Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vi har brug for flere station på den Øst Jyske længdebane
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Jeg synes virkelig at den Øst Jyske Længdebane har potentialle for flere stationer. Lige nu den eneste station udenfor storbyerne er Hedensted. Vil det kunne være muligt at åbne stationer ved Hovedgård, Løsning, Bredballe og Rødkilde Gymnasium?

Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hvis man byggede Hedensted til Løsning til firesporet bane så kan regionaltogene blive overhalt af lyntogenne.

Bredballe burde ikke være en problem siden togene alligevel køre lav hastighed gennem Vejle.

Rødkilde Gymnasium vil kun få en enkelt tog on morgenen og 2 - 3 tog om eftermiddagen i hvert retning.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.

Vi har brug for flere station på den Øst Jyske længdebane
Af Gustav Hansen. 24/08-24, 19:52.
Seneste redigering: 24/08-24, 19:56 af Gustav Hansen
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.
Fordelen ved en bybus er at den kan servicere Hovedgård bedre end 202eren kan, da 202eren skal videre mod Tranbjerg/Aarhus. Bybussen kan fortsætte ad Vestergade til de boligområderne i den vestlige del af byen. Måske med en vendeplads for enden af Coldingvej. En bybus vil heller ikke være lige så afhængig af forhold andre steder langs ruten som en regionalbus. Bybussen kan tidsmæssigt tilpasses så man nemt kan skifte mellem den og toget. Det er ikke så nemt med en regionalbus der også skal passe ind i Vejle og Tranbjerg.

Måske Stensballe kunne forbindes ved at udvide bybus 1? Jeg tvivler på at der er en god nok økonomi i en bybus der kun kører mellem Hovedgård og Stensballe, men med gennemkørende til Horsens via sygehuset vil det nok være en anden sag.
Eller man kunne eventuelt flyttet 202 så den kører via Stensballe og Vær i stedet for Nørrestrand. Så får borgere langs 202erens rute også direkte adgang til sygehuset, og man undgår at have to duplikerede busruter mellem Horsens og Hovedgård.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 19:52
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.
Fordelen ved en bybus er at den kan servicere Hovedgård bedre end 202eren kan, da 202eren skal videre mod Tranbjerg/Aarhus. Bybussen kan fortsætte ad Vestergade til de boligområderne i den vestlige del af byen. Måske med en vendeplads for enden af Coldingvej. En bybus vil heller ikke være lige så afhængig af forhold andre steder langs ruten som en regionalbus. Bybussen kan tidsmæssigt tilpasses så man nemt kan skifte mellem den og toget. Det er ikke så nemt med en regionalbus der også skal passe ind i Vejle og Tranbjerg.

Måske Stensballe kunne forbindes ved at udvide bybus 1? Jeg tvivler på at der er en god nok økonomi i en bybus der kun kører mellem Hovedgård og Stensballe, men med gennemkørende til Horsens via sygehuset vil det nok være en anden sag.
Eller man kunne eventuelt flyttet 202 så den kører via Stensballe og Vær i stedet for Nørrestrand. Så får borgere langs 202erens rute også direkte adgang til sygehuset, og man undgår at have to duplikerede busruter mellem Horsens og Hovedgård.
Nu er der jo 202 afgange der køre kun mellem Horsens & Hovedgård og det vil ikke være umulig at køre de korte afgang til Vestergade.

Ja hvad jeg mener med bybus til Stensballe er bare en forlængelse af linje 1. 202 burde ikke omlægges da det vil give alt for meget køretid og den nuværende rute køre tæt på ungdomsuddannelserne.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 20:20
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 19:52
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.
Fordelen ved en bybus er at den kan servicere Hovedgård bedre end 202eren kan, da 202eren skal videre mod Tranbjerg/Aarhus. Bybussen kan fortsætte ad Vestergade til de boligområderne i den vestlige del af byen. Måske med en vendeplads for enden af Coldingvej. En bybus vil heller ikke være lige så afhængig af forhold andre steder langs ruten som en regionalbus. Bybussen kan tidsmæssigt tilpasses så man nemt kan skifte mellem den og toget. Det er ikke så nemt med en regionalbus der også skal passe ind i Vejle og Tranbjerg.

Måske Stensballe kunne forbindes ved at udvide bybus 1? Jeg tvivler på at der er en god nok økonomi i en bybus der kun kører mellem Hovedgård og Stensballe, men med gennemkørende til Horsens via sygehuset vil det nok være en anden sag.
Eller man kunne eventuelt flyttet 202 så den kører via Stensballe og Vær i stedet for Nørrestrand. Så får borgere langs 202erens rute også direkte adgang til sygehuset, og man undgår at have to duplikerede busruter mellem Horsens og Hovedgård.
Nu er der jo 202 afgange der køre kun mellem Horsens & Hovedgård og det vil ikke være umulig at køre de korte afgang til Vestergade.

Ja hvad jeg mener med bybus til Stensballe er bare en forlængelse af linje 1. 202 burde ikke omlægges da det vil give alt for meget køretid og den nuværende rute køre tæt på ungdomsuddannelserne.

Så vidt jeg kan se er Horsens-Hovedgård turene kun om aftenen, og to af de tre er som flexbus. Ikke ligefrem attraktivt eller særlig brugbart.
Køretiden vil ikke være meget længere af at kører via Stensballe så vidt jeg kan se. Ruten er kun omkring 2 km længere. I bil estimere Google Maps en rejsetid der er 5 minutter længere, men det skal selvfølgelig tages med et gran salt.
Det er vel at mærke hvis man stadig kører op forbi Learnmark og så ad Østergade ned til sygehuset og videre gennem Stensballe. Denne rute for 202 vil dog ikke dække Stensballe lige så godt som 1eren.

Uanset hvad vil jeg mene at det vil være bedst med en timet bus der forbinder Nørrestrand med Hovedgård station. Hvis det er muligt med 202eren så vil det jo klart være det nemmeste. Men hvis ikke, så vil der ikke være mange der vil gøre brug af muligheden for at skifte mellem bus og tog i Hovedgård. Ikke fra Nørrestrand og det nordlige Horsens i hvert fald. Så tager man bussen i den modsatte retning af den man skal ind til Horsens. Eller tager bilen hele vejen.
Det samme gælder selvfølgelig også for Stensballes forbindelse med Hovedgård station, så man ender hurtigt i den samme situation. Ideelt set kan 202 nemt tilpasses og 1eren kan udvides og times til også at passe med toget. Men hvis ikke så bliver det mere kompliceret.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07[...]
Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. [...]
Og der har vi jo netop den helt store gevinst ved at bygge seperate højhastighedsbaner: De frigiver enorme mængder kapacitet til langsommere tog på de eksisterende baner ved at flytte fjerntogene væk. Desværre ignorer både politikere, medier og lokale græsrødder den store fordel, og fokuserer på, at de nu mister deres lyntogsstop...

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 24/08-24, 21:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07[...]
Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. [...]
Og der har vi jo netop den helt store gevinst ved at bygge seperate højhastighedsbaner: De frigiver enorme mængder kapacitet til langsommere tog på de eksisterende baner ved at flytte fjerntogene væk. Desværre ignorer både politikere, medier og lokale græsrødder den store fordel, og fokuserer på, at de nu mister deres lyntogsstop...
Jeg tror simpelthen ikke på Vejle vil ikke have broen pga. "de vil miste lyntoget". Jeg tror bare de gidder ikke have endnu en grim bro. Det er selvfølgelig dumt hvis politikerne ved hvor godt broen vil være for Vejle. Vi skal også huske at broen vil ødelægge udseenden til de rige folk der bor i Bredballe. (Tror politikerne bor der også).

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 21:03
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 20:20
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 19:52
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.
Fordelen ved en bybus er at den kan servicere Hovedgård bedre end 202eren kan, da 202eren skal videre mod Tranbjerg/Aarhus. Bybussen kan fortsætte ad Vestergade til de boligområderne i den vestlige del af byen. Måske med en vendeplads for enden af Coldingvej. En bybus vil heller ikke være lige så afhængig af forhold andre steder langs ruten som en regionalbus. Bybussen kan tidsmæssigt tilpasses så man nemt kan skifte mellem den og toget. Det er ikke så nemt med en regionalbus der også skal passe ind i Vejle og Tranbjerg.

Måske Stensballe kunne forbindes ved at udvide bybus 1? Jeg tvivler på at der er en god nok økonomi i en bybus der kun kører mellem Hovedgård og Stensballe, men med gennemkørende til Horsens via sygehuset vil det nok være en anden sag.
Eller man kunne eventuelt flyttet 202 så den kører via Stensballe og Vær i stedet for Nørrestrand. Så får borgere langs 202erens rute også direkte adgang til sygehuset, og man undgår at have to duplikerede busruter mellem Horsens og Hovedgård.
Nu er der jo 202 afgange der køre kun mellem Horsens & Hovedgård og det vil ikke være umulig at køre de korte afgang til Vestergade.

Ja hvad jeg mener med bybus til Stensballe er bare en forlængelse af linje 1. 202 burde ikke omlægges da det vil give alt for meget køretid og den nuværende rute køre tæt på ungdomsuddannelserne.

Så vidt jeg kan se er Horsens-Hovedgård turene kun om aftenen, og to af de tre er som flexbus. Ikke ligefrem attraktivt eller særlig brugbart.
Køretiden vil ikke være meget længere af at kører via Stensballe så vidt jeg kan se. Ruten er kun omkring 2 km længere. I bil estimere Google Maps en rejsetid der er 5 minutter længere, men det skal selvfølgelig tages med et gran salt.
Det er vel at mærke hvis man stadig kører op forbi Learnmark og så ad Østergade ned til sygehuset og videre gennem Stensballe. Denne rute for 202 vil dog ikke dække Stensballe lige så godt som 1eren.

Uanset hvad vil jeg mene at det vil være bedst med en timet bus der forbinder Nørrestrand med Hovedgård station. Hvis det er muligt med 202eren så vil det jo klart være det nemmeste. Men hvis ikke, så vil der ikke være mange der vil gøre brug af muligheden for at skifte mellem bus og tog i Hovedgård. Ikke fra Nørrestrand og det nordlige Horsens i hvert fald. Så tager man bussen i den modsatte retning af den man skal ind til Horsens. Eller tager bilen hele vejen.
Det samme gælder selvfølgelig også for Stensballes forbindelse med Hovedgård station, så man ender hurtigt i den samme situation. Ideelt set kan 202 nemt tilpasses og 1eren kan udvides og times til også at passe med toget. Men hvis ikke så bliver det mere kompliceret.
Altså 202 vil 100% betjene den nordelig del af Nørrestrand. Så jeg tror Nørrestrand vil få gode busbetjening gennem 202. Men måske skal Nørrestrand syd have en bybus så vi måske skal ende med 3 busser til Hovedgård.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 21:03
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 20:20
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 19:52
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.
Fordelen ved en bybus er at den kan servicere Hovedgård bedre end 202eren kan, da 202eren skal videre mod Tranbjerg/Aarhus. Bybussen kan fortsætte ad Vestergade til de boligområderne i den vestlige del af byen. Måske med en vendeplads for enden af Coldingvej. En bybus vil heller ikke være lige så afhængig af forhold andre steder langs ruten som en regionalbus. Bybussen kan tidsmæssigt tilpasses så man nemt kan skifte mellem den og toget. Det er ikke så nemt med en regionalbus der også skal passe ind i Vejle og Tranbjerg.

Måske Stensballe kunne forbindes ved at udvide bybus 1? Jeg tvivler på at der er en god nok økonomi i en bybus der kun kører mellem Hovedgård og Stensballe, men med gennemkørende til Horsens via sygehuset vil det nok være en anden sag.
Eller man kunne eventuelt flyttet 202 så den kører via Stensballe og Vær i stedet for Nørrestrand. Så får borgere langs 202erens rute også direkte adgang til sygehuset, og man undgår at have to duplikerede busruter mellem Horsens og Hovedgård.
Nu er der jo 202 afgange der køre kun mellem Horsens & Hovedgård og det vil ikke være umulig at køre de korte afgang til Vestergade.

Ja hvad jeg mener med bybus til Stensballe er bare en forlængelse af linje 1. 202 burde ikke omlægges da det vil give alt for meget køretid og den nuværende rute køre tæt på ungdomsuddannelserne.

Så vidt jeg kan se er Horsens-Hovedgård turene kun om aftenen, og to af de tre er som flexbus. Ikke ligefrem attraktivt eller særlig brugbart.
Køretiden vil ikke være meget længere af at kører via Stensballe så vidt jeg kan se. Ruten er kun omkring 2 km længere. I bil estimere Google Maps en rejsetid der er 5 minutter længere, men det skal selvfølgelig tages med et gran salt.
Det er vel at mærke hvis man stadig kører op forbi Learnmark og så ad Østergade ned til sygehuset og videre gennem Stensballe. Denne rute for 202 vil dog ikke dække Stensballe lige så godt som 1eren.

Uanset hvad vil jeg mene at det vil være bedst med en timet bus der forbinder Nørrestrand med Hovedgård station. Hvis det er muligt med 202eren så vil det jo klart være det nemmeste. Men hvis ikke, så vil der ikke være mange der vil gøre brug af muligheden for at skifte mellem bus og tog i Hovedgård. Ikke fra Nørrestrand og det nordlige Horsens i hvert fald. Så tager man bussen i den modsatte retning af den man skal ind til Horsens. Eller tager bilen hele vejen.
Det samme gælder selvfølgelig også for Stensballes forbindelse med Hovedgård station, så man ender hurtigt i den samme situation. Ideelt set kan 202 nemt tilpasses og 1eren kan udvides og times til også at passe med toget. Men hvis ikke så bliver det mere kompliceret.
Hvis jeg skulle lave køreplaner til efter Hovedgård Station åbner. Så vil jeg først lave Hovedgård Gl. Station stoppested om til Hovedgård Busstation som skal kunne holde til at 4 - 5 busser ad gangen.

202:
Jeg vil køre korte afgange mellem Horsens & Hovedgård der ankommer i Hovedgård 10 minutter før toget mod Aarhus ankommer. (Mange vil kunne bruge turen mellem Horsens & Hovedgård. Turen vil køre tilbage til Horsens 5 minutter efter toget fra Aarhus er kørt.

De fulde tur mod Tranbjerg: Bus vil ankom og køre fra Hovedgård 5 minutter efter toget fra Esbjerg er kørt. I modsatte retning vil bussen ankom ved Hovedgård 10 minutter før toget mod Esbjerg ankommer. Jeg tror 202 vil kom til at have en mærkelig 15 - 45 minutters drift situation hvis Hovedgård skal betjenes bedst.

1:
Linje 1 vil kun køre til Hovedgård når der er tog. Den vil ankom til Hovedgård 10 minutter før toget mod Aarhus og køres til 5 minutter efter toget fra Aarhus.

Linje Nørrestrand Syd Numbre 2, 20 eller 02:

Vil ankom til Hovedgård 10 minutter før toget til Aarhus og køre tilbage til Horsens 5 minutter efter toget fra Aarhus ankommer.

CitatOg der har vi jo netop den helt store gevinst ved at bygge seperate højhastighedsbaner: De frigiver enorme mængder kapacitet til langsommere tog på de eksisterende baner ved at flytte fjerntogene væk. Desværre ignorer både politikere, medier og lokale græsrødder den store fordel, og fokuserer på, at de nu mister deres lyntogsstop...

Ja det ville være smart - men første skridt er vel at overbevise folk om, at Danmark IKKE er for lille til rigtige højhastighedstog. Det har jo været undskyldningen i årtier og er også grunden til, at vi næppe nogensinde får højhastighedstog til udlandet.

IC5 er så vidt jeg ved heller ikke købt som højhastighedstog - og gud nåde og trøste den, der tænker tanker om andre end DSB på danske jernbanestrækninger. Selvom det kunne være fedt med rigtigt højhastighedstog fra København over Femern til Berlin eller andre store byer i Europa og ikke "bumletog" med maks 200 km/t.

Citat fra: mgameing123 Dato 25/08-24, 09:22
Citat fra: 1993matias Dato 24/08-24, 21:17
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07[...]
Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. [...]
Og der har vi jo netop den helt store gevinst ved at bygge seperate højhastighedsbaner: De frigiver enorme mængder kapacitet til langsommere tog på de eksisterende baner ved at flytte fjerntogene væk. Desværre ignorer både politikere, medier og lokale græsrødder den store fordel, og fokuserer på, at de nu mister deres lyntogsstop...
Jeg tror simpelthen ikke på Vejle vil ikke have broen pga. "de vil miste lyntoget". Jeg tror bare de gidder ikke have endnu en grim bro. Det er selvfølgelig dumt hvis politikerne ved hvor godt broen vil være for Vejle. Vi skal også huske at broen vil ødelægge udseenden til de rige folk der bor i Bredballe. (Tror politikerne bor der også).
Det er ikke det, der var årsagen. For der var også en tunnel i spil, og alle de offentlige klager gik ud på manglende lyntogsstandsning (og så selvfølgelig udsigten)

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Veterantog kalender

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak