Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/07-24, 00:58At man kan lukke en station som Aalborg totalt ned i 11 uger, vidner om, at jernbanen som sådan ikke spiller den store rolle nu til dags - hverken på passager- eller på godsområdet.
Men lukket er den, og sådan vedbliver det at være frem til 7. oktober 2024.
Umiddelbart ser det ud til at man går til vaflerne. Herfra, hvor jeg sidder i min sofa i min lejlighed, har jeg udsigt til en stor del af Aalborg station. I skrivende stund er klokken 0.44 natten mellem lørdag og søndag og jeg kan se, at der køres rundt med forskellige maskiner, og en skærebrænder er i gang med at skære skinner over.
Tidligere i går passerede jeg vejoverføringen for Vesterbro i Aalborg (det er der, hvor man er ved at sænke sporene 70-90 centimeter, for at få plads til elektrificeringen). Nedenstående foto fra i går viser udsigten fra nord mod Aalborg station. Spor og dværgsignaler er væk. Her kørte engang Intercitytog trukket af MZ, her kørte MA-lyntog, her kørte sove- og liggevogne, lange godstog, Nordpilen, Kattegatekspres - og en masse andet guf. Lige nu kører her ikke en s...
Nå, det skal man ikke græde over. Banen genåbner - efter planen - 7. oktober 2024 med nye spor, nyt signalsystem og lidt senere med elektrificering.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Billedet er klikbart:
Jeg vil mene atman godt kunne have lavet ombygningen af Ålborg Station. Samt de mange andre projekter, der er lagt ind i denne totalspærring.
Uden at totalspærringen skulle vare så lang tid.
Man kunne have udtaget et enkelt spor ad gangen. Og afviklet trafik i resten.
Den præcise logistik i om der er/bliver lavet en sporplan der giver mulighed for de krydsninger der skal til for at spærre et spor ad gangen, for på den måde at lave ombygningen med delvis drift. Har jeg ikke dykket helt ned i, det kan være der er udfordringer (det er der sikkert). Men det kunne godt være lykkedes, hvis man ville...
Spørgsmålet er så om man vil det!
Projektet vil nok så vare 2 år, med konstante små ændringer i trafikken. Måske er 10 uger med totalspærring så "bedre" for passagerne.
Og elektrificeringen kan ikke vente på at ombygningen bruger flere år.
Og 2 års drift mere, af det gamle sikringsanlæg. Kan måske også give en betydelig risiko for nedbrud og dårlig trafikafvikling.
Dertil kommer helt afsindigt mange projekter fra Brabrand, til Ålborg. Som ligger i ly af den store totalspærring.
De skulle jo så have haft kortere og længere spærringer påandre tider.
Projekter som dette, har rigtig mange bindinger og hensyn der skal afvejes