Handlingsplanen er meget ukonkret, så det er ikke lige til at gennemskue hvad planen konkret går ud på - men det lyder lidt til at det er et lobbyarbejde der skal sættes igang for at få andre til at betale - det er eksempelvis Schleswig-Holsteins Europaminister og ikke Transportminister der har underskrevet handlingsplanen og som Niels også skriver har Region Sjælland ikke trafikkøberansvar (og dermed heller ikke økonomien) på Femernforbindelsen
Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.
Det vil bare være svinedyrt med regionaltog, både i anskaffelse og drift + de kan tage vigtig kapacitet i tunnellen, især hvis godstog og persontog ikke må befinde sig samtidig i et af rørene.
Her er hvad der står om jernbanedrift i den netop underskrevne handlingsplan:
"Parterne støtter målet om en koordineret grænseoverskridende køreplan for togtrafikken i Femern Bælt regionen. Parterne vil derfor arbejde sammen med fjernbaneoperatørerne for at fremme den bedst mulige fjerntrafik. Parterne vil intensivere deres koordinering og planlægning af den grænseoverskridende lokale jernbanepassagertransport og fremme dette hos de relevante institutioner. En succesfaktor for velfungerende og koordineret offentlig transport er god tilgængelighed gennem inddragelsen af lokale knudepunkter i grænseregionen, som skal muliggøre en gnidningsløs overgang fra regional til langdistancetransport.
Etableringen af grænseoverskridende lokal persontransport med jernbane giver regionerne
mulighed for at vokse sammen på tværs af grænsen."Pressemeddelelse Region SjællandPressemeddelelse Schleswig-Holstein