Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55Citat fra: Krabsen Dato 9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!
Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
100 år. M1/M2 er allerede for lille nu, her blot 22 år efter den åbnede. I hvert fald i myldretiden. På trods af forsikringer dengang den blev bygget om, at metroen sagtens kunne udvides, når behovet kom. Og trods det faktum, at antallet af passagerer aldrig er nået derop, hvor de første prognoser spåede.
Det er jo også en del af grunden til, at der skal bygges en ny metro, så M1/M2 kan aflastes over havnen.
Derfor virker det også tåbeligt, at man dimensionerer den kommende aflastende metro med 3-vogns-tog. For hvordan vil man sikre, at man kan udvide den kommende metro med fx flere vogne, når det bliver nødvendigt? Og udvide stationer, nødskakte mv i samme takt, uden at lukke metroen i årevis?
Det er dyrt at bygge, men hvad hvis den kommende metro blev bygget til 2x3 vogns tog. Det bliver med succes brugt i andre lande, at op/nedformere togene alt efter tidspunktet på døgnet og antallet af passagerer. I første omgang burde man dimensionere stationer mv til det.
Det er også dyrt at bygge endnu en metro om 20 år, når det viser sig, at den kommende metro også er for lille.