Der er opstået tyske tilstande i togbuskørslen i Nordjylland - nemlig at der kun indsættes en enkelt bus uanset hvor stort et tog der skal erstattes.
Det handler om den togbuskørsel Nordjyllands Trafikselskab udfører for Nordjyske Jernbaner mellem Aalborg og Hjørring. Her er der tre ruter:
Lilla - Aalborg-Vesterbro-Lindholm-Brønderslev (kører hver time og hver halve time i myldretiden)
Brun - Direkte Aalborg-Hjørring Øst-Hjørring (kører enkelte gange morgen og eftermiddag på hverdage, samt enkelte gange søndag)
Aqua - Aalborg-Brønderslev-Vrå-Hjørring (kører hver halve time)
Lilla køres af Umove og i ydertidspunkterne af Keolis - denne rute har færrest problemer.
Brun og Aqua køres af Terndrup Taxa og Turistbusser og her er der enorme problemer.
Terndrup har købt en række af de gamle bybusser fra Køge til togbuskørslen, så det er nogle godt slidte og ukomfortable busser uden plads til bagage der indsættes på Aqua-linjen. Der har også været meget nyt personale som ikke kan finde vej, samtidig med mange busnedbrud - det har givet en del aflysninger og forsinkelser.
Det værste er dog at man fra NT's side har ment at det er nok at erstatte et-to Lint/Desiro togsæt med 120 siddepladser hver med en enkelt bus med kun 40 siddepladser. Det er en direkte hån mod især de rejsende der er afsted i myldretiden som ikke altid kommer med.
Den brune linje skal ifølge udbudsdokumenterne køres med tempo-100 godkendte busser på motorvejen mellem Hjørring og Aalborg, men af det jeg har observeret er det kun en af de fire busser på ruten der rent faktisk er tempo-100 godkendt - de andre kører med blandt busmateriel inklusiv Køge-bybusserne og kommer derfor enten for sent frem fordi der så kun må køres 80 km/t, eller de kommer rettidigt frem og chaufføren har ikke overholdt hastighedsgrænserne - Nordjyske melder om bybusser der har kørt 100 km/t på motorvejen med stående passagerer. Ved tempo-100 skal alle passagere sidde ned og være fastspændt, ellers må selv en tempo-100 bus ikke køre mere end 80 km/t.
Man bliver sku noget misundelig når man står på busterminalen i Aalborg og ser store flotte turistbusser som DSB har bestilt til togbuskørslen mod Hobro, mens der ved siden af holder en rusten Irisbus med hvinende bremser, "manuel aircondition" og sæder der minder om et strygebræt - hvis man altså er så heldig at få en siddeplads eller overhovedet at komme med.
Nordjyske har i dag tirsdag startet en temaserie omkring togbuskørslen, men desværre bag betalingsmur. Første artikel her:
https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/kaos-fortsaetter-paa-fjerde-uge-kritikpunkterne-over-togbusser-er-mange/5200963Problemerne er også omtalt tidligere på måneden her, hvor det dog handlede om togbusser der aldrig kom:
https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/pendlerpanik-togbus-udeblev-tre-ud-af-fire-morgener/5174877og her:
https://www.tv2nord.dk/hjoerring/pia-kommer-for-sent-paa-arbejde-fordi-togbus-udebliver-jeg-har-ondt-i-maven-over-detDet er egentlig ufatteligt at man er klar til at smide en masse passagervækst ud med lokummet ved at røvrende passagererne så voldsomt her under sporarbejdet - hvad kommer det ikke til at koste på manglende passagerindtægter på lang sigt, at man sparer lidt penge på togbusserne de her par måneder?