Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DR: DSB's punktlighed ramte bunden i 2023
Kontant på DR1 har taget DSB under "kærlig" behandling i seneste udsendelse, efter kundepunktligheden åbenbart har ramt et nyt lavpunkt.

Udsendelsen kan ses på https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-ud-at-se-med-dsb-_-maaske_469951

Og hvis man hellere vil læse er der en nyhedsartikel her: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/dsbs-punktlighed-ramte-bunden-i-2023

Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Citat fra: steenth Dato  5/09-24, 09:25Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Uanset om forsinkelser skyldes DSB forhold, udefra kommende hændelser eller fejl på infrastrukturen, er det DSBs kunder (i dette tilfælde, til andre tider er det andre operatørens kunder) der bliver berørt og derfor er det DSB, der skal "stå på mål".

Pendlere føler sig proppet sammen i fyldte DSB-tog, mens andre bliver efterladt på perronen:

https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/pendlere-foeler-sig-proppet-sammen-i-fyldte-dsb-tog-mens-andre-bliver

Citat fra: Svend Dato  5/09-24, 09:59
Citat fra: steenth Dato  5/09-24, 09:25Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Uanset om forsinkelser skyldes DSB forhold, udefra kommende hændelser eller fejl på infrastrukturen, er det DSBs kunder (i dette tilfælde, til andre tider er det andre operatørens kunder) der bliver berørt og derfor er det DSB, der skal "stå på mål".


DSB gør da også hvad de kan med fx rejsetidsgaranti, kan ikke rigtig se hvad de ellers skal kunne gøre bedre for at undgå disse forsinkelser og aflysninger?

Citat fra: steenth Dato  5/09-24, 09:25Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Ja, der er mange ting som kunne være blevet nævnt i programmet:

De tyske ICE tog og Amtrak har langt dårligere punktlighed end DSB's fjernbanetog.

R-nettet bestående af Lokaltog og Movia's R busser har, ligesom S togene, meget højt punktlighed, fordi infrastrukturen lokaltog kører i næsten lukkede systemer, og R busserne kører direkte via landevejene.

Mange kan, mod en anelse forlænget rejsetid, søge på rejseplanen, og tage andre veje, som ikke involverer DSB's fjern og regionaltog.

I sidste ende er det op til folk at stemme på partier, som går ind for kollektiv transport, hvis de vil se forbedringer.

For kun 40kr, eller 450kr ekstra om måneden, kan man køre på DSB første klasse ubegrænset i alle regionaltog, uanset rutens længde.

Og jeg kunne blive ved...

Citat fra: RasmusD Dato  5/09-24, 09:16Kontant på DR1 har taget DSB under "kærlig" behandling i seneste udsendelse, efter kundepunktligheden åbenbart har ramt et nyt lavpunkt.

Udsendelsen kan ses på https://www.dr.dk/drtv/episode/kontant_-ud-at-se-med-dsb-_-maaske_469951

Og hvis man hellere vil læse er der en nyhedsartikel her: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/dsbs-punktlighed-ramte-bunden-i-2023

Derfor skal vi investere i, hurtigst muligt, at forbedre punktligheden indenfor andre transportformer hurtigst muligt, fx busserne og supercykelstier, indtil jernbanen er blevet mere stabil. Jeg har nævnt det før herinde, opgradering af alle A,E,S, og R busser til C/+Way standard, kan gøres meget billigt og hurtigt, især hvis der arbejdes 24/7, og hverken laves høringer, eller unødige undersøgelser.

Og cykelstier har den fordel, at de er gratis at bruge, ikke har nogen køreplan, og næsten intet vedligehold har, lidt ligesom veje, veje har dog til sammenligning ekstremt store vedligholdelsesomkostninger, der sker ulykker, og opstår kø.

Og så må folk lære at leve et simplere liv, hvor mere underholdning, og hvis muligt arbejde, foregår derhjemme, uden så stort et behov for at være sociale med andre mennesker fysisk hele tiden, hvilket iøvrigt også er en meget ustabil kilde til glæde, men det er en helt anden snak :)

Tænker at vi har behov for at vide hvorfor togene konkret er forsinket. Spinnet om at "det er de store projekter" holder næppe.

Nogen der kan gøres os klogere.

JH

Citat fra: steenth Dato  5/09-24, 09:25Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Punktligheden på strækningen Padborg-Lunderskov er formentlig så lav, fordi:
1. EC-togene ankommer for sent fra Hamburg.
2. EC-togene ankommer til tiden i Padborg men forsinkes af "obligatorisk" paskontrol.

Da politiet nogle gange udfører stikprøvekontrol og andre gange fuld kontrol, er det ikke til at vide for stationsbestyreren hvor lang tid kontrollen tager, det betyder :

3. 57xx-toget Flensburg-Fredericia forsinkes.

Citat fra: Jens Hansen Dato  5/09-24, 19:45Spinnet om at "det er de store projekter" holder næppe.

Det kan det nu sagtens. Køreplanerne omkring sporarbejderne sidste år og forrige år var alt for optimistiske i forhold til kapacitet. Belært af de erfaringer lader det til, at man har ramt forholdsvist plet denne sommer.

Og så er der udrulningen af ETCS, der har givet bøvl i øst. Lille Syd har været hårdt plaget af signalfejl, selvom det er blevet bedre. Der er en overkørsel ved Holme-Olstrup, der nærmest gav problemer dagligt indtil man fandt årsagen.

Jeg anerkender at paskontrol i Padborg eller bomuorden i Holme Olstrup ikke er gavnligt for punktligheden, men med al respekt - det bringer ikke resultatet ned på 71 %.

Der er "læsere" i dette forum som givet ved mere, eller måske kan give os nogle kilder - for der må være noget mere strukturel galt, når resultatet er så dårligt.

JH

Citat fra: Petteri Dato  5/09-24, 19:59
Citat fra: steenth Dato  5/09-24, 09:25Jeg har kigget på udsendelsen på DRTV. Det intet reelt nyt. Jeg synes det ikke specielt godt, at spørge direktøren om en konkret måned og strækning uden han har lejlighed til at undersøge hvad er galt. Og udsendelsen har kun fokus på DSB og ikke den, som er årsag til de fleste forsinkelser, Banedanmark.

Punktligheden på strækningen Padborg-Lunderskov er formentlig så lav, fordi:
1. EC-togene ankommer for sent fra Hamburg.
2. EC-togene ankommer til tiden i Padborg men forsinkes af "obligatorisk" paskontrol.

Da politiet nogle gange udfører stikprøvekontrol og andre gange fuld kontrol, er det ikke til at vide for stationsbestyreren hvor lang tid kontrollen tager, det betyder :

3. 57xx-toget Flensburg-Fredericia forsinkes.

Deruover er IC1 vognene ikke særlg stabile, og der er kun et spor imellem Padborg og Tinglev.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak