Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 16:33
Citat fra: nrk Dato  6/08-24, 16:19
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

På Odense st renoverede de rulletrapperne til perronerne, og de begyndte at kun køre når der var folk trådte op på rulletrappen. Nok for at spare strøm.

Dog var jeg vidne til at en medborger, som måske ikke var den "skarpeste kniv i skuffen", trådte op på rulletrappen for at komme ned til perron. Han blev så chokeret over at rulletrappen  gik i gang, at han faldt og lå og sprættede og råbte efter hjælp fordi han var bange for at falde ned af rulletrappen som han lå halvt på.

Nu kører de nogen gange med lav hastighed og går op i fart når man stiger på, eller også kører de bare i konstant fart.

Der er altså nogen ting man må sande, at man skal tage hensyn til når alle slags mennesker skal kunne benytte offentlig transport, selvom man ikke umiddelbart tænker det vil være et problem.

Ja, selvfølgelig, men lav hastighed er også et kompromi, og bedre end ingenting, hvilket er fair nok. Der er også noget der hedder tilvænningsperiode, hvorfor nye ting skal introduceres gradvist, så folk kan nå at vende sig til dem, og der still og roligt kan ske en adfærds og vaneændring.

Ja ovennævnte med nedsat fart på rulletrappen, når der ikke er nogen fungerer fint mange steder. Jeg har også på Østerport set, at rulletrappen ved spor 1/2 har et grønt LED-lys skær, når rulletrappen virker (det er sjovt nok rødt, når ballademagerne har trykket på nødstop). Den stopper så helt, når der ikke er nogen og lyser stadig grønt, men folk (de fleste) kan sagtens regne ud, at den så starter, når man går hen på rulletrappen.

Vi må også bare indse, at der er idioter alle steder, og vi hegner jo heller ikke alle veje ind, fordi en enkelt fodgænger tror, at bilerne bare standser, når vedkommende vader ud foran den.

Citat fra: Togiudlandet Dato  7/08-24, 07:18
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 16:33
Citat fra: nrk Dato  6/08-24, 16:19
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

På Odense st renoverede de rulletrapperne til perronerne, og de begyndte at kun køre når der var folk trådte op på rulletrappen. Nok for at spare strøm.

Dog var jeg vidne til at en medborger, som måske ikke var den "skarpeste kniv i skuffen", trådte op på rulletrappen for at komme ned til perron. Han blev så chokeret over at rulletrappen  gik i gang, at han faldt og lå og sprættede og råbte efter hjælp fordi han var bange for at falde ned af rulletrappen som han lå halvt på.

Nu kører de nogen gange med lav hastighed og går op i fart når man stiger på, eller også kører de bare i konstant fart.

Der er altså nogen ting man må sande, at man skal tage hensyn til når alle slags mennesker skal kunne benytte offentlig transport, selvom man ikke umiddelbart tænker det vil være et problem.

Ja, selvfølgelig, men lav hastighed er også et kompromi, og bedre end ingenting, hvilket er fair nok. Der er også noget der hedder tilvænningsperiode, hvorfor nye ting skal introduceres gradvist, så folk kan nå at vende sig til dem, og der still og roligt kan ske en adfærds og vaneændring.

Ja ovennævnte med nedsat fart på rulletrappen, når der ikke er nogen fungerer fint mange steder. Jeg har også på Østerport set, at rulletrappen ved spor 1/2 har et grønt LED-lys skær, når rulletrappen virker (det er sjovt nok rødt, når ballademagerne har trykket på nødstop). Den stopper så helt, når der ikke er nogen og lyser stadig grønt, men folk (de fleste) kan sagtens regne ud, at den så starter, når man går hen på rulletrappen.

Vi må også bare indse, at der er idioter alle steder, og vi hegner jo heller ikke alle veje ind, fordi en enkelt fodgænger tror, at bilerne bare standser, når vedkommende vader ud foran den.

Ja, det er ikke den ene procent som råber højest der skal have deres vilje...

Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Skiltene sidder med en afstand af 17 meter på M3 og M4.

Kan dårligt forestille mig at nødbelysningen i tunnelerne kommer op på en promille af metroens strømforbrug. Bare et enkelt metrotog må trække mere strøm end hundredvis af lamper, når det accelererer.

Og dertil udgifterne til at ændre systemet og få det sikkerhedsgodkendt igen. Det kan næppe blive en god investering.

Citat fra: Mads Dato  8/08-24, 19:47Skiltene sidder med en afstand af 17 meter på M3 og M4.

17 meter på cityringen/m3 inklusive stykket indtil udgreningen mod Havneholmen/Otto Busses Vej (fra Hovedbanen). 20 meter på metrostykkerne mod Nord- og Sydhavn. Der er i øvrigt også forskel mellem hvor runde tal, der står på skiltene mod Nord- og Sydhavn, hvor man på Nordhavnen ser længder, der kan divideres med 10 (f.x. 110, 130, 150 m), når man kigger fremad i toget, mens det er lidt mere tilfældigt mod København Syd.

Gå op Sider: 1 2 [3]
DSB MY 1135
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak