Citat fra: mpp Dato 9/09-24, 23:45Citat fra: Petteri Dato 9/09-24, 21:52Kan man det? Så skal andre tog køre med færre vogne. Det er jo ikke bare lige at "koble" en ekstra vogn på. Den skal tages ud af drift og det kan godt tage tid.
Det er klart nemmere med MF/ER når det gælder ekstra vogne, men det er jo ikke denne debats fokus
Man har jo lige købt nogle ekstra vogne i Bayern og da vogntypen er rimeligt udbredt i Tyskland må man da gå ud fra, at man kan skaffe nogle ekstra vogne på den måde – også selvom dørene måske sidder anderledes og der kan være noget med perronhøjder. Men det kommer jo an på tidshorisonten og det kunne nok godt at have i baghånden, hvis IC5 og Talgo ikke frigør materiel i det tempo, man har antaget.
En anden løsning kunne være at få andre operatører ind på den danske jernbane, som kan bidrage med kapacitet til IC togene, så DSB kan fokusere mest muligt på pendlerne i RE togene. Dette kunne fx være Flixtrain.
DSB's materielsituation skal ikke være flaskehalsen m.h.t. manglende kapacitet, de kan tydeligvis ikke selv imødekomme efterspørgslen i øjeblikket, så må der jo andre selskaber til.
Det ville lidt svare til, at kun SAS fløj fly fra Københavns Lufthavn...