Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nyt nattogskoncept?
Nyt nattogskoncept?
Af Viktoria Skov. 30/08-24, 11:01.
Citat fra Skoda Group på Facebook i går: https://www.facebook.com/SkodaGroup

CitatThe "Sleep in motion" project, created by Wilhelm Berbig together with his colleagues from Austria, has progressed from a thesis to a patented night train concept. ✨ The team, led by Martin Zsifkovits, has developed a mockup that will be presented at InnoTrans, where you can explore how we are enhancing rail travel comfort.
The Design features new bed geometry that optimises sleeping comfort and maximum capacity. The Sleeping pods are accessed from a middle corridor with private luggage storage at floor level.
The cabin layout allows double cabin units, reaching the same capacity as traditional 6-berth compartments. The concept was already tested at the University of Applied Arts in Vienna. 🙂

Skoda har jo forslået fusion med Talgo... ...kan princippet mon være baseret på Talgo's vogne?
Hvis en kabine er 1,2 m lang målt langs vinduet, og med de 8 kabiner i underetagen fås ca. 9,6 m + 1/3 ekstra plads til vestibuler = 13-14 m i bogieafstand er vel ikke helt skævt? (ca. samme afstand som Talgo).

Alle billeder fra Skoda's opslag.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Skodas forslag er afvist af Talgo, og du kan trygt regne med,at udviklingen af dette nattogskoncept har taget flere år, og derfor baserer sig på Skodas egne ideer - og formentlig et vist genbrug fra deres nattogsvogne til Finland og dobbeltdækkervogne til Tjekkiet.

Men det er et interessant koncept.

/Lasse

Nyt nattogskoncept?
Af tgsen. 30/08-24, 14:32.
Nej, hvor smart; ligesom cyklerne i S-toget.

Nyt nattogskoncept?
Af nielsm. 30/08-24, 16:22.
Det ligner et japansk kapselhotel på hjul. Ikke en dårlig idé.

Jeg tror de fleste der rejser alene i dag vil foretrække personlige rum, omend små, frem for at dele kupé med 2-5 fremmede, og det er da absolut at foretrække frem for et sæde.

Nyt nattogskoncept?
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 30/08-24, 16:37.
Jeg tænkte også på de japanske kapselhoteller. Men jeg kan godt spekulere på, hvordan det vil være at ligge på skrå i forhold til kørselsretningen, ikke mindst når toget stopper og starter. Midtergangen forekommer også noget smal. Et område med sæder lige ved kupéerne er nok ikke nogen god idé. Det vil nemt tiltrække folk, der sidder og snakker længe efter, at der burde være nattero.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Nyt nattogskoncept?
Af PD Hansen. 30/08-24, 23:03.
Nogle få flere billeder af nattogs-konceptet fra designeren Wilhelm Berbig ligger her:

https://www.angewandte-id.com/stories/wilhelm-berbig-prediploma/

Nyt nattogskoncept?
Af anho. 31/08-24, 19:29.
Dobbeltdækker sovevogne er en ting som jeg altid har undret mig over at man ikke ser oftere. Man har brug for mere plads pr passager, men til gengæld er dobbeltdækkervognenes (ofte) lavere tophastighed ikke et problem når man kører nattog.

Når tråden nu alligevel nævner både Japan og nattog, så går det ikke at undlade at nævne Sunrise Seto og Sunrise Izumo, de sidste to nattog der er i drift i Japan. Der er, noget usædvanligt, tale om sovetogs-EMUer med 7 vogne, bygget i 5 eksemplarer. Der er mange forskelligt indrettede sovemuligheder, men den mest interessante er nok muligheden for at ligge i sovesal (der er gardiner mellem hver bås):


Nyt nattogskoncept?
Af Viktoria Skov. 31/08-24, 19:50.
Citat fra: anho Dato 31/08-24, 19:29Dobbeltdækker sovevogne er en ting som jeg altid har undret mig over at man ikke ser oftere. Man har brug for mere plads pr passager, men til gengæld er dobbeltdækkervognenes (ofte) lavere tophastighed ikke et problem når man kører nattog.

Hvis man vil køre langdistance nattog, så er vogne til 200/230 km/t ellers nødvendigt, så alle Tysklands forsinkelser kan forsøges indhentet. Eller fx bare hvis man vil søge at erstatte mange transeuropæiske flyrejser med 2-4 timers flyvetid, hvilket typisk kan nås med 230 km/t materiel over 10-12 timer.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Nyt nattogskoncept?
Af anho. 31/08-24, 22:11.
Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/08-24, 19:50
Citat fra: anho Dato 31/08-24, 19:29Dobbeltdækker sovevogne er en ting som jeg altid har undret mig over at man ikke ser oftere. Man har brug for mere plads pr passager, men til gengæld er dobbeltdækkervognenes (ofte) lavere tophastighed ikke et problem når man kører nattog.

Hvis man vil køre langdistance nattog, så er vogne til 200/230 km/t ellers nødvendigt, så alle Tysklands forsinkelser kan forsøges indhentet. Eller fx bare hvis man vil søge at erstatte mange transeuropæiske flyrejser med 2-4 timers flyvetid, hvilket typisk kan nås med 230 km/t materiel over 10-12 timer.

Rigtigt nok, men nu er det jo langt fra alle nattog der skal gennem Tyskland (og efter et møde med Tysklands rettidighed tvivler jeg på om 230 km/t er nok...), eller skal køre 1200 kilometer på en nat. Mange nattog holder jo stille i timevis i løbet af natten, og der kunne man jo sagtens benytte dobbeltdækkervogne... med mindre der er noget i vejen for det, som jeg ikke er opmærksom på. Måske har efterspørgslen bare ikke været så stor at dobbeltdækkere har været attraktive tidligere.

Nyt nattogskoncept?
Af andersj, Aalborg. 31/08-24, 22:27.
Nu er der flere ting i forhold til dobbeltdækkervogne. Et er at hastigheden ikke er noget problem, de eksisterende ÖBB dobbeltdækkersovevogne fra 90'erne er godkendt til 200 km/t. De dobbeltdækkere der kun er godkendt til 160 km/t er typisk vogne til regionaltogstrafik.

Noget andet er omkostningerne, for som Lasse tidligere har skrevet er en siddeplads i en enkeltdækker billigere end en siddeplads i en dobbeltdækker - hvilket sandsynligvis også gælder for sovepladser, især i det her koncept hvor der kun er plads til en kabine i højden på overetagen. Så dobbeltdækkervogne er generelt kun relevante hvor der er udfordringer med perronlængder.

I Tyskland og generelt syd for Danmark har man nogle restriktive fritrumsprofiler der gør overetagen hurtigt kan blive klemt på dobbeltdækkervogne - så traditionelle kupéer med sidegang har ikke rigtig været mulige. 90'er dobbeltdækkervognene havde/har sidegang i en mellemetage, med trapper op og ned til hver kupé, hvilket tager en del plads.

Det sidste punkt er at der ikke rigtig er bygget ret mange sovevogne de sidste 30+ år, så i den kontekst er der faktisk en ret stor del af de sovevogne der er bygget indenfor de sidste 30 år der er dobbeltdækkere, idet der blev bygget 54 af disse ÖBB/CNL vogne i 1995.

Anders

Nyt nattogskoncept?
Af mpp. 1/09-24, 19:36.
Citat fra: anho Dato 31/08-24, 22:11Rigtigt nok, men nu er det jo langt fra alle nattog der skal gennem Tyskland (og efter et møde med Tysklands rettidighed tvivler jeg på om 230 km/t er nok...), eller skal køre 1200 kilometer på en nat. Mange nattog holder jo stille i timevis i løbet af natten, og der kunne man jo sagtens benytte dobbeltdækkervogne... med mindre der er noget i vejen for det, som jeg ikke er opmærksom på. Måske har efterspørgslen bare ikke været så stor at dobbeltdækkere har været attraktive tidligere.

Nu var jeg lige inde og tjekke Google Maps og mange af de destinationer, man fra Danmark (med afgang i København) ville være interesseret i ligger omkring 1200 km væk: Wien, Zurich, Budapest, Paris. Skal nattogene have en renæssance virker det oplagt, at man skal kunne køre ture på 1200 km og gerne længere. Det kan man så gøre med kendte nattogskoncepter og man kan gøre det med nye koncepter.

De her kabinesenge er et godt bud, men man kunne også overveje, om man kunne lave vogne med langsliggende senge i hver side som man kender det i Asien. Det er givetvist mere vanskeligt at finde vogne med kupeer, så det kunne være et spørgsmål om, at en togvogn, der er indrettet med et enkelt åbent rundt i forvejen, kunne indrettes med køjesenge men ikke køjesenge i kupeer. Det kunne så måske være en måde for et firma som Flix eller Snälltåget at få vogne til et nattogskoncept, der ikke er afhængigt af nybyggede vogne.

Så er der den med de timelange pauser på de eksisterende nattogsruter, men det hænger jo mange gange sammen med, at man egentligt ikke kører voldsomt mange nattog og at en del af nattogsruterne er forholdsvist korte. Der er f.x. et nattog mellem Hamborg og Munchen, men det bliver overhalet af et nat-ICE (der kører langsommere end dag-ICE'erne). Kørte man hurtigere mellem Hamborg og Munchen kunne man nå længere og er der et marked for et langsomt nattog behøver det jo ikke være et, der fortsætter til Østrig.

I alle tilfælde bliver det spændende at se, hvordan nattogene udvikler sig. Der er heldigvis masser af mennesker, der forsøger at lave nattogskoncepter på forskellig vis, og mon ikke det kan sikre, at vi løbende får et bredere udbud af nattog?

Nyt nattogskoncept?
Af Thorfinn. 2/09-24, 15:21.
Smukt at Skoda prøver noget.
Det ligner godt nok en 3. semesters arkitektstuderendes Sketchup og en 1:1 model - men det er jo sådan man afprøver ideer.


Gå op Sider:[1]
FFJ M 1202Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak