Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Esbjerg - højklasset kollektiv transport (BRT, Letbane)
Gå ned Sider:[1] 2
Er der lavet undersøgelser om hvorvidt Esbjerg, som Danmarks 5. største by, også skulle have højklasset kollektiv transport i byen, enten i form af en letbane, eller en BRT plusbus ligesom i Aalborg?

Og hvad ville i mene var det rigtige for Esbjerg, BRT eller letbane, og i så fald, hvilken rute igennem byen ville være den bedste?

Citat fra: Ncard00 Dato 21/08-24, 10:24Er der lavet undersøgelser om hvorvidt Esbjerg, som Danmarks 5. største by, også skulle have højklasset kollektiv transport i byen, enten i form af en letbane, eller en BRT plusbus ligesom i Aalborg?

Og hvad ville i mene var det rigtige for Esbjerg, BRT eller letbane, og i så fald, hvilken rute igennem byen ville være den bedste?

Har ikke været bekendt med noget i den dur. Det tætteste jeg har set har været en omstrukturering af bybusserne til et A-bus net (hvilket skete i sommers) og så planer for Esbjerg Nærbane.

Men jeg mener at der for nogle år siden var et forslag om en BRT linje i Randers fra Rutebilstationen og ud til Randers Storcenter. Den blev nævnt i dokumenter om BRT forslag rundt omkring i landet på ligefod med planerne på 200S og 400S i København, Ringvejen i Aarhus, og Plusbus 2 i Aalborg.

Ellers så er der også et rimelig stort spring fra Esbjerg som 5 største by til Aalborg som 4 største. Aalborg har dobbelt så mange indbyggere i deres by. (71.000 vs 144.000). Det sted som jeg tænker man nok hellere burde kigge på er Trekantsområdet da Kolding, Vejle, og Fredericia tilsammen har 165.000, men til trods for dette har yderst dårlig kollektiv trafik på tværs af dette urbane område der derfor er meget bilafhængigt. Tænker selv her at der er stort potentiale for et Regionalt BRT system, lidt som man ser i dele af Holland i Trekantsområdet der kan forbinde de store byer på tværs med de mindre lokalsamfund imellem trængselfrit.

Citat fra: Danskjävlar Dato 21/08-24, 10:39
Citat fra: Ncard00 Dato 21/08-24, 10:24Er der lavet undersøgelser om hvorvidt Esbjerg, som Danmarks 5. største by, også skulle have højklasset kollektiv transport i byen, enten i form af en letbane, eller en BRT plusbus ligesom i Aalborg?

Og hvad ville i mene var det rigtige for Esbjerg, BRT eller letbane, og i så fald, hvilken rute igennem byen ville være den bedste?

Har ikke været bekendt med noget i den dur. Det tætteste jeg har set har været en omstrukturering af bybusserne til et A-bus net (hvilket skete i sommers) og så planer for Esbjerg Nærbane.

Men jeg mener at der for nogle år siden var et forslag om en BRT linje i Randers fra Rutebilstationen og ud til Randers Storcenter. Den blev nævnt i dokumenter om BRT forslag rundt omkring i landet på ligefod med planerne på 200S og 400S i København, Ringvejen i Aarhus, og Plusbus 2 i Aalborg.

Ellers så er der også et rimelig stort spring fra Esbjerg som 5 største by til Aalborg som 4 største. Aalborg har dobbelt så mange indbyggere i deres by. (71.000 vs 144.000). Det sted som jeg tænker man nok hellere burde kigge på er Trekantsområdet da Kolding, Vejle, og Fredericia tilsammen har 165.000, men til trods for dette har yderst dårlig kollektiv trafik på tværs af dette urbane område der derfor er meget bilafhængigt. Tænker selv her at der er stort potentiale for et Regionalt BRT system, lidt som man ser i dele af Holland i Trekantsområdet der kan forbinde de store byer på tværs med de mindre lokalsamfund imellem trængselfrit.

Ok, tak for svaret. Tænker også selv at den jyske togdrift i forvejen trænger til et gevaldigt løft, og at man skulle starte dér. Og kender godt til de 6 BRT projekter, bl.a. i Randers, hvor det desværre jo kun er Aalborg plusbus etape 1, som er blevet til noget. BRT i Århus er dog rykket tættere på, men der kan stadig ikke findes penge hos kommunerne til BRT på linje 200 og 400S, desværre.

Hej

I en anden tråd er Esbjerg Mobilitetsplan drøftet. Denne plan er dog lige nu politisk "skudt til hjørne".

Nogle af de lavthængende frugter er efter min mening at lave en rigtig nærbane Ribe-Esbjerg-Varde, som jeg har nævnt et par gange. Desuden at regionaltog fra Aarhus-Fredericia også stopper i Tjæreborg og Jerne.

Det er lidt farligt blot at sammenligne indbyggertal, de 144.000 for Aalborg er inkl. Nørre Sundby mv. Med omkringliggende byer og Fanø nærmer Esbjerg sig 90-100.000, men trods alt mindre. Hvis man vil tænke frit på BRT/letbane, så vil en linjeføring fra Fanøfærgen over stationen mod nordvest til Blue Water Arena, Fourfelt, Sædding måske være noget?

Det er også værd at bemærke, at Esbjerg er porten til et enormt turistområde (Fanø, Blåvand, Vejers, Henne mv.), der næsten udelukkende er baseret på bilturisme. Så meget, at det dele af året giver trængselsproblemer på landevejene og dårlig oplevelse i turistbyerne. Hvis blot en lille del kunne overføres til højklasset kollektiv trafik vil det være en fordel, og sikkert også kunne tiltrække et andet turistsegment.

MVH; Lars

BRT/letbane er jo værktøjer til at løse et eller begge af følgende problemer:
- Den nuværende kapacitet er ikke tilstrækklig på en eller flere busruter, så der skal bruges køretøjer med større kapacitet eller en så høj frekvens at prioritering er nødvendig for at undgå klumpkørsel.
- Den nuværende fremkommelighed er for dårlig, så der skal bruges dedikeret infrastruktur til at den kollektive trafik kan køre uden forsinkelser.

Ovenstående problemer har som sådan ikke noget med byens størrelse at gøre, men jo større byen er jo større er sandsynligheden også for at et af problemerne opstår på en eller flere korridorer.

I Aalborg er/var begge problemer til stede på to forskellige ruter:
Linje 2, som er Plusbus/BRT light etape 1, havde et kapacitetsproblem pga. de mange uddannelsesinstitutioner langs ruten, samt det kommende supersygehus og generel intensiv byudvikling langs ruten. Især uddannelsesinstitutionerne giver nogle store peak-perioder hvor man før Plusbus havde mange fyldte busser der ikke længere kunne optage rejsende fra stoppestederne - det blev delvist afhjælpet med ekstrabusser, men disse var meget dyre i drift.

Linje 1, som er den planlagt etape 2 af Plusbus, har et fremkommelighedsproblem pga. intensiv biltrafik langs en stor del af ruten. Der er også et højt passagertal, men det er mere jævnt fordelt ud over dagen og ugen, så det kræver derfor ikke andet end normale led-busser på 18 meter som også kunne benytte den eksisterende infrastruktur.

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/08-24, 21:09BRT/letbane er jo værktøjer til at løse et eller begge af følgende problemer:
- Den nuværende kapacitet er ikke tilstrækklig på en eller flere busruter, så der skal bruges køretøjer med større kapacitet eller en så høj frekvens at prioritering er nødvendig for at undgå klumpkørsel.
- Den nuværende fremkommelighed er for dårlig, så der skal bruges dedikeret infrastruktur til at den kollektive trafik kan køre uden forsinkelser.

Ovenstående problemer har som sådan ikke noget med byens størrelse at gøre, men jo større byen er jo større er sandsynligheden også for at et af problemerne opstår på en eller flere korridorer.

I Aalborg er/var begge problemer til stede på to forskellige ruter:
Linje 2, som er Plusbus/BRT light etape 1, havde et kapacitetsproblem pga. de mange uddannelsesinstitutioner langs ruten, samt det kommende supersygehus og generel intensiv byudvikling langs ruten. Især uddannelsesinstitutionerne giver nogle store peak-perioder hvor man før Plusbus havde mange fyldte busser der ikke længere kunne optage rejsende fra stoppestederne - det blev delvist afhjælpet med ekstrabusser, men disse var meget dyre i drift.

Linje 1, som er den planlagt etape 2 af Plusbus, har et fremkommelighedsproblem pga. intensiv biltrafik langs en stor del af ruten. Der er også et højt passagertal, men det er mere jævnt fordelt ud over dagen og ugen, så det kræver derfor ikke andet end normale led-busser på 18 meter som også kunne benytte den eksisterende infrastruktur.

Synes det er åndssvagt kun at bygge til det nuværende behov. Letbaner på begge ruter i Aalborg ville fremtidssikre den kollektiv transport, tiltrække nye rejsende, og skabe mere vækst. Selvfølgelig kan BRT hurtigere stå klar, og dække det nuværende behov, også fordi letbaner er meget upopulære politisk, men når man i forvejen føler behov for ledbusser på 18m, hvorfor så ikke vælge 25m busser i stedet, samt sørge for niveaufri instigning, nu man er i gang. Begge dele mangler fx stadig på linje 5C, indtil denne bliver opgraderet til letbane før eller siden.

Pengene skal jo også være der, og med store projekter som letbane er det nødvendligt med statstilskud. Dette blev desværre afvist for Aalborgs vedkommende, hvorfor de var nødt til at gå med Plusbus/BRT....


Jeg tvivler på at Esbjerg har behov for letbane eller BRT. Separate busbaner til normale busser kunne måske være mere realistisk.

Det afgørende er ikke hvor mange der bor i et givet område.

Det er om deres transportmønstre retfærdiggør anlæggelse af kostbare,  højklassede transportformer.

Citat fra: Krabsen Dato 22/08-24, 19:51Det afgørende er ikke hvor mange der bor i et givet område.

Det er om deres transportmønstre retfærdiggør anlæggelse af kostbare,  højklassede transportformer.

Højklassede transportformer kan også skabe nye transportmønstre.

Citat fra: emc Dato 22/08-24, 20:07Højklassede transportformer kan også skabe nye transportmønstre.


Har det så gjort det?. Det er en meget løs påstand, du fører frem.

I stedet for letbanen eller "BRT" løsningen vil jeg forslå at styrke de nuværende A busser med busbaner og queue jumps.

Citat fra: emc Dato 22/08-24, 20:07
Citat fra: Krabsen Dato 22/08-24, 19:51Det afgørende er ikke hvor mange der bor i et givet område.

Det er om deres transportmønstre retfærdiggør anlæggelse af kostbare,  højklassede transportformer.

Højklassede transportformer kan også skabe nye transportmønstre.


Det kræver at der er et ret stort passagergrundlag, og at ruterne lægger sådan at folk har et valg.


Citat fra: emc Dato 22/08-24, 20:07
Citat fra: Krabsen Dato 22/08-24, 19:51Det afgørende er ikke hvor mange der bor i et givet område.

Det er om deres transportmønstre retfærdiggør anlæggelse af kostbare,  højklassede transportformer.

Højklassede transportformer kan også skabe nye transportmønstre.
Transportmønstre skabes ikke af transportformer men af at folk skal fra et sted til et andet - typisk mellem hjem og arbejde.
Og de vælger så den transportform de opfatter som mest hensigtsmæssig for dem.

Citat fra: Krabsen Dato 23/08-24, 08:24
Citat fra: emc Dato 22/08-24, 20:07
Citat fra: Krabsen Dato 22/08-24, 19:51Det afgørende er ikke hvor mange der bor i et givet område.

Det er om deres transportmønstre retfærdiggør anlæggelse af kostbare,  højklassede transportformer.

Højklassede transportformer kan også skabe nye transportmønstre.
Transportmønstre skabes ikke af transportformer men af at folk skal fra et sted til et andet - typisk mellem hjem og arbejde.
Og de vælger så den transportform de opfatter som mest hensigtsmæssig for dem.

Det er da noget bavl. Folk bosætter sig hvor der er gode transportmuligheder. Det sker ikke øjeblikkeligt, nej, men det er en meget stærk effekt. Den store investering i motorveje og samtidige syltning af jernbanen i sidste halvdel af 1900-tallet er også årsagen til at vi har så mange "diffuse" områder i dag som er svære at betjene med offentlig transport.

Ørestaden er et ret godt eksempel på at efterspørgsel følger udbud når det kommer til transport.

Gå op Sider:[1] 2
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak