Citat fra: steenth Dato 8/09-24, 23:30Citat fra: Niels Bak Dato 8/09-24, 22:55Nu skal man huske, at også DSB's internationale tog kører som kommerciel trafik. Og det vil sige, at det bliver det kommercielle grundlag, som kommer til at bestemme standsningsmønsteret.
Er du meget sikker i den påstand? Hvad for en ordning er Øresundstog under? Reelt set er noget som ligner Øresundstog, som skal dække den regionale trafik. Et andet eksempel er forlængelse af regionaltoget Hamborg-Flensborg til Tinglev, hvor den danske stat betaler for ekstra togsæt og at alle togsæt kan kører under begge strømsystemer.
Så længe vi taler intercitytog/Eurocity, ja.
Regionaltog er en anden sag. Øresundstog er regionaltog, og dermed udbudt/støttet trafik. Parallellen er i stedet SJ's X2000 som kører over Øresund på kommercielle vilkår.
Så pointen er, at de to ikke kan blandes sammen. Vi er så vant til den der hybrid i DK med lyntog som bliver til regionaltog i den tynde ende i Jylland. Men her er der dels ikke nogen tynd ende, og dels bliver det ikke kontraktbundet trafik, så der bliver standsning, der hvor der er kommerciel basis for det.
Hvis der så skal regionaltog oven i, så kan man godt lave et udbud på det, blot det bliver udformet, så det ikke i større omfang konkurrerer med Eurocitytoget. (fx kunne man tænke sig Kbh-Lübeck, men hele vejen igenne ville næppe gå)