Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 30/12-22, 20:19.
Sakset fra LinkedIn:

Nytår – og nye tider! Fra og med den 1. januar fortsætter VIKING-Rail ApS samtlige aktiviteter, der hidtil er udført af CFL cargo Danmark ApS.

VIKING-Rail ApS er et management buy-out af alle danske aktiviteter under ny ledelse og ejerskab bestående af Jens Ole Pedersen (CEO og produktionschef) samt Christian Engebrecht (værkstedschef). VIKING-Rail udfører som hidtil indenlandsk transport på jernbane af gods og specialbygget jernbanemateriel, udfører kørsel i forbindelse med infrastrukturprojekter samt driver et kompetent værksted for diesellokomotiver, ellokomotiver og vognmateriel.

Overtagelsen sikrer, at alle transporter og værkstedsopgaver for kunderne gennemføres uden afbrydelser og med mindst det hidtidige serviceniveau.

Med overtagelsen kommer vi tættere på vores kunder, men derudover sker ingen umiddelbare forandringer. Vi har stadig fokus på at være en sikker, professionel, fleksibel og troværdig samarbejdspartner. Vi er herunder særligt glade for, at samtlige medarbejdere har ønsket at fortsætte i det nye selskab, og dermed sikrer, at vi bevarer knowhow såvel på driftsdelen som på værkstedsdelen.

Fremadrettet ser vi frem til at udbygge aktiviteterne på det danske marked, herunder især med kørsel på den stadigt stigende del af jernbanenettet, der underlægges "det nye signalsystem", og som kræver brug af lokomotiver med ETCS-udstyr. Dette indebærer bl.a. en udbygning af virksomhedens sikkerhedscertifikat i 2023.

VIKING-Rail er fortsat at finde på adressen Industrivej 4 D i Padborg. Vi håber, at kunder, forretningsforbindelser og samarbejdspartnere i øvrigt vil tage lige så positivt imod overtagelsen som vi selv og virksomhedens medarbejdere.

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/12-22, 21:20.
De har så ikke fået registreret den nye selskab VIKING-Rail Aps inden nytår - eller Erhvervsstyrelsen er bagud med at få CVR opdateret.
Man kan dog finde et Viking Vision Holding Aps med de 2 herrer som stiftere og direktører, så det skal såmænd nok komme på plads.

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Mikkelhk, Lunderskov. 5/09-24, 16:31.
Seneste redigering: 5/09-24, 16:35 af Mikkelhk
Viking Rail har nu udvidet lokomotivparken med to elektriske lokomotiver, BR185. De har hidtil udført diverse vedligeholdelse på ellokomotiver fra andre jernbanevirksomheder, men det er første gang de selv råder over og fremfører ellokomotiver.
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7237056939648536578/ - ifølge https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1000001&id=82466 er dette lokomotiv 185 407-4 "udlejet" (nok nærmere leaset) til Viking Rail fra Beacon Rail.
En lokomotivfører har også et billede af samme lokomotiv med vogne: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7237312569638588416/. Det ligner at billedet er taget i Padborg, og at vognene bagved er "cementtoget" til Taulov.
Begge LinkedIn-indlæg kan ses uden at være logget ind.

På ELA kan man også læse sig frem til at det andet lokomotiv Viking Rail har fået fat i er 185 408-2: https://www.elektrolokarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=82467&action=portrait.

Hilsen Mikkel

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Baumann, Hjordkær. 5/09-24, 16:44.
Vil den nye lokomotiv få en fast godskørsel ?

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Mikkelhk, Lunderskov. 5/09-24, 17:40.
Citat fra: Baumann Dato  5/09-24, 16:44Vil den nye lokomotiv få en fast godskørsel ?
Jeg læser indlæggene på LinkedIn som at lokomotiverne i stort omfang vil blive brugt til de "faste" tog til Taulov (cementtoget), Vamdrup og Ringsted (biltog) og til Aarhus Havn, når der er elektrificeret til Aarhus H.
Jeg ved ikke om BR185 kan køres i forspand med deres 1800-lokomotiver, eller hvordan de ellers vil klare rangeringen på spor uden kørestrøm. Måske trækker de bare et 1800-lokomotiv "dødt" med fra Padborg.

Hilsen Mikkel

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af andersj, Aalborg. 5/09-24, 19:35.
Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.

Anders

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Mikkelhk, Lunderskov. 5/09-24, 20:31.
Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 19:35Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.
Viking Rail skriver selv i LI-indlægget at de forventer at bruge lokomotiverne til Aarhus og Aalborg jf. elekrificeringen dertil.
Der har vist været snak om at man var ved at få godkendt et flytbart/mobilt ETCS-modul, som kan tilsluttes de enkelte lokomotiver nærmest som Plug&Play, og da godkendelsen ligger på selve modulet fremfor det enkelte lokomotiv, vil jeg formode at modulet uden de store porblemer vil kunne bruges både på deres BR185, MX og MY. Hvis disse planer ikke er gået i vasken, vil man måske løse det ved brug af et sådant modul.
1800 har ikke ATC, og jeg tænker at man også fremadrettet hovedsagligt vil bruge 1800 som rangerlokomotiver og som ekstra trækkraft i forspand.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 20:31
Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 19:35Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.
Viking Rail skriver selv i LI-indlægget at de forventer at bruge lokomotiverne til Aarhus og Aalborg jf. elekrificeringen dertil.
Der har vist været snak om at man var ved at få godkendt et flytbart/mobilt ETCS-modul, som kan tilsluttes de enkelte lokomotiver nærmest som Plug&Play, og da godkendelsen ligger på selve modulet fremfor det enkelte lokomotiv, vil jeg formode at modulet uden de store porblemer vil kunne bruges både på deres BR185, MX og MY. Hvis disse planer ikke er gået i vasken, vil man måske løse det ved brug af et sådant modul.
1800 har ikke ATC, og jeg tænker at man også fremadrettet hovedsagligt vil bruge 1800 som rangerlokomotiver og som ekstra trækkraft i forspand.


Tankespind. Andre operatører har - som det høres på vandrørerne - opgivet at indbygge ERTMS i BR185

Citat fra: Svend Dato  5/09-24, 22:37
Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 20:31
Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 19:35Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.
Viking Rail skriver selv i LI-indlægget at de forventer at bruge lokomotiverne til Aarhus og Aalborg jf. elekrificeringen dertil.
Der har vist været snak om at man var ved at få godkendt et flytbart/mobilt ETCS-modul, som kan tilsluttes de enkelte lokomotiver nærmest som Plug&Play, og da godkendelsen ligger på selve modulet fremfor det enkelte lokomotiv, vil jeg formode at modulet uden de store porblemer vil kunne bruges både på deres BR185, MX og MY. Hvis disse planer ikke er gået i vasken, vil man måske løse det ved brug af et sådant modul.
1800 har ikke ATC, og jeg tænker at man også fremadrettet hovedsagligt vil bruge 1800 som rangerlokomotiver og som ekstra trækkraft i forspand.


Tankespind. Andre operatører har - som det høres på vandrørene - opgivet at indbygge ERTMS i BR185

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Mikkelhk, Lunderskov. 5/09-24, 23:42.
Citat fra: Svend Dato  5/09-24, 22:37
Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 20:31
Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 19:35Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.
Viking Rail skriver selv i LI-indlægget at de forventer at bruge lokomotiverne til Aarhus og Aalborg jf. elekrificeringen dertil.
Der har vist været snak om at man var ved at få godkendt et flytbart/mobilt ETCS-modul, som kan tilsluttes de enkelte lokomotiver nærmest som Plug&Play, og da godkendelsen ligger på selve modulet fremfor det enkelte lokomotiv, vil jeg formode at modulet uden de store porblemer vil kunne bruges både på deres BR185, MX og MY. Hvis disse planer ikke er gået i vasken, vil man måske løse det ved brug af et sådant modul.
1800 har ikke ATC, og jeg tænker at man også fremadrettet hovedsagligt vil bruge 1800 som rangerlokomotiver og som ekstra trækkraft i forspand.
Tankespind. Andre operatører har - som det høres på vandrørerne - opgivet at indbygge ERTMS i BR185
Mon dog - men som jeg netop skriver rygtes det at "man" er ved at undersøge et mobilt ETCS-modul som netop ikke indbygges i de enkelte lokomotiver, men kan flyttes rundt. Dermed sparer man også en måned- eller sågar årelang godkendelse af de enkelte lokomotiver hos Trafikstyrelsen, da det så "blot" er det enkelte mobile modul der skal godkendes, og derefter i teorien kan bruges på 20 forskellige lokomotiver.

Hilsen Mikkel

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Svend. 6/09-24, 07:04.
Seneste redigering: 6/09-24, 07:11 af Svend
Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 23:42
Citat fra: Svend Dato  5/09-24, 22:37
Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 20:31
Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 19:35Men der er da ikke planer om ETCS udrustning af BR185, så de kan vel ikke køre til Aarhus med dem? Ifølge Lasse bytter DB Cargo Scandinavia deres BR185 ud med BR187 med ETCS når tiden kommer dertil.
Viking Rail skriver selv i LI-indlægget at de forventer at bruge lokomotiverne til Aarhus og Aalborg jf. elekrificeringen dertil.
Der har vist været snak om at man var ved at få godkendt et flytbart/mobilt ETCS-modul, som kan tilsluttes de enkelte lokomotiver nærmest som Plug&Play, og da godkendelsen ligger på selve modulet fremfor det enkelte lokomotiv, vil jeg formode at modulet uden de store porblemer vil kunne bruges både på deres BR185, MX og MY. Hvis disse planer ikke er gået i vasken, vil man måske løse det ved brug af et sådant modul.
1800 har ikke ATC, og jeg tænker at man også fremadrettet hovedsagligt vil bruge 1800 som rangerlokomotiver og som ekstra trækkraft i forspand.
Tankespind. Andre operatører har - som det høres på vandrørerne - opgivet at indbygge ERTMS i BR185
Mon dog - men som jeg netop skriver rygtes det at "man" er ved at undersøge et mobilt ETCS-modul som netop ikke indbygges i de enkelte lokomotiver, men kan flyttes rundt. Dermed sparer man også en måned- eller sågar årelang godkendelse af de enkelte lokomotiver hos Trafikstyrelsen, da det så "blot" er det enkelte mobile modul der skal godkendes, og derefter i teorien kan bruges på 20 forskellige lokomotiver.

Som du selv skriver: Rygter
Spørgsmålet er, om de har noget som helst på sig....og hvor de er opstået.  Selv tror jeg ikke på dem.

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af andersj, Aalborg. 6/09-24, 09:41.
Altså der har været talt om noget lignende til veterantog og hvis det mirakuløst skulle lykkedes så vil det nok være med begrænsede funktioner, som man hos myndighederne nok ikke er interesseret i bliver brugt i dagligt drift.

Men selv sådan en boks vil skulle kræve at lokomotivet kan reagere på signaler om fjernelse af traktion samt nedbremsning modtaget fra boksen, også er vi vel igen ude i at lokomotivet skal ombygges og godkendes i et eller andet omfang?

Anders

Fra CFL cargo Danmark til VIKING-Rail
Af Mikkelhk, Lunderskov. 6/09-24, 14:05.
Citat fra: Mikkelhk Dato  5/09-24, 17:40Jeg læser indlæggene på LinkedIn som at lokomotiverne i stort omfang vil blive brugt til de "faste" tog til Taulov (cementtoget), Vamdrup og Ringsted (biltog) og til Aarhus Havn, når der er elektrificeret til Aarhus H.
Jeg ved ikke om BR185 kan køres i forspand med deres 1800-lokomotiver, eller hvordan de ellers vil klare rangeringen på spor uden kørestrøm. Måske trækker de bare et 1800-lokomotiv "dødt" med fra Padborg.
Og der skulle så kun gå én dag før jeg fik bekræftet min teori om at der er en 1800 med på slæb bag BR185, hvis der er behov for dieselttrækkraft til rangering. Jeg ved dog stadig ikke om 1800 kører dødt til og fra Padborg, eller om den er "fyret op" - så ryger en del af fidusen med at køre med eltraktion dog.
Hvis man zoomer ind på første billede (kræver login), kan man tydeligt se 1800-lokomotivet bag BR185: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7237689871010562048/.

Hilsen Mikkel

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak