Citat fra: Gustav Hansen Dato 6/09-24, 07:29Angående adgang for tog, så er det vel et spørgsmål om hvor man ønsker at kører hen. Hvis man hovedsageligt er interesseret i internationale tog sydpå så er placeringen vel temmelig god, med adgang til Femern via Køge-Haslev-Næstved. Jeg ved ikke om der er plads til det der hvor banen krydser under Køge Bugt motorvejen og Ringstedbanen, men hvis der er plads så vil det vel ikke være så svært eller dyrt at elektrificere det korte stykke op til terminalen? Det er nok for meget at forvente fuld elektrificering op til Roskilde (selvom det ville være smart, også for passagerdriften). Så kunne man også kører fuld elektrisk til Øresund uden at skulle vende nogle steder.
Uanset hvad så bliver det ikke særligt praktisk at kører indenrigs vestpå, men det betyder ikke at de ikke vil gøre det. I Jylland tolerere man da at alle godstog nord for Aarhus skal ind og vende i banegraven, selvom det er langsomt og upraktisk. Og der er ikke ligefrem planer om at ændre på det.
Ses der på ortofoto af området, kan der skaffes plads til 835 m læsseplads + ca. 150 m fra læsseplads til overføringen af Ølsemagle Kirkevej.
Teoretisk set, burde man kunne kunne ilægge et 1:9 sporskifte med tungepartiet under broen, og have ca. nok plads til en sporvifte.
Alternativt kan sporskiftet lægges på sydsiden af broen, og udvides med en ny bro for sidesporet. Dette vinder ca. 100 m ekstra plads, men koster en 10-20 mio. Kr. ekstra for broen.
Meget mere end 100 m kan næppe vindes, da der er bygget industri syd for broen.