Citat fra: andersj Dato 14/08-24, 10:39Sådan som jeg læser diverse udtalelser fra politiet, så er det tilladt at krydse letbanespor de steder der køres efter færdselsloven, uanset om det er i København, Aarhus eller Odense ligesom det også er tilladt at krydse busbanerne til Plusbus i Aalborg.
Aarhus Letbane skriver i deres Trafikale Sikkerheds Forskrifter at "Ved kørsel på Særligt og Delt Tracé skal både jernbaneloven og færdselsloven overholdes."
Jernbaneloven nævner at "§ 46. Ingen må færdes eller lade dyr færdes på de områder, der er nævnt i § 41, og som ikke er åbne for offentligheden, uden infrastrukturforvalterens eller jernbanevirksomhedens tilladelse."
Så er spørgsmålet hvornår et banetracé er åbent for offentligheden, for det må være det der er afgørende når de samme regler bruges ved både "Særligt Tracé" og "Delt Tracé".
Den primære forskel på Særligt Tracé og Delt tracé er at Særligt tracé ikke er åbent for offentligheden. Ellers er reglerne for de to tracétyper nærmest ens. Man må derfor ikke krydse sporene andet end der hvor der er fodgængerfelter på f. eks. Randersvej og Olof Palmes Allé. Man må heller ikke krydse skinnerne andet end ved overgangene ved stoppesteder som f. eks. AUH, selvom der er tale om Særligt tracé. Ikke at det stopper mange fra at krydse sporene alligevel.
Da det ikke ligefrem fremgår eksplicit nogen steder hvilken lovgivning der specifikt gælder på området, så det er helt forståeligt at man kan være i tvivl. Den eneste grundt til at jeg er sikker på hvordan det fungere i Aarhus er at jeg arbejder med det.
Det er ikke nemt når man kører efter to forskellige love som er uenige med hinanden. Det kunne være interessant at spørge Trafikstyrelsen om det. Det er jo nok dem der i praksis skal vurdere hvilken lovgivning man kører efter.