Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Finsk fængselvogn Nom 11003 i Pasila - august 2024
I Pasila en forstad til Helsinki lagde jeg mærke til denne meget specielle vogn, der var tilkoblet IC-tog til Oulu. Det drejer sig om en fængselsvogn med plads til 30 indsatte. Vognen er en af fire, der blev bygget af Valmet i 1983-84 Nom 11001-11004. De to første vogne blev udrangeret i 2010.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg har fundet frem til, at der også tidligere har været anvendt fængselsvogne. Min foreløbige research viser, at VR har ombygget ældre vogne i to omgange.

Ek 936 og 1005 fra 1927 blev ombygget i 1958 og udrangeret i 1965.

Nei 22137 fra 1937 blev ombygget i 1962 og udrangeret i 1967 og
Nei 22159 fra 1932 blev ombygget i 1962 og udrangeret i 1973.

Hej Henrik,

Overraskende - i hvert fald for mig - at se en moderne fængselsvogn. Hidtil har jeg kun ved SJ stødt på begrebet "fångvagn", som f.eks. denne:


SJ Bangårdsvagn 724 i Sjöbo, 10. oktober 1965. Vognen er en forhenværende "fångvagn", oprindelig indrettet med små celler langs ydervæggene. Foto JB-P.

..... og da kun "forhistorisk". Flere svenske fangevogne kan i øvrigt findes på digitaltmuseum.se samt i SJ Särtryck 263, se under litra E1c.

Sjovt, hvis andre har stødt på fængselsvogne (fortrinsvis udefra) rundt i verden?

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 14/08-24, 14:10Hej Henrik,

Overraskende - i hvert fald for mig - at se en moderne fængselsvogn. Hidtil har jeg kun ved SJ stødt på begrebet "fångvagn", som f.eks. denne:



Sjovt, hvis andre har stødt på fængselsvogne (fortrinsvis udefra) rundt i verden?

Bedste hilsener
Niels

Var der ikke noget med at en af DSB's rystevogne var ombygget til fangetransport under besættelsen?

Eskild

En søgning på fangevogne på Jernbanekilder giver to CUK-vogne

http://www.jernbanekilder.dk/main/thumbnailview/fc=2%3A1008

Så synes jeg jeg har set billeder af DDR-fangetransportvogne. Men egentlig er vi vel ovre på Herreværelsets gebet i begge tilfælde.

Finsk fængselvogn Nom 11003 i Pasila - august 2024
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 14/08-24, 16:12.
Jeg kan ikke oppvise noen fengselsvogner i aktiv drift. Det tror jeg finnene er alene om i den vestlige verden, muligens med unntak av USA, der det ryktes at det skal finnes slike. Men jeg har støtt på en ddel slike på museer, og siden denne tråden begynte i Finland, kan vel jeg også begynne deer, på Finlands nasjonale jernbanemuseum i Hyvinkää (Hyvinge). Der står denne:

Latvias jernbanemuseum i Riga har en sovjetisk fengselsvogn, ifølge teksten på skiltet av samme type som ble brukt ved de store deportasjonene fra Latvia til Sibir etter 2. verdenskrig:

Og denne fant jeg i Ungarns jernbanehistoriske park i Budapest. Vognen er en provisorisk jernbanevogn av tilsvarende type som man fant i flere sentraleeuropeiske land de første årene etter 2. verdenskrig. Gitteret foran vinduene tyder imidlertid på at den har vært brukt til fangetransport, og jeg fikk indirekte beekreftet av en av de ansatte ved museet at den antakelig ble brukt slik etter oppstanden i 1965:

Finsk fængselvogn Nom 11003 i Pasila - august 2024
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 14/08-24, 23:08.
Æh, oppstanden var selvfølgelig i 1956. Mea culpa, mea culpa ...

Citat fra: jacobchristensen Dato 14/08-24, 15:46.....
Så synes jeg jeg har set billeder af DDR-fangetransportvogne.

Ja, f.eks. en Halberstadt-bygget kan ses her: https://de.wikipedia.org/wiki/Gefangenensammeltransportwagen_der_Deutschen_Reichsbahn .

Citat fra: jacobchristensen Dato 14/08-24, 15:46Men egentlig er vi vel ovre på Herreværelsets gebet i begge tilfælde.

Yep, jeg ville blot demonstrere min uvidenhed om emnet her, hvor tråden findes :D .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak