Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vi har brug for flere station på den Øst Jyske længdebane
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Bare til sammenligning: Her i Odense håbes der på en Odense Øst/Tietgenbyen station i forbindelse med at Novo kommer til byen. Den lille sag er beregnet til at koste 112 mio i anlæg. Langeskov lå i samme prisleje. Dertil kommer selvfølgelig driftsudgifter. (Forresten er Kerteminde kommune ved at gå i spåner over rygter om at man jo så kunne lukke Langeskov til fordel for Odense Øst)

Eventuelle gevinster skal altsammen vejes op mod dette plus tab for rejsende der ikke skal til eller fra trinbrættet. Busturen fra Vejle Trafikcenter til Rødkilde tager 5 minutter.

Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Hvis man lavede en station ved Rødkilde Gymnasium så ville det nok være den rigtige måde at gøre det på, men jeg tvivler på at det vil være pengene værd med en station der. Så er Vejle station alligevel ikke længere væk. Med en station ved Bredballe også (som er en rigtig god idé), vil Bybus 1 fungere som en fin videre forbindelse til Gymnasiet, uanset om man skifter ved Bredballe station eller Vejle station.
Bus 202 servicere allerede Rødkilde Gymnasium med en afgang der passer med mødetiderne om morgenen og igen om eftermiddagen, og med den fordel at den med alle sine stop servicere flere elever/passagerer end toget vil med sin ene station i Hedensted, så selv hvis man lavede en station og servicerede den så tvivler jeg på at den vil blive brugt særligt meget. Ikke af elever fra Hedensted-området i hvert fald.

Men i det tænkte scenarie så er jeg enig i 1 afgang om morgenen og 1-2 styk om eftermiddagen vil være meget passende, hvis de altså passer med mødetiderne på gymnasiet.

Jeg kender ikke det specifikke område. Men hvis man laver et stop så skal det da være væsentlig flere gange om dagen. Det nytter jo ikke noget at så har de lige fri de første 2 timer grundet en lærer er syg eller andet, og så kan de ikke tage deres sædvanlige transport til skolen. Men skal da altid kunne stole på den.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/08-24, 20:13
Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Hvis man lavede en station ved Rødkilde Gymnasium så ville det nok være den rigtige måde at gøre det på, men jeg tvivler på at det vil være pengene værd med en station der. Så er Vejle station alligevel ikke længere væk. Med en station ved Bredballe også (som er en rigtig god idé), vil Bybus 1 fungere som en fin videre forbindelse til Gymnasiet, uanset om man skifter ved Bredballe station eller Vejle station.
Bus 202 servicere allerede Rødkilde Gymnasium med en afgang der passer med mødetiderne om morgenen og igen om eftermiddagen, og med den fordel at den med alle sine stop servicere flere elever/passagerer end toget vil med sin ene station i Hedensted, så selv hvis man lavede en station og servicerede den så tvivler jeg på at den vil blive brugt særligt meget. Ikke af elever fra Hedensted-området i hvert fald.

Men i det tænkte scenarie så er jeg enig i 1 afgang om morgenen og 1-2 styk om eftermiddagen vil være meget passende, hvis de altså passer med mødetiderne på gymnasiet.
Grundet til jeg spurgte er fordi 202 skal køre 2 fyldte busser om morgenen til Rødkilde. Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/08-24, 20:13
Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Hvis man lavede en station ved Rødkilde Gymnasium så ville det nok være den rigtige måde at gøre det på, men jeg tvivler på at det vil være pengene værd med en station der. Så er Vejle station alligevel ikke længere væk. Med en station ved Bredballe også (som er en rigtig god idé), vil Bybus 1 fungere som en fin videre forbindelse til Gymnasiet, uanset om man skifter ved Bredballe station eller Vejle station.
Bus 202 servicere allerede Rødkilde Gymnasium med en afgang der passer med mødetiderne om morgenen og igen om eftermiddagen, og med den fordel at den med alle sine stop servicere flere elever/passagerer end toget vil med sin ene station i Hedensted, så selv hvis man lavede en station og servicerede den så tvivler jeg på at den vil blive brugt særligt meget. Ikke af elever fra Hedensted-området i hvert fald.

Men i det tænkte scenarie så er jeg enig i 1 afgang om morgenen og 1-2 styk om eftermiddagen vil være meget passende, hvis de altså passer med mødetiderne på gymnasiet.
Grundet til jeg spurgte er fordi 202 skal køre 2 fyldte busser om morgenen til Rødkilde. Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Der kommer ikke "skolebusser" ud på den her strækning og heller ikke stationer i Løsning eller Bredballe før man i en fjern fremtid måtte have lavet ekstra spor, øget befolkningen og i øvrigt helt skiftet indstilling. Ellers er det lidt som cykler på motorvejen.

For nogle år afviste Løsning helt konkret ideen om en station. Deres interesse er at få opgraderet brugen af Hedensted.

Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:37
Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/08-24, 20:13
Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Hvis man lavede en station ved Rødkilde Gymnasium så ville det nok være den rigtige måde at gøre det på, men jeg tvivler på at det vil være pengene værd med en station der. Så er Vejle station alligevel ikke længere væk. Med en station ved Bredballe også (som er en rigtig god idé), vil Bybus 1 fungere som en fin videre forbindelse til Gymnasiet, uanset om man skifter ved Bredballe station eller Vejle station.
Bus 202 servicere allerede Rødkilde Gymnasium med en afgang der passer med mødetiderne om morgenen og igen om eftermiddagen, og med den fordel at den med alle sine stop servicere flere elever/passagerer end toget vil med sin ene station i Hedensted, så selv hvis man lavede en station og servicerede den så tvivler jeg på at den vil blive brugt særligt meget. Ikke af elever fra Hedensted-området i hvert fald.

Men i det tænkte scenarie så er jeg enig i 1 afgang om morgenen og 1-2 styk om eftermiddagen vil være meget passende, hvis de altså passer med mødetiderne på gymnasiet.
Grundet til jeg spurgte er fordi 202 skal køre 2 fyldte busser om morgenen til Rødkilde. Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Der kommer ikke "skolebusser" ud på den her strækning og heller ikke stationer i Løsning eller Bredballe før man i en fjern fremtid måtte have lavet ekstra spor, øget befolkningen og i øvrigt helt skiftet indstilling. Ellers er det lidt som cykler på motorvejen.

For nogle år afviste Løsning helt konkret ideen om en station. Deres interesse er at få opgraderet brugen af Hedensted.
Altså i følge Løsnings udviklingsplan kommer de til at udvikle byen tæt på hvor en godt sted for en ny station vil være.

Og Hedensted Station kan ikke servere Løsning godt nok fordi 202 vil stadig være hurtigere end toget. Løsning har nok kunder til en station. Vi skal bare udbyg Hedensted til Løsning til firespor som er mulig hvis regering have investeringsvilje i den danske jernbane.

Citat fra: ThomasTT Dato 31/08-24, 10:37
Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/08-24, 20:13
Citat fra: mgameing123 Dato 30/08-24, 18:56Hvordan tror i en Rødkilde Gymnasie station kunne virke? Min idé er at standste 3 - 4 tog om dagen ved den station så studenter fra bl.a. Hedensted kan nemt tage toget i gymnasie.

Hvis man lavede en station ved Rødkilde Gymnasium så ville det nok være den rigtige måde at gøre det på, men jeg tvivler på at det vil være pengene værd med en station der. Så er Vejle station alligevel ikke længere væk. Med en station ved Bredballe også (som er en rigtig god idé), vil Bybus 1 fungere som en fin videre forbindelse til Gymnasiet, uanset om man skifter ved Bredballe station eller Vejle station.
Bus 202 servicere allerede Rødkilde Gymnasium med en afgang der passer med mødetiderne om morgenen og igen om eftermiddagen, og med den fordel at den med alle sine stop servicere flere elever/passagerer end toget vil med sin ene station i Hedensted, så selv hvis man lavede en station og servicerede den så tvivler jeg på at den vil blive brugt særligt meget. Ikke af elever fra Hedensted-området i hvert fald.

Men i det tænkte scenarie så er jeg enig i 1 afgang om morgenen og 1-2 styk om eftermiddagen vil være meget passende, hvis de altså passer med mødetiderne på gymnasiet.
Grundet til jeg spurgte er fordi 202 skal køre 2 fyldte busser om morgenen til Rødkilde. Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Der kommer ikke "skolebusser" ud på den her strækning og heller ikke stationer i Løsning eller Bredballe før man i en fjern fremtid måtte have lavet ekstra spor, øget befolkningen og i øvrigt helt skiftet indstilling. Ellers er det lidt som cykler på motorvejen.

For nogle år afviste Løsning helt konkret ideen om en station. Deres interesse er at få opgraderet brugen af Hedensted.
202 opføre som "uddannelsesruten" for Bredal, Hedensted, Løsning, Ølsted og Oens.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 30/08-24, 21:16Jeg kender ikke det specifikke område. Men hvis man laver et stop så skal det da være væsentlig flere gange om dagen. Det nytter jo ikke noget at så har de lige fri de første 2 timer grundet en lærer er syg eller andet, og så kan de ikke tage deres sædvanlige transport til skolen. Men skal da altid kunne stole på den.
Det er situationen lige nu med toget og 202. Toget fra Hedensted altid ankommer til Vejle ved :49 og det giver kun 11 minutter at gå til Gymnasiet. 202 det varier meget men typisk ankommer den samme tid som Regionaltoget.

Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34... Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Beklager, men uanset hvor lidt en ny station tænkes benyttet, er der en masse krav den skal overholde. Det eneste man kunne spare på ville måske være et venterum og bænke. Perroner mv. ville skulle have samme standard som andre nyere stationer som fx Jerne eller Langeskov. En gangbro med elevatorer vil også være nødvendig.

Citat fra: Jimbow Dato 31/08-24, 12:47
Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34... Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Beklager, men uanset hvor lidt en ny station tænkes benyttet, er der en masse krav den skal overholde. Det eneste man kunne spare på ville måske være et venterum og bænke. Perroner mv. ville skulle have samme standard som andre nyere stationer som fx Jerne eller Langeskov. En gangbro med elevatorer vil også være nødvendig.
En gangtunnel vil være fint nok.

Det bliver næppe billigere med en gangtunnel, da man stadig er nødt til at lave elevator eller meget lange ramper. Samtidig tænker jeg også at der kan være lidt udfordringer med vand, hvis man vil grave ud til en tunnel det sted.

Citat fra: Jimbow Dato 31/08-24, 12:47
Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34... Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.

Beklager, men uanset hvor lidt en ny station tænkes benyttet, er der en masse krav den skal overholde. Det eneste man kunne spare på ville måske være et venterum og bænke. Perroner mv. ville skulle have samme standard som andre nyere stationer som fx Jerne eller Langeskov. En gangbro med elevatorer vil også være nødvendig.

Der er meget der kan spares på...

Perronforkanterne er 2 til 3 gange dyrere end yderst simple L-betonelementer, som Sverige, Norge, Tyskland, Østrig og Midtjyske Jernbaner anvender mange steder.

Apteringen med plan90 udstyr er ligeledes meget dyrere, end standard "villavejs" lamper og bænke.
(Se blot Favrholm og forskellen mellem Banedanmark (S-bane) og Lokaltogs perroner.)

Gangtunnel/bro m. elevator er en unødig udgift.
Der er hundredevis af stationer i Danmark med perronovergange, som er ret sikre at benytte, når folk retter sig efter signalerne.
(Perronovergange er ikke farligere end fodgængerfelter ved lyskryds, men dem er der 1000-vis af i Danmark.)

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/08-24, 16:47Gangtunnel/bro m. elevator er en unødig udgift.
Der er hundredevis af stationer i Danmark med perronovergange, som er ret sikre at benytte, når folk retter sig efter signalerne.
(Perronovergange er ikke farligere end fodgængerfelter ved lyskryds, men dem er der 1000-vis af i Danmark.)

Selvom perronovergange med bomanlæg og hegn er normalen i Nederlandene og ved nyanlæg i Tyskland, så er det stadig en risikofaktor og bør ikke være til stede på stationer med gennemkørende tog. Der kan være folk der falder eller på en eller anden måde bliver fanget i overgangen, også er der altså ikke noget at gøre når lyntoget kommer med 160 km/t - en lidt anden situation end i et lysreguleret fodgængerfelt.

Anders

Citat fra: andersj Dato 31/08-24, 17:34
Citat fra: Viktoria Skov Dato 31/08-24, 16:47Gangtunnel/bro m. elevator er en unødig udgift.
Der er hundredevis af stationer i Danmark med perronovergange, som er ret sikre at benytte, når folk retter sig efter signalerne.
(Perronovergange er ikke farligere end fodgængerfelter ved lyskryds, men dem er der 1000-vis af i Danmark.)

Selvom perronovergange med bomanlæg og hegn er normalen i Nederlandene og ved nyanlæg i Tyskland, så er det stadig en risikofaktor og bør ikke være til stede på stationer med gennemkørende tog. Der kan være folk der falder eller på en eller anden måde bliver fanget i overgangen, også er der altså ikke noget at gøre når lyntoget kommer med 160 km/t - en lidt anden situation end i et lysreguleret fodgængerfelt.

Sporrillen kan undgås med gummielementer der trykkes ned af hjulflangen, hvorved snublerisiko kan næsten elimineres, hvis man vil.

Ja. Sagen er kort med et lyntog med 160 km/t og personpåkørsel. Men samme konsekvens/resultat er der med en spritbilist med 80 km/t i et byområde desværre.

Hvis man ganger antallet af perronovergange med uheldsrisiko, får man vel samme eller mindre resultat som antal fodgængerfelter x uheldsrisiko.

Dels kan man etablere sikre overgangen med skydeporte og envejslåger, hvis man vil reducere risikoen yderligere.
Skydeportene sikrer at folk ikke kan krydse når der kommer tog, og envejslågerne sikrer at folk altid kan rømme fareområdet.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak