Hej
Som nogen ved er jeg i gang med et specialkursus på DTU om optimering af en ny lokalbane mellem Roskilde og Hillerød.
Her har jeg beregnet omkostningerne for hovedpost 2. Anlægsarbejder med Molio Fagdele/Anlæg's enhedspriser for jord.
Dette giver et totalt anlægsoverslag på ca. 2,2 mia. Kr. for en 34,5 km lang enkeltsporet bane med 7 stationer med 450 m dobbeltspor og perroner af DSB's gamle type.
Dette er noget i kontrast med BDK's overslag på 5.1 hhv. 6.6 mia. Kr. for Århus Silkeborg, der ca. har samme længde som Roskilde Hillerød, men kun har 1 krydsningsstation.
---
Kan man på nogen måde finde BDK's og VD's enhedspriser for håndtering af jord?
Det er interessant at sammenligne forskellen dels internt mellem de to styrelser, og dels med Molio's priser.
---
Det er en spøjs sammenhæng, at ved små og mellemstore byggerier anses Molio's prisdata for at være rimelig nøjagtige, og hvor der er en ekspotentiel reduktion i prisen fra 500 m3 til 20.000 m3 flyttet jord, hvilket giver mening, da større mængde giver stordriftsfordele med større maskiner.
Logisk set, bør der ved endnu større jordmængder være en nær konstant enhedspris mellem fx 20.000 m3 og 200.000 m3 jord, da maskinernes størrelse på det punkt ikke reelt kan gøres større, men at samme maskiner blot skal lave 10x flere omløb.
Men alligevel ligner det at BDK's enhedspriser er dyrere end Molio's = dyrere enhedspris ved 200.000 m3 end 20.000 m3.