Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metro til Riget i 2025
Gå ned Sider:[1] 2 3
Jeg ved ikke rigtig hvad der er sket med de konservative på den kommunale niveau men de er lige pludselig blevet meget for den kollektive trafik

https://www.tv2fyn.dk/odense/konservative-praesenterer-nyt-transportudspil

Metro til Riget i 2025
Af Stennicke. 23/08-24, 22:39.
Vild ide. Det havde jeg ikke set komme. Men det kommer jo ikke til at blive til noget. Det kræver jo dobbeltspor og alt muligt

Metro til Riget i 2025
Af mpp. 23/08-24, 23:12.
Det er let at have ideer, når man ikke selv skal finde finansieringen, men det er når ideerne så samtidig er halvbagte og ugennemtænkte, at man kan kende de konservative igen.

At splitte M4 syd for Kbh Syd er oplagt dumt da man så får kun få halvdelen af togene på M4, der så igen er halvdelen af, hvad der kan være på stykket hvor M3 og M4 kører sammen. Enten skal man lave et koncept, hvor nogle af togene syd/vest fra vender på Kbh Syd og ikke fortsætter til det centrale stræk (mærkeligt) og ellers får man bare nogle metrolinjer, der aldrig rigtig kan betjenes tilfredsstillende. Dyrt og dumt!

Så er der den med linje F. En gammel traver, der er hevet af stallen, men det er svært at se, hvad der skal gøres for at det bliver en "metrolinje" og hvad forskel det så vil gøre. Man kan allerede i dag køre den hvert 5 minut (hvis man har togene til det) og kapaciteten er større end med de små tog metrotog. Et oplagt overbud for et parti, der er løbet tør for ideer.

Metro til Herlev er vel fint nok, men så er spørgsmålet, om det er med tog over eller under jorden. En letbane på Frederikssundsvej kunne givetvist også skabe en god forbindelse derud selvom det selvfølgeligt betyder, at der måske skal tages noget plads fra bilerne.

Til gengæld er det vist tydeligt, at de ikke læser med her på forum. Så ville de da trods alt have nogle bedre forslag til nye metrolinjer end det præsenterede.

Metro til Riget i 2025
Af nrk. 24/08-24, 04:01.
Citat fra: William Køster Costello Dato 23/08-24, 20:49Jeg ved ikke rigtig hvad der er sket med de konservative på den kommunale niveau men de er lige pludselig blevet meget for den kollektive trafik

https://www.tv2fyn.dk/odense/konservative-praesenterer-nyt-transportudspil

Hvad konservative i Odense siger og så gør bagefter er 2 forskellige ting.

De gik med i en stor trafik aftale sidste år, med det formål at gå til forhandlings bordet for at bilisterne ikke skulle rammes alt for hårdt, og selvom de så gik med til planen kritiserede de straks planen og sagde den var for hård mod bilister og dermed mod byen, og skulle ændres.

At Svendborg banen skal blive til en odenseansk lokalbane, tja, folk fra Sydfyn og Svendborg har allerede måtte æde en køreplan fyldt med luft og med flere stop undervejs, fordi Arriva priotere at køre til tiden koste hvad det vil. Og nu skal der så lige op til flere ekstra stop på i Odense? Så på få år kan turen fra Odense til svendborg med tog tage 10min ekstra.

Det er ikke gennemtænkt, det tror jeg ikke.

Det handler nok om at tvinge Rahbæk til at lægge letbane etape 2 planerne på bordet, han har været meget god til ikke at svare på om etape 2 kommer eller ej. og så efter nogle år er der ikke penge til de ekstra busser mere, og trafikstyrelsen skal jo bruge de første 2-3 år på at lave en analyse af Ny Odense Nærbane og når de år er gået har der jo været valg og så er den glemt.

Metro til Riget i 2025
Af icng. 24/08-24, 12:41.
Ja Konservative er (ihvertfald i Odense) et bilparti. Så snart noget gør bare lidt ondt på bilisterne trækker de sig og kommer ofte med usandfulde meldinger og beskyldninger om det pågældende tiltag.
Søren Windell vil sikkert gerne have god kollektiv transport, men det må helst ikke koste noget og ske på bekostning af andre.

Metro til Riget i 2025
Af anho. 24/08-24, 19:48.
Det er meget interessant - generelt er venstrefløjen dem der helst vil investere meget i offentlig transport, mens højrefløjen ikke synes det er en god ide.

I København er det dog lige omvendt: de højreorienterede partier vil gerne bruge rigtig mange penge på at bygge rigtig meget metro (som ikke generer bilerne), mens venstrefløjen gerne vil have billigere letbaneløsninger i stedet... som typisk involverer at gøre gader bilfri, eller i hvert fald at reducere antal bilbaner.

Metro til Riget i 2025
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 24/08-24, 19:59.
De konservative vil have mere metro for at komme af med busserne og dermed få mere plads til bilerne...

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.

Metro til Riget i 2025
Af mpp. 5/10-24, 23:24.
Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.

Jo, man kunne jo have ventet på at man havde færdigprojekteret øen før man planlagde infrastruktur derud. Den korteste rute er direkte fra Østerport og så kunne man have sendt den et sted hen på Sjællandssiden (f.x. Riget–Brønshøj). Det ville dog have fået korthuset til at ramle og da der er stor opbakning til metroen var det lettere at lave en ny metro til Amager, som så i sig selv bliver en grund til at bygge Lynetteholmen senere (vi har denne her fine M5-metro, men den er jo ikke færdig før den når til Lynetteholmen og tilbage til Østerport.

Det er alt i alt et fantasiprojekt og det bliver spændende at se, hvem der trækker stikket på Lynetteholmen.

Metro til Riget i 2025
Af larsht, København. 6/10-24, 00:54.
Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.
M5 er også tænkt som aflastningslinje for M1/M2

Mvh
Lars

Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.

F.eks. dette forslag fra Otto Anker Nielsen, som tidligere har været nævnt her i gruppen:

https://blivhoert.kk.dk/sites/blivhoert.kk.dk/files/svar-materiale/m5metroalternativ_otto_anker_nielsen.pdf

Citat fra: larsht Dato  6/10-24, 00:54
Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.
M5 er også tænkt som aflastningslinje for M1/M2
Det er også godt nok mærkeligt at M1/M2 har brug for en aflastningslinje. Kan man ikke lave stationerne større så man kan køre dobbeltsæt ligesom på DLR?

Metro til Riget i 2025
Af larsht, København. 6/10-24, 16:52.
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-24, 15:59
Citat fra: larsht Dato  6/10-24, 00:54
Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.
M5 er også tænkt som aflastningslinje for M1/M2
Det er også godt nok mærkeligt at M1/M2 har brug for en aflastningslinje. Kan man ikke lave stationerne større så man kan køre dobbeltsæt ligesom på DLR?
Næppe mærkeligt hvis du kører med M1/M2 i myldretiderne mellem Kongens Nytorv og Christianshavn.

Og nej, det er generelt temmeligt besværligt at udvide underjordiske perroner uden at indstille driften i ganske lang tid.

Mvh
Lars

Citat fra: larsht Dato  6/10-24, 16:52
Citat fra: mgameing123 Dato  6/10-24, 15:59
Citat fra: larsht Dato  6/10-24, 00:54
Citat fra: mgameing123 Dato  5/10-24, 21:16I forhold til Lynetteholm Metro. Er der ikke en bedre måde at betjene Lynetteholm fordi jeg synes M5 har en meget mærkelig linjeføring.
M5 er også tænkt som aflastningslinje for M1/M2
Det er også godt nok mærkeligt at M1/M2 har brug for en aflastningslinje. Kan man ikke lave stationerne større så man kan køre dobbeltsæt ligesom på DLR?
Næppe mærkeligt hvis du kører med M1/M2 i myldretiderne mellem Kongens Nytorv og Christianshavn.

Og nej, det er generelt temmeligt besværligt at udvide underjordiske perroner uden at indstille driften i ganske lang tid.
Måske hvis man holdt op med at bygge tunneller til 2 vogns metrotog så vil det ikke være en problem. De virkelig skulle havde bygget det med tankegangen at flere kunder vil komme i fremtiden.

Gå op Sider:[1] 2 3

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak