Citat fra: anho Dato 31/08-24, 22:11Rigtigt nok, men nu er det jo langt fra alle nattog der skal gennem Tyskland (og efter et møde med Tysklands rettidighed tvivler jeg på om 230 km/t er nok...), eller skal køre 1200 kilometer på en nat. Mange nattog holder jo stille i timevis i løbet af natten, og der kunne man jo sagtens benytte dobbeltdækkervogne... med mindre der er noget i vejen for det, som jeg ikke er opmærksom på. Måske har efterspørgslen bare ikke været så stor at dobbeltdækkere har været attraktive tidligere.
Nu var jeg lige inde og tjekke Google Maps og mange af de destinationer, man fra Danmark (med afgang i København) ville være interesseret i ligger omkring 1200 km væk: Wien, Zurich, Budapest, Paris. Skal nattogene have en renæssance virker det oplagt, at man skal kunne køre ture på 1200 km og gerne længere. Det kan man så gøre med kendte nattogskoncepter og man kan gøre det med nye koncepter.
De her kabinesenge er et godt bud, men man kunne også overveje, om man kunne lave vogne med langsliggende senge i hver side som man kender det i Asien. Det er givetvist mere vanskeligt at finde vogne med kupeer, så det kunne være et spørgsmål om, at en togvogn, der er indrettet med et enkelt åbent rundt i forvejen, kunne indrettes med køjesenge men ikke køjesenge i kupeer. Det kunne så måske være en måde for et firma som Flix eller Snälltåget at få vogne til et nattogskoncept, der ikke er afhængigt af nybyggede vogne.
Så er der den med de timelange pauser på de eksisterende nattogsruter, men det hænger jo mange gange sammen med, at man egentligt ikke kører voldsomt mange nattog og at en del af nattogsruterne er forholdsvist korte. Der er f.x. et nattog mellem Hamborg og Munchen, men det bliver overhalet af et nat-ICE (der kører langsommere end dag-ICE'erne). Kørte man hurtigere mellem Hamborg og Munchen kunne man nå længere og er der et marked for et langsomt nattog behøver det jo ikke være et, der fortsætter til Østrig.
I alle tilfælde bliver det spændende at se, hvordan nattogene udvikler sig. Der er heldigvis masser af mennesker, der forsøger at lave nattogskoncepter på forskellig vis, og mon ikke det kan sikre, at vi løbende får et bredere udbud af nattog?