Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hvor finder man Banedanmarks og Vejdirektoratets enhedspriser for jord?
Hej

Som nogen ved er jeg i gang med et specialkursus på DTU om optimering af en ny lokalbane mellem Roskilde og Hillerød.

Her har jeg beregnet omkostningerne for hovedpost 2. Anlægsarbejder med Molio Fagdele/Anlæg's enhedspriser for jord.

Dette giver et totalt anlægsoverslag på ca. 2,2 mia. Kr. for en 34,5 km lang enkeltsporet bane med 7 stationer med 450 m dobbeltspor og perroner af DSB's gamle type.

Dette er noget i kontrast med BDK's overslag på 5.1 hhv. 6.6 mia. Kr. for Århus Silkeborg, der ca. har samme længde som Roskilde Hillerød, men kun har 1 krydsningsstation.

---

Kan man på nogen måde finde BDK's og VD's enhedspriser for håndtering af jord?

Det er interessant at sammenligne forskellen dels internt mellem de to styrelser, og dels med Molio's priser.

---

Det er en spøjs sammenhæng, at ved små og mellemstore byggerier anses Molio's prisdata for at være rimelig nøjagtige, og hvor der er en ekspotentiel reduktion i prisen fra 500 m3 til 20.000 m3 flyttet jord, hvilket giver mening, da større mængde giver stordriftsfordele med større maskiner.

Logisk set, bør der ved endnu større jordmængder være en nær konstant enhedspris mellem fx 20.000 m3 og 200.000 m3 jord, da maskinernes størrelse på det punkt ikke reelt kan gøres større, men at samme maskiner blot skal lave 10x flere omløb.

Men alligevel ligner det at BDK's enhedspriser er dyrere end Molio's = dyrere enhedspris ved 200.000 m3 end 20.000 m3.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Hvis det alene handler om håndteringen af jord og der hverken skal tilføres eller fjernes jord til/fra byggeriet kan det jo handle om, at vej/bane projekter bare er så meget større, at man ender med at skulle flytte jorden over større afstande og det i sig selv ender med at blive fordyrende. I princippet skulle det jo være en fordel, at man kan starte med at bygge flere forskellige steder på samme tid, men bruger man så adgangsveje til byggeriet til at flytte jord kan det givetvist skabe en gevaldig trafik.

Om det er tilfældet ved jeg ikke lige, men kan det være noget med at se på afstanden jord skal flyttes eller om det kræver særlige maskiner, hvis jorden ikke tænkes kørt på almindelige veje?

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak