Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Togbuskaos i Nordjylland
Togbuskaos i Nordjylland
Af andersj, Aalborg. 27/08-24, 23:50.
Der er opstået tyske tilstande i togbuskørslen i Nordjylland - nemlig at der kun indsættes en enkelt bus uanset hvor stort et tog der skal erstattes.

Det handler om den togbuskørsel Nordjyllands Trafikselskab udfører for Nordjyske Jernbaner mellem Aalborg og Hjørring. Her er der tre ruter:
Lilla - Aalborg-Vesterbro-Lindholm-Brønderslev (kører hver time og hver halve time i myldretiden)
Brun - Direkte Aalborg-Hjørring Øst-Hjørring (kører enkelte gange morgen og eftermiddag på hverdage, samt enkelte gange søndag)
Aqua - Aalborg-Brønderslev-Vrå-Hjørring (kører hver halve time)

Lilla køres af Umove og i ydertidspunkterne af Keolis - denne rute har færrest problemer.
Brun og Aqua køres af Terndrup Taxa og Turistbusser og her er der enorme problemer.

Terndrup har købt en række af de gamle bybusser fra Køge til togbuskørslen, så det er nogle godt slidte og ukomfortable busser uden plads til bagage der indsættes på Aqua-linjen. Der har også været meget nyt personale som ikke kan finde vej, samtidig med mange busnedbrud - det har givet en del aflysninger og forsinkelser.
Det værste er dog at man fra NT's side har ment at det er nok at erstatte et-to Lint/Desiro togsæt med 120 siddepladser hver med en enkelt bus med kun 40 siddepladser. Det er en direkte hån mod især de rejsende der er afsted i myldretiden som ikke altid kommer med.

Den brune linje skal ifølge udbudsdokumenterne køres med tempo-100 godkendte busser på motorvejen mellem Hjørring og Aalborg, men af det jeg har observeret er det kun en af de fire busser på ruten der rent faktisk er tempo-100 godkendt - de andre kører med blandt busmateriel inklusiv Køge-bybusserne og kommer derfor enten for sent frem fordi der så kun må køres 80 km/t, eller de kommer rettidigt frem og chaufføren har ikke overholdt hastighedsgrænserne - Nordjyske melder om bybusser der har kørt 100 km/t på motorvejen med stående passagerer. Ved tempo-100 skal alle passagere sidde ned og være fastspændt, ellers må selv en tempo-100 bus ikke køre mere end 80 km/t.

Man bliver sku noget misundelig når man står på busterminalen i Aalborg og ser store flotte turistbusser som DSB har bestilt til togbuskørslen mod Hobro, mens der ved siden af holder en rusten Irisbus med hvinende bremser, "manuel aircondition" og sæder der minder om et strygebræt - hvis man altså er så heldig at få en siddeplads eller overhovedet at komme med.

Nordjyske har i dag tirsdag startet en temaserie omkring togbuskørslen, men desværre bag betalingsmur. Første artikel her: https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/kaos-fortsaetter-paa-fjerde-uge-kritikpunkterne-over-togbusser-er-mange/5200963

Problemerne er også omtalt tidligere på måneden her, hvor det dog handlede om togbusser der aldrig kom: https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/pendlerpanik-togbus-udeblev-tre-ud-af-fire-morgener/5174877
og her:
https://www.tv2nord.dk/hjoerring/pia-kommer-for-sent-paa-arbejde-fordi-togbus-udebliver-jeg-har-ondt-i-maven-over-det

Det er egentlig ufatteligt at man er klar til at smide en masse passagervækst ud med lokummet ved at røvrende passagererne så voldsomt her under sporarbejdet - hvad kommer det ikke til at koste på manglende passagerindtægter på lang sigt, at man sparer lidt penge på togbusserne de her par måneder?

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 23:50Der er opstået tyske tilstande i togbuskørslen i Nordjylland - nemlig at der kun indsættes en enkelt bus uanset hvor stort et tog der skal erstattes.

Det handler om den togbuskørsel Nordjyllands Trafikselskab udfører for Nordjyske Jernbaner mellem Aalborg og Hjørring. Her er der tre ruter:
Lilla - Aalborg-Vesterbro-Lindholm-Brønderslev (kører hver time og hver halve time i myldretiden)
Brun - Direkte Aalborg-Hjørring Øst-Hjørring (kører enkelte gange morgen og eftermiddag på hverdage, samt enkelte gange søndag)
Aqua - Aalborg-Brønderslev-Vrå-Hjørring (kører hver halve time)

Lilla køres af Umove og i ydertidspunkterne af Keolis - denne rute har færrest problemer.
Brun og Aqua køres af Terndrup Taxa og Turistbusser og her er der enorme problemer.

Terndrup har købt en række af de gamle bybusser fra Køge til togbuskørslen, så det er nogle godt slidte og ukomfortable busser uden plads til bagage der indsættes på Aqua-linjen. Der har også været meget nyt personale som ikke kan finde vej, samtidig med mange busnedbrud - det har givet en del aflysninger og forsinkelser.
Det værste er dog at man fra NT's side har ment at det er nok at erstatte et-to Lint/Desiro togsæt med 120 siddepladser hver med en enkelt bus med kun 40 siddepladser. Det er en direkte hån mod især de rejsende der er afsted i myldretiden som ikke altid kommer med.

Den brune linje skal ifølge udbudsdokumenterne køres med tempo-100 godkendte busser på motorvejen mellem Hjørring og Aalborg, men af det jeg har observeret er det kun en af de fire busser på ruten der rent faktisk er tempo-100 godkendt - de andre kører med blandt busmateriel inklusiv Køge-bybusserne og kommer derfor enten for sent frem fordi der så kun må køres 80 km/t, eller de kommer rettidigt frem og chaufføren har ikke overholdt hastighedsgrænserne - Nordjyske melder om bybusser der har kørt 100 km/t på motorvejen med stående passagerer. Ved tempo-100 skal alle passagere sidde ned og være fastspændt, ellers må selv en tempo-100 bus ikke køre mere end 80 km/t.

Man bliver sku noget misundelig når man står på busterminalen i Aalborg og ser store flotte turistbusser som DSB har bestilt til togbuskørslen mod Hobro, mens der ved siden af holder en rusten Irisbus med hvinende bremser, "manuel aircondition" og sæder der minder om et strygebræt - hvis man altså er så heldig at få en siddeplads eller overhovedet at komme med.

Nordjyske har i dag tirsdag startet en temaserie omkring togbuskørslen, men desværre bag betalingsmur. Første artikel her: https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/kaos-fortsaetter-paa-fjerde-uge-kritikpunkterne-over-togbusser-er-mange/5200963

Problemerne er også omtalt tidligere på måneden her, hvor det dog handlede om togbusser der aldrig kom: https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/pendlerpanik-togbus-udeblev-tre-ud-af-fire-morgener/5174877
og her:
https://www.tv2nord.dk/hjoerring/pia-kommer-for-sent-paa-arbejde-fordi-togbus-udebliver-jeg-har-ondt-i-maven-over-det

Det er egentlig ufatteligt at man er klar til at smide en masse passagervækst ud med lokummet ved at røvrende passagererne så voldsomt her under sporarbejdet - hvad kommer det ikke til at koste på manglende passagerindtægter på lang sigt, at man sparer lidt penge på togbusserne de her par måneder?
Problemet er at NJ har ikke særlige mange penge. Ellers skal de nedlægge endnu flere busruter hvis de vil tage de dyre kontrakter.

Togbuskaos i Nordjylland
Af hj. 28/08-24, 16:03.
Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 23:50Den brune linje skal ifølge udbudsdokumenterne køres med tempo-100 godkendte busser på motorvejen mellem Hjørring og Aalborg, men af det jeg har observeret er det kun en af de fire busser på ruten der rent faktisk er tempo-100 godkendt - de andre kører med blandt busmateriel inklusiv Køge-bybusserne og kommer derfor enten for sent frem fordi der så kun må køres 80 km/t, eller de kommer rettidigt frem og chaufføren har ikke overholdt hastighedsgrænserne - Nordjyske melder om bybusser der har kørt 100 km/t på motorvejen med stående passagerer. Ved tempo-100 skal alle passagere sidde ned og være fastspændt, ellers må selv en tempo-100 bus ikke køre mere end 80 km/t.
Udbuddet om Aqua-linjen kræver også tempo 100-godkendte busser. Åbenbart har NT valgt at give togbuskørslen til et firma, som ikke kan overholde udbudsbetingelserne?

Endnu en artikel fra Nordjyske:
https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/togbusserne-bryder-loven-naar-passagerer-staar-op-med-100-kilometer-i-timen/5203548
Den kræver også abonnement at læse hele artiklen, men pointen er at politiet er gået ind i sagen og prøver at forklare vognmændene, at de skal overholde færdselsloven!
Det er grotesk og helt uacceptabelt at det er nødvendigt for offentlig transport.

Togbuskaos i Nordjylland
Af andersj, Aalborg. 14/09-24, 16:05.
En lille opdatering:

Det er blevet en smule bedre og de fleste busser på brun og aqua er nu tempo-100 rutebiler, men der kører også stadig de gamle bybusser med op til 1,5 mio. km på tælleren på begge ruter.

Ved DSB er der også sket ændringer efter at de nu kun kører Aalborg-Hobro med togbus, så her er der også kommet flere rutebiler ind. Der er dog ikke nogen større logik, for jævnligt ser jeg stopbussen køre med en stor flot turistbus med tre aksler og 5-10 passagerer, mens den direkte grønne bus er en rutebil med to aksler og fyldt til sidste siddeplads.
Jeg var med den røde bus i går fra Støvring til Hobro og der var koldt vand og Bülow lakridskugler fra DSB til alle passagerer - en noget anden kundepleje end hos NT.

Jeg var også med GoCollective togbus Langå-Ulstrup og det var også fint nok, men den tur tager også kun et par minutter. Desiroen der skulle bringe mig fra Ulstrup til Viborg lignede dog noget fra en krigszone. Møgbeskidt, stor flade på et af hjulene, tung luft fordi klimaanlægget ikke virkede og defekt informationssystem - lokomotivføreren orkede heller ikke lige at kalde ud, så man skulle være opmærksom på hvilken station man nu lige var kommet til.
Alle halvtimestogene Viborg-Ulstrup var også aflyst og kun delvist erstattet af togbus.

Anders

Gå op Sider:[1]
... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak