Citat fra: anho Dato 22/05-22, 20:33Citat fra: Per Holm Dato 22/05-22, 19:41Det eneste der må formodes at stå fast er at der næppe kommer dobbeltspor gennem Hjallese. Det emne er der allerede tærsket langhalm på.
Nu er jeg så bare lidt uvidende, men hvorfor er det umuligt? Er der simpelthen bare ikke plads? Eller vil det være for dyrt af den ene eller anden årsag?
Det er interessant at se hvordan de tre banebroer nord for Fruens Bøge alle er bygget brede nok til at kunne bære to spor. Har der engang været dobbeltspor her? Et sideløbende industrispor? Eller har man bare været fremsynet i sin tid?
I Hjallese er nogen "kommet til" at anlægge et letbanestandsningssted hvor dobbeltsporet skulle have ligget. Sagen blev rejst ved "allerhøjeste sted" og efter en længere tam-tam endte det med en beslutning om at anlægge det som det nu endte med.
Ja til alle tre spørgsmål: Der har været to-tre spor, det andet gik via Nørre Broby til Faaborg, det har været brugt til industrispor til papirfabrikken og i gamle dage var man fremsynede. Bort set fra Odense Sygehus Trinbræt (Oss) er der plads til dobbeltspor fra Odense helt til viadukten for Stenløsevej. Ikke umiddelbart ved Oss fordi perronen er anlagt på den ene af de to tidl. baner, her skal der lige udvides lidt først.
Det er næppe strengt nødvendigt med dobbeltspor gennem Hjallese. Køretiden på det enkeltsporede stykke mellem Fruens Bøge og Højby kan nedbringes på andre måder, bla. ved at "forlænge" de to stationer i retning mod hinanden.