog til at køre under Femern Bælt."

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/der-er-dansk-tysk-enighed-om-tog-over-graensen-ved-femern

Er der nyt om hvilke stationer disse regional/lokaltog skal stoppe ved på den danske side?

Denne gamle artikel giver et bud på en evt. køreplan:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Citat fra: Ncard00 Dato  7/09-24, 22:29"Region Sjælland og den tyske delstat Slesvig-Holsten vil have lokale tog til at køre under Femern Bælt."

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/der-er-dansk-tysk-enighed-om-tog-over-graensen-ved-femern

Er der nyt om hvilke stationer disse regional/lokaltog skal stoppe ved på den danske side?

Denne gamle artikel giver et bud på en evt. køreplan:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

.

Rolig nu, der er jo lige noget infrastruktur, der skal på plads først.

De seneste 30 år, har der været snak om, at NAHSH (eller hvad de hed tidligere) skulle køre til Tinglev - med større eller mindre entusiasme - der er endnu ikke sket noget bortset fra et tilsagn fra dansk side om medfinansiering af et antal togsæt.

Det er nok lidt for tidligt at starte en længere diskussion om Holeby eller Nykøbing - men det kan sikkert blive festligt.

Citat fra: Svend Dato  8/09-24, 00:07Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Det skal vel være "nogen", som har tog, der er godkendt til 18 km tunnelkørsel med passagerer.

Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-24, 04:51
Citat fra: Svend Dato  8/09-24, 00:07Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Det skal vel være "nogen", som har tog, der er godkendt til 18 km tunnelkørsel med passagerer.


Mon ikke det bliver med tog som ikke er fremstillet endnu? Og som først bliver bestilt når det organisatoriske er på plads?

Eskild

Citat fra: esni Dato  8/09-24, 07:32
Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-24, 04:51
Citat fra: Svend Dato  8/09-24, 00:07Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Det skal vel være "nogen", som har tog, der er godkendt til 18 km tunnelkørsel med passagerer.


Mon ikke det bliver med tog som ikke er fremstillet endnu? Og som først bliver bestilt når det organisatoriske er på plads?

Netop, i den landegrænseoverskridende trafik er det organisatotiske ikke uvæsentligt.

Det slog mig, at "denne sag" kunne være en gratis omgang for Region Sjælland? Det er jo staten og ikke Region Syddanmark, der taler med NAH-SH om den regionale trafik over landegrænsen i Sønderjylland, og hvad angår Øresundståg er det staten og ikke Region Hovedstaden, der taler med Region Skåne.

Nå, men det er der andre herinde, der er klogere på, end jeg.

Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-24, 08:41
Citat fra: esni Dato  8/09-24, 07:32
Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-24, 04:51
Citat fra: Svend Dato  8/09-24, 00:07Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Det skal vel være "nogen", som har tog, der er godkendt til 18 km tunnelkørsel med passagerer.


Mon ikke det bliver med tog som ikke er fremstillet endnu? Og som først bliver bestilt når det organisatoriske er på plads?

Netop, i den landegrænseoverskridende trafik er det organisatotiske ikke uvæsentligt.

Det slog mig, at "denne sag" kunne være en gratis omgang for Region Sjælland? Det er jo staten og ikke Region Syddanmark, der taler med NAH-SH om den regionale trafik over landegrænsen i Sønderjylland, og hvad angår Øresundståg er det staten og ikke Region Hovedstaden, der taler med Region Skåne.

Nå, men det er der andre herinde, der er klogere på, end jeg.
NM: det må det være, for nord for Svinevirke er det staten som har kontrakterne. Det ville være oplagt for Region Sjælland, dels at presse for så lav billetpris for regionaltorrejse via Fehmern som muligt, dels at grænseoverskridende regionaltog kører så langt op på Sjælland som muligt. Der er vist intet i horisonten som skulle overlade jernbaneområdet til diverse skiftende sygehusregioner i Danmark, dertil er det for vigtigt som beskæftigelsesterapi for departementet og sufflørerne i Finansministeriet.

Citat fra: Svend Dato  8/09-24, 00:07
Citat fra: Ncard00 Dato  7/09-24, 22:29"Region Sjælland og den tyske delstat Slesvig-Holsten vil have lokale tog til at køre under Femern Bælt."

https://www.tv2east.dk/sjaelland-og-oeerne/der-er-dansk-tysk-enighed-om-tog-over-graensen-ved-femern

Er der nyt om hvilke stationer disse regional/lokaltog skal stoppe ved på den danske side?

Denne gamle artikel giver et bud på en evt. køreplan:

https://kattler.dk/Femern-fra-2029.html

Det bliver spændende at høre, hvordan de to regioner forestiller sig denne kørsel organiseret og finansieret. Er det NSH, der skal køre til (f eks) Nykøbing F eller skal Regionstog køre til "et eller andet sted" i Nordtyskland.

Umiddelbart vil jeg tro, at det er et dansk selskab der skal køre. ETCS-regler kræver at lokomotivføren kan snakke modersmålet for det land hvori toget kører, eller engelsk. Jeg har ikke mødt mange tyske lokomotivkører der kan andet end tysk.

Det bliver i øvrigt det samme når ETCS kommer op ved Padborg-grænsen. Der går snakken om, at tyskerne selv overtager kørslen fra Flensburg og op.

Der er naturligvis mulighed for at de ansætter lokomotivfører der kan snakke engelsk inden kørslen starter op.

Handlingsplanen er meget ukonkret, så det er ikke lige til at gennemskue hvad planen konkret går ud på - men det lyder lidt til at det er et lobbyarbejde der skal sættes igang for at få andre til at betale - det er eksempelvis Schleswig-Holsteins Europaminister og ikke Transportminister der har underskrevet handlingsplanen og som Niels også skriver har Region Sjælland ikke trafikkøberansvar (og dermed heller ikke økonomien) på Femernforbindelsen

Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.

Det vil bare være svinedyrt med regionaltog, både i anskaffelse og drift + de kan tage vigtig kapacitet i tunnellen, især hvis godstog og persontog ikke må befinde sig samtidig i et af rørene.

Her er hvad der står om jernbanedrift i den netop underskrevne handlingsplan:
"Parterne støtter målet om en koordineret grænseoverskridende køreplan for togtrafikken i Femern Bælt regionen. Parterne vil derfor arbejde sammen med fjernbaneoperatørerne for at fremme den bedst mulige fjerntrafik. Parterne vil intensivere deres koordinering og planlægning af den grænseoverskridende lokale jernbanepassagertransport og fremme dette hos de relevante institutioner. En succesfaktor for velfungerende og koordineret offentlig transport er god tilgængelighed gennem inddragelsen af lokale knudepunkter i grænseregionen, som skal muliggøre en gnidningsløs overgang fra regional til langdistancetransport.

Etableringen af grænseoverskridende lokal persontransport med jernbane giver regionerne
mulighed for at vokse sammen på tværs af grænsen."


Pressemeddelelse Region Sjælland

Pressemeddelelse Schleswig-Holstein

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 10:03Handlingsplanen er meget ukonkret, så det er ikke lige til at gennemskue hvad planen konkret går ud på - men det lyder lidt til at det er et lobbyarbejde der skal sættes igang for at få andre til at betale - det er eksempelvis Schleswig-Holsteins Europaminister og ikke Transportminister der har underskrevet handlingsplanen og som Niels også skriver har Region Sjælland ikke trafikkøberansvar (og dermed heller ikke økonomien) på Femernforbindelsen

Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.

Det vil bare være svinedyrt med regionaltog, både i anskaffelse og drift + de kan tage vigtig kapacitet i tunnellen, især hvis godstog og persontog ikke må befinde sig samtidig i et af rørene.

Her er hvad der står om jernbanedrift i den netop underskrevne handlingsplan:
"Parterne støtter målet om en koordineret grænseoverskridende køreplan for togtrafikken i Femern Bælt regionen. Parterne vil derfor arbejde sammen med fjernbaneoperatørerne for at fremme den bedst mulige fjerntrafik. Parterne vil intensivere deres koordinering og planlægning af den grænseoverskridende lokale jernbanepassagertransport og fremme dette hos de relevante institutioner. En succesfaktor for velfungerende og koordineret offentlig transport er god tilgængelighed gennem inddragelsen af lokale knudepunkter i grænseregionen, som skal muliggøre en gnidningsløs overgang fra regional til langdistancetransport.

Etableringen af grænseoverskridende lokal persontransport med jernbane giver regionerne
mulighed for at vokse sammen på tværs af grænsen."


Pressemeddelelse Region Sjælland

Pressemeddelelse Schleswig-Holstein
Du tænker traditionelt og inde i boxen. Regionalbetjening med lave priser kan presse konkurrence igennem og på det økonomiske område skabe sammenhæng mellem Hamborg/SH og Sjælland/LF. Ellers bliver konkurrencen Flixbus mv. Øresundsforbindelsen er et godt eksempel på elendig administration, hvor kræmmerøkonomi hindrer en fremvækst af en Øresundsregion (som Skåne vist har opgivet håbet om). Hvis "din" bus, er svaret er det fordi du mener at statslige operatører skal prøve forbindelsen af først med dyre internationale billetter, fordi de tror de kan få tilkuds- og entréprovenue ud af det. Når det dernæst er etableret med en betalingsmur kan politikerne ikke fjerne den igen, medmindre folket simpelthen kører udenom, som det skete på Marys bro. I øvrigt kan man jo passende anskaffe samme type togsæt til Nordslesvigtog fra Flens og nordpå som man kan bruge til Femern-forbindelsen. Men det vil være noget som for alvor gør indhug på DSB, som jo er sat i verden for at overleve længst muligt uanset hvilken ydelse de leverer overfor passagererne. 

Men et massivt støttet regionaltog skal ikke konkurrere med fjerntrafikken på strækningen. Det vil sandsynligvis heller ikke være lovligt, når der er krav om at international fjerntrafik skal køres som fri trafik.

Det er passagergrundlaget jeg ikke kan se eksisterer. Selv på tysk side kørte man kun hver anden time med en enkelt Lint mellem Puttgarden og Neustadt frem til spærringen af banen.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 10:03Handlingsplanen er meget ukonkret, så det er ikke lige til at gennemskue hvad planen konkret går ud på - men det lyder lidt til at det er et lobbyarbejde der skal sættes igang for at få andre til at betale - det er eksempelvis Schleswig-Holsteins Europaminister og ikke Transportminister der har underskrevet handlingsplanen og som Niels også skriver har Region Sjælland ikke trafikkøberansvar (og dermed heller ikke økonomien) på Femernforbindelsen

Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.

Det vil bare være svinedyrt med regionaltog, både i anskaffelse og drift + de kan tage vigtig kapacitet i tunnellen, især hvis godstog og persontog ikke må befinde sig samtidig i et af rørene.

Her er hvad der står om jernbanedrift i den netop underskrevne handlingsplan:
"Parterne støtter målet om en koordineret grænseoverskridende køreplan for togtrafikken i Femern Bælt regionen. Parterne vil derfor arbejde sammen med fjernbaneoperatørerne for at fremme den bedst mulige fjerntrafik. Parterne vil intensivere deres koordinering og planlægning af den grænseoverskridende lokale jernbanepassagertransport og fremme dette hos de relevante institutioner. En succesfaktor for velfungerende og koordineret offentlig transport er god tilgængelighed gennem inddragelsen af lokale knudepunkter i grænseregionen, som skal muliggøre en gnidningsløs overgang fra regional til langdistancetransport.

Etableringen af grænseoverskridende lokal persontransport med jernbane giver regionerne
mulighed for at vokse sammen på tværs af grænsen."


Pressemeddelelse Region Sjælland

Pressemeddelelse Schleswig-Holstein
Måske kan dette regional tog lige bagved en eksprestog før den skal i tunnellen og der vil være godt passagergrundlag. Nykøbing til Lübeck kunne være en rigtig gode rute.

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 11:49Men et massivt støttet regionaltog skal ikke konkurrere med fjerntrafikken på strækningen. Det vil sandsynligvis heller ikke være lovligt, når der er krav om at international fjerntrafik skal køres som fri trafik.

Det er passagergrundlaget jeg ikke kan se eksisterer. Selv på tysk side kørte man kun hver anden time med en enkelt Lint mellem Puttgarden og Neustadt frem til spærringen af banen.
En "massivstøttede" regionaltog vil nok være nødvendig hvis Nykøbing F. ikke får eksprestoget. Jeg tror ikke det er godt for kundegrundlaget at Lolland - Falster kan ikke brug toget til Tyskland uden at skulle op til Næstved eller Ringsted.

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 11:49Men et massivt støttet regionaltog skal ikke konkurrere med fjerntrafikken på strækningen. Det vil sandsynligvis heller ikke være lovligt, når der er krav om at international fjerntrafik skal køres som fri trafik.

Det er passagergrundlaget jeg ikke kan se eksisterer. Selv på tysk side kørte man kun hver anden time med en enkelt Lint mellem Puttgarden og Neustadt frem til spærringen af banen.
Igen tænker du betonagtigt. Der er ingen der nævner at det skal køre for at skabe konkurrence, for det skal køre for at binde en tværnational region sammen. og det må man gerne støtte. At det så får den sideeffekt at en lav prisfastsættelse skaber mulighed for at krydse grænsen og dermed billigere fra København til hamborg og tilbage er blot en sidegevinst for de ikke så formuende. Ellers vil 'flixbusser' gøre arbejdet - og din støttede regionalbus, du foreslår at køre parallelt med togene vil alligevel være tom som en tømt dåse tomater. Gode kollektive trafiktilbud skaber transportbehov og ændrede bosætningsmønstre, men det er ikke kolonnebogen lektion 1.

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 11:49Men et massivt støttet regionaltog skal ikke konkurrere med fjerntrafikken på strækningen. Det vil sandsynligvis heller ikke være lovligt, når der er krav om at international fjerntrafik skal køres som fri trafik.

Det er passagergrundlaget jeg ikke kan se eksisterer. Selv på tysk side kørte man kun hver anden time med en enkelt Lint mellem Puttgarden og Neustadt frem til spærringen af banen.
Igen tænker du betonagtigt. Der er ingen der nævner at det skal køre et regionaltog for at skabe konkurrence, for det skal køre for at binde en tværnational region sammen. Og det må man gerne støtte - endda meget gerne. At det så får den sideeffekt at det er muligt, hvis lav prisfastsættelse, at krydse grænsen og dermed billigere fra København til Hamborg og tilbage. Og det er blot en sidegevinst for de ikke så formuende. Ellers vil 'flixbusser' gøre arbejdet - og din støttede regionalbus, du foreslår at køre parallelt med togene vil alligevel være tom som en tømt dåse tomater. Gode kollektive trafiktilbud skaber transportbehov og ændrede bosætningsmønstre, men det er ikke kolonnebogen lektion 1.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 7
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak