Citat fra: steenth Dato 1/01-25, 11:24Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
En anden mulighed er at togpersonalet kører hele vejen imellem Hamborg og København. Padborg passer med at personalet fra København kan få en pause inden tilbageturen og afstanden i tid til Padborg er nogenlunde den som kommer til at være til Hamborg.
Jeg har ligt luret hvad de gør i Nederlandene og der har NS International stillingerne "ICE lokomotivfører" og "ICE togfører". Dette personale gør udelukkende tjeneste mellem:
Amsterdam-Frankfurt am Main (ICE-togene)
Amsterdam-Rheine (IC-togene mod Berlin)
Amsterdam-Köln (Nightjet mod Zürich og Wien/Innsbruck)
Dvs. man har en begrænset pulje af personale der så skal gennemgå både tysk og nederlandsk jernbaneuddannelse og kunne begge sprog. Man kunne selvfølgelig godt forestille sig noget lignende på København-Hamburg, hvor DB-personale først overtager togene i Hamburg for de tog der skal køre længere end Hamburg.
Det nuværende setup er skrøbeligt i forhold til uregelmæssigheder, hvor man jævnligt står i Padborg og mangler togpersonale fordi toget i modsat retning er aflyst eller meget forsinket.
Citat fra: tgsen Dato 1/01-25, 11:41Citat fra: andersj Dato 31/12-24, 19:59Det er bare et gæt fra min side at den jernbanetekniske sproggrænse bliver ved Nykøbing F - for det er næppe realistisk at alle lokomotivførere skal kunne både dansk og tysk og Nykøbing er den større station tættest på tunnellen.
Hvorfor ikke Burg? Der er ingen grund til at hjælpe sproggrænsen, jernbaneteknisk eller otherwise, til at flytte nordpå.
Burg er en sækbanegård, så det vil tage alt for lang tid at køre ind til Burg og skifte personale og retning.