Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB tvunget til svinedyr IC4-reparation (Betalingsartikel)
Gå ned Sider:[1] 2
https://ing.dk/artikel/dsb-tvunget-til-svinedyr-ic4-reparation-ingen-havde-regnet-med-de-skulle-koere-saa-laenge

"Der er lange udsigter til, at de nye IC5-tog kan overtage togdriften i Danmark, så IC4-togene gennemgår en bekostelig motoropgradering, som man ellers havde håbet at undgå."

Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Det omhandler kun IC4, ikke IC3, da de fik en MLU i start 10'erne.

Jeg synes ellers at kunne huske, at alle IC4 fik nye motorer i slutningen af 10'erne. Holder de virkelig ikke længere?

Citat fra: RasmusD Dato  2/09-24, 16:15Jeg synes ellers at kunne huske, at alle IC4 fik nye motorer i slutningen af 10'erne. Holder de virkelig ikke længere?

Af hvad jeg har forstået det på nogle håndværkere, ansat i DSB, så er det de samme motorer som da de blev leveret.

Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Var IC4 ikke solgt?

Citat fra: pjl Dato  2/09-24, 19:53
Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Var IC4 ikke solgt?

Jo, de bliver sendt til Rumænien efterhånden som de kan blive erstattet i den danske trafik.

Citat fra: LM94 Dato  2/09-24, 15:36
Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Det omhandler kun IC4, ikke IC3, da de fik en MLU i start 10'erne.
ingen har snakket om andet.

 Der er 4 dieselhakkere i et IC4 togsæt. Det er bl.a. det særprægede sammenspil af disse 4 enheder der skaber den usammenlignelige køreoplevelse.




Citat fra: pjl Dato  2/09-24, 19:53Var IC4 ikke solgt?
jo. Rumænerne vil gerne overtage.

men Husk: Som altid aftaler man standen aktivet skal have ved en fremtidig overdragelse. Det kan går så langt som at Diesel og AdBlue tankene skal være 100% fyldt og der skal være min 2 kander varmt kaffe.

Hvis man nu har aftalt at motorene skal være min. 10.000 driftstimer fra næste serviceintervall og DSB skal køre med dem for at holde kæreplanen, ...tja... så skal man ... eller man skal genforhandle vilkår og pris med Rumænerne.



Citat fra: Thorfinn Dato  3/09-24, 14:41
Citat fra: LM94 Dato  2/09-24, 15:36
Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Det omhandler kun IC4, ikke IC3, da de fik en MLU i start 10'erne.
ingen har snakket om andet.

 Der er 4 dieselhakkere i et IC4 togsæt. Det er bl.a. det særprægede sammenspil af disse 4 enheder der skaber den usammenlignelige køreoplevelse.

Så giver det mere mening, jeg forstod det som du inkluderede MF'erne også.

Det er ikke så meget motorerne, som det er gearenes synkronisering (eller mangel på samme), som er det reelle problem, når vi snakker om den ubehagelige rystende køreoplevelse, i de lave hastigheder, som passagerer og lokomotivfører oplever.

Citat fra: LM94 Dato  3/09-24, 14:55
Citat fra: Thorfinn Dato  3/09-24, 14:41
Citat fra: LM94 Dato  2/09-24, 15:36
Citat fra: Thorfinn Dato  2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?

BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB. 

Det omhandler kun IC4, ikke IC3, da de fik en MLU i start 10'erne.
ingen har snakket om andet.

 Der er 4 dieselhakkere i et IC4 togsæt. Det er bl.a. det særprægede sammenspil af disse 4 enheder der skaber den usammenlignelige køreoplevelse.

Så giver det mere mening, jeg forstod det som du inkluderede MF'erne også.

Det er ikke så meget motorerne, som det er gearenes synkronisering (eller mangel på samme), som er det reelle problem, når vi snakker om den ubehagelige rystende køreoplevelse, i de lave hastigheder, som passagerer og lokomotivfører oplever.

Vi er så enig, jeg ville dog ikke bruge så grove ord og lægge euphemismens smukke klæder over lærerige maskininstallation.

Hver gang jeg møder en IC4 skal jeg sidde i motorvognen. Bare for at huske alle de timer på skolebænken og i motorlaboratoriet og hvordan underviseren fortælte om synkronisation, massekrafternes sammenspil, interferenser ... Alt det kan man opleve i IC4 - der er ikke een fejl der er udeladt...
Man tænker NU... men nej, den anden motor er lige en kvart takt bagefter men så...  KLONK så kom den - den skulle jo nødig blive ubemærket.
Jeg føler mig bare så ung igen.  8)


p.s.: en Hanomag R16 er endnu mere direkte in fortælling om sit befindende.

Har vi ikke stadig nogen MR liggende i stedet for IC4?

Citat fra: mgameing123 Dato  9/09-24, 06:19Har vi ikke stadig nogen MR liggende i stedet for IC4?

Hjælp til selvhjælp: Det kan du selv søge oplysninger om her på jernbanen.dk

Citat fra: Svend Dato  9/09-24, 07:13
Citat fra: mgameing123 Dato  9/09-24, 06:19Har vi ikke stadig nogen MR liggende i stedet for IC4?

Hjælp til selvhjælp: Det kan du selv søge oplysninger om her på jernbanen.dk
Er information rigtigt dog?

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak