Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Gå ned Sider:[1] 2
Trafikministeren vil nu se nærmere på Svendborgbanen:
https://fyens.dk/artikel/slut-med-stenstrup-man%C3%B8vren-bramsen-og-helveg-vil-lave-vigespor-p%C3%A5-svendborgbanen
- Spændende hvor dette ender, - koster mange penge !.

Mvh.
Poul.

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/05-22, 08:57.
Det kan være det kan klares ved at forlænge en eksisterende station lige som det er sket ved Lindholm og sker ved Hjørring.

Der er 3 år til udrulningen af ERTMS og arbejdet kan vel laves ved samme lejlighed.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Problemet er den lange strækning mellem Stenstrup og Svendborg hvor en krydsningsstation ca. midtvejs (Kirkeby tidligere station) ville kunne afhjælpe problemerne ved forsinkelser.

Mvh.
Poul.

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 22/05-22, 09:19.
At være klar med alle undersøgelser, udbud, klar til at gå i jorden. Så det er klar med det nye signal system, er nok for optimistisk.

Det kunne være Svendborg Vest eller ombygning af Svendborg St. Måske en helt ny station ved Sørup.

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/05-22, 10:38.
Citat fra: Mogens Barrit Dato 22/05-22, 10:21Det kunne være Svendborg Vest eller ombygning af Svendborg St. Måske en helt ny station ved Sørup.

To nye sporskifter lyder dyrt i anlæg og drift.  :(

En anden mulighed kunne være at flytte Svendborgs eksisterende sporskifte til Svendborg Vest og lade sporene 1 og 2 begynde helt "derude".

Vi får se hvad de når frem til når der er ganget og divideret.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det er umuligt med dobbeltspor fra Svendborg Vest og indtil Svendborg Station da der går en vej langs sporet efter sygehuset og til Svendborg station.

Citat fra: Per Holm Dato 22/05-22, 10:38
Citat fra: Mogens Barrit Dato 22/05-22, 10:21Det kunne være Svendborg Vest eller ombygning af Svendborg St. Måske en helt ny station ved Sørup.

To nye sporskifter lyder dyrt i anlæg og drift.  :(

En anden mulighed kunne være at flytte Svendborgs eksisterende sporskifte til Svendborg Vest og lade sporene 1 og 2 begynde helt "derude".
Problemet er ikke på Svendborg Station.. De fleste tog vender på Svendborg Station uden at krydse et andet tog. Det er afstanden imellem Svendborg og Stenstrup, som giver problemet. Toget i mod Svendborg skal tilbage til Stenstrup og krydse med næste tog. Med et krydsspor sydligere kan et forsinket tog fra Svendborg (som er forsinket fra nord) krydse et planlægmæssigt tog imod Svendborg, som ellers krydser hinanden i Stenstrup..

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 22/05-22, 13:37.
Kunne en mindre køreplan justering gøre det?

Citat fra: hummel_62 Dato 22/05-22, 13:37Kunne en mindre køreplan justering gøre det?
Til dels.
Tidligere holdt toget i Svendborg en halv time og kørte afsted når det næste ankom til stationen.
Det kræver dog et ekstra togsæt og det giver kun en gevinst på vending af køreretningen på det ankommende tog (5 minutter).

Hvad med dobbeltspor til Ringe? Det må være en af landets mest belastede enkeltsporsstrækninger

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/05-22, 19:41.
Citat fra: 1993matias Dato 22/05-22, 18:58Hvad med dobbeltspor til Ringe? Det må være en af landets mest belastede enkeltsporsstrækninger
Der er flere banestykker (enkelt-strækninger) der kan udbygges til dobbeltspor lige som der er flere stationer undervejs der kan forlænges i begge ender.

Hvilken løsning der er mest velegnet er også et spørgsmål om hvor krafigt batteritogene vil accelerere.

Det endelig regnestykke bliver kompliceret.

Det eneste der må formodes at stå fast er at der næppe kommer dobbeltspor gennem Hjallese. Det emne er der allerede tærsket langhalm på. ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/05-22, 19:41Det eneste der må formodes at stå fast er at der næppe kommer dobbeltspor gennem Hjallese. Det emne er der allerede tærsket langhalm på. ;)

Nu er jeg så bare lidt uvidende, men hvorfor er det umuligt? Er der simpelthen bare ikke plads? Eller vil det være for dyrt af den ene eller anden årsag?

Det er interessant at se hvordan de tre banebroer nord for Fruens Bøge alle er bygget brede nok til at kunne bære to spor. Har der engang været dobbeltspor her? Et sideløbende industrispor? Eller har man bare været fremsynet i sin tid?

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af andersj, Aalborg. 22/05-22, 20:35.
Man må jo lidt tørt konstatere at en enkeltsporet lukket jernbane ikke burde være svær at få til at køre stabilt når ellers infrastruktur og materiel spiller. Nærumbanen kan køre hvert 10. minut på en enkeltsporet strækning. Mellem Ringe og Svendborg køres der hver halve time ligesom alle andre enkeltsporede strækninger herhjemme.

Driften vi ser nu på strækningen er resultatet af et forældet signalsystem og misligholdt samt utilstrækkeligt materiel.
Et krydsningsspor syd for Stenstrup kan selvfølgelig gøre vendetiden i Svendborg længere, hvilket også kan være gavnligt i forhold til opladning af batteritog i fremtiden. Krydsningen i Stenstrup vil så skulle forlægges til Kværndrup og krydsningen i Ringe vil skulle forlægges til Årslev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvordan krydsningerne i dag ligger mellem Ringe og Odense mellem de tre togsystemer.

Anders

Svendborgbanen - ny krydsningsstation.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/05-22, 20:59.
Seneste redigering: 22/05-22, 21:06 af Per Holm
Citat fra: anho Dato 22/05-22, 20:33
Citat fra: Per Holm Dato 22/05-22, 19:41Det eneste der må formodes at stå fast er at der næppe kommer dobbeltspor gennem Hjallese. Det emne er der allerede tærsket langhalm på. ;)

Nu er jeg så bare lidt uvidende, men hvorfor er det umuligt? Er der simpelthen bare ikke plads? Eller vil det være for dyrt af den ene eller anden årsag?

Det er interessant at se hvordan de tre banebroer nord for Fruens Bøge alle er bygget brede nok til at kunne bære to spor. Har der engang været dobbeltspor her? Et sideløbende industrispor? Eller har man bare været fremsynet i sin tid?

I Hjallese er nogen "kommet til" at anlægge et letbanestandsningssted hvor dobbeltsporet skulle have ligget. Sagen blev rejst ved "allerhøjeste sted" og efter en længere tam-tam endte det med en beslutning om at anlægge det som det nu endte med.

Ja til alle tre spørgsmål: Der har været to-tre spor, det andet gik via Nørre Broby til Faaborg, det har været brugt til industrispor til papirfabrikken og i gamle dage var man fremsynede. Bort set fra Odense Sygehus Trinbræt (Oss) er der plads til dobbeltspor fra Odense helt til viadukten for Stenløsevej. Ikke umiddelbart ved Oss fordi perronen er anlagt på den ene af de to tidl. baner, her skal der lige udvides lidt først.

Det er næppe strengt nødvendigt med dobbeltspor gennem Hjallese. Køretiden på det enkeltsporede stykke mellem Fruens Bøge og Højby kan nedbringes på andre måder, bla. ved at "forlænge" de to stationer i retning mod hinanden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
DSB ME 1508

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak