Citat fra: Ncard00 Dato 6/08-24, 16:33Citat fra: nrk Dato 6/08-24, 16:19Citat fra: Ncard00 Dato 6/08-24, 14:51Citat fra: Svend Dato 6/08-24, 06:46Citat fra: Ncard00 Dato 5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?
Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.
Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.
Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?
Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.
På Odense st renoverede de rulletrapperne til perronerne, og de begyndte at kun køre når der var folk trådte op på rulletrappen. Nok for at spare strøm.
Dog var jeg vidne til at en medborger, som måske ikke var den "skarpeste kniv i skuffen", trådte op på rulletrappen for at komme ned til perron. Han blev så chokeret over at rulletrappen gik i gang, at han faldt og lå og sprættede og råbte efter hjælp fordi han var bange for at falde ned af rulletrappen som han lå halvt på.
Nu kører de nogen gange med lav hastighed og går op i fart når man stiger på, eller også kører de bare i konstant fart.
Der er altså nogen ting man må sande, at man skal tage hensyn til når alle slags mennesker skal kunne benytte offentlig transport, selvom man ikke umiddelbart tænker det vil være et problem.
Ja, selvfølgelig, men lav hastighed er også et kompromi, og bedre end ingenting, hvilket er fair nok. Der er også noget der hedder tilvænningsperiode, hvorfor nye ting skal introduceres gradvist, så folk kan nå at vende sig til dem, og der still og roligt kan ske en adfærds og vaneændring.
Ja ovennævnte med nedsat fart på rulletrappen, når der ikke er nogen fungerer fint mange steder. Jeg har også på Østerport set, at rulletrappen ved spor 1/2 har et grønt LED-lys skær, når rulletrappen virker (det er sjovt nok rødt, når ballademagerne har trykket på nødstop). Den stopper så helt, når der ikke er nogen og lyser stadig grønt, men folk (de fleste) kan sagtens regne ud, at den så starter, når man går hen på rulletrappen.
Vi må også bare indse, at der er idioter alle steder, og vi hegner jo heller ikke alle veje ind, fordi en enkelt fodgænger tror, at bilerne bare standser, når vedkommende vader ud foran den.