Citat fra: frederikhk Dato 3/06-24, 13:04Man har vel ret til erstatning når man bliver ramt af skoldhedende varm kølervæske samt kemiske forbrændinger går jeg ud fra? Vildt det er lavet sådan at det kan ramme passagerer.
Prøv at læse:
et sikkerhedsdatablad på ethylenglykolkølervaske. En kemisk forbrænding af glykol i vandig opløsning?
Interessant ide. Det plejer at klistre lidt og smage lidt sødt (deraf navnet). Man vasker sig og tøjet - det er ærgerligt at få det hen over sig, men kontakt med kølervaske kræver normalt ikke handlinger ud over den almindelige personhygiejne. De andre stoffer er noget skuminhibitor (afspændingsmiddel) der forbedrer væskens fluide egenskaber på overfladen. Det er noget der sælges i løssalg i ubegrænsede mængder til uautoriserede personer.
Men skal lade være at indtage det! Ikke drikke det, ikke indånde tåge og støv.
Det skuffer mig at en gymnasielærer ikke kan finde et REACH sikkerhedsdatablad. REACH direktivet har været i kraft siden 2007 og er noget man møder i hvert supermarked, på tankstationer, i byggemarkeder, i kosteskabet.
At bliver ramt af varmt vaske er ubehageligt, kan være smertefyld og kan medføre men hvis vasken rammer huden med tilstrækkelig temperatur og mængde. Beklædning hjælper. Der er ikke beretninger om hospitalsindlæggelser.
Pressen beretter om at 3 personer fik et brusebad på sygehuset.
Det der er værst at dagen går med noget andet end planlagt.
og når alt det er sagt:
Full ACK, Det er noget uhensigtsmæssigt at kølervaske kan sprøjte på passagerer.
Nu kommer havarikommissionen og kortlægger hvorfor det gik galt, de skriver en fin rapport med anbefalinger og så ser vi hvad vi kan lære og indretningen af maskinen og vedligehold.
Men husk 100% sikkerhed findes ikke og man kan ikke tegne en fullkaskoforsiking på livet.
p.s.:
Når folk lovpriser dampkraftens tid, så vil jeg minde dem om hvad de i almindelig drift sprøjtede med olie fra åbne gear, osede af (glødende) partikler, kulilte, polycykliske aromater, mv ... slet ikke at tale situationer med simpel fejlbetjening eller rigtige uheld.