Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/08-24, 22:25Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011
Kære Niels
Mange tak for input. Efter at have trasket lidt rundt i Petra (jeg havde i øvrigt engang en kæreste, hvis mormor hed Petra, og som købte vores andelsrækkehus, da vi var færdige med at råbe ad hinanden - altså kæresten og jeg) og efter at have indtaget en alkoholfri forfriskning på byens hyggelige torv, slog det mig, at byens nuværende station ligger noget underligt "uden for byen". Den slags ville man i Danmark kunne finde ud af i løbet af ingen tid. Det er lidt sværere, når man sidder i Spanien - uden pc og uden kendskab til Spaniens svar på "KRAK 1954". Men så vidt jeg kan se, er banen på et tidspunkt blevet omlagt til at gå i en stor bue udenom - og rundt om - Petra by. Gad vide, om der et eller andet sted inde i byen lå en tidligere station, som jeg ikke fik øje på? Nå, det finder jeg nok aldrig ud af.
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas (og Niels)
Tak for beretningen fra den smukke ferieø, som vi frekventerede første gang i 2005 og ifm vores guldbryllup i 2008. Begge gange tog vi "kongeetapen", som den blev døbt af den medfølgende familie, med tog fra Palma de Mallorca til Soller, hvor vi gik til fods ned til havnen og kikkede på "sporvognen", som listede forbi langs stranden. Den gang var banen til Inca/Manacor endnu ikke genåbnet, men det vi forstod af "den lokale presse" var, at der var planer om det. "På de kanter" er det vores erfaring, at det ikke altid går meget stærkt, men når man kommer nogle år senere, så er der sket noget. Petra er i øvrigt et godt dansk navn, som ofte dækker over en "stærk kvinde" med styr på både mand (især) og afkom - gad vide, om jeg må skrive det, ok! Og her altså navnet på en station. Fortsat god ferie, og fald ikke på trinet til bussen, som jeg gjorde i 2008 netop på vores guldbryllupsdag, som blev fejret på et ydmygt sted i Gammmel Alcudia, hvor jeg var udsmykket med et gult/blåt sæbeøje og skæve briller (
,hvilket afstedkom muntre bemærkninger fra andre gæster om, hvorledes "sæbeøjet" var opstået! Vores fremskredne alder gør, at vi nu ikke længere begiver os udenlands, så vi er taknemmelige for beretninger fra den store verden fra de få tilbageværende venner.
Kærlig hilsen
Ove af Erritsø