Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nye perroner, sporjustering og perronbeliggenhed
En ting jeg spekulerer på. Nye perroner anlægges med 55 cm højde over SO-plan, og i 95% af tilfældene med ballasteret spor.

Dette har en udfordring som jeg ser det. Når sporet efter nogle år skal justeres, er resultatet hævning af SO-plan.
Fx Fakse Syd var i 2020 målt til 52 cm over SO, hvilket skyldes sporjustering.

På denne måde, kan perronhøjden variere over tid, og gå hen og blive for lav.

---

Mon der er spekuleret over at anvende fast befæstet spor langs perroner?

Med dette fastlåses sporbeliggenheden, så højden og afstanden er konstant.

---

En anden udfordring på stationer er krydsning af sporene, som der forsøgsvist prøves reguleret med keglemåtter.

De "Brio-klodser" som typisk anvendes til overkørsler med gummiindstøbte skinner (Embedded rail system), er betonelementer hvor overfladen sandsynligvis er formsiden i støbeformen.
Man vil derved kunne indlægge keglemåtter på støbeformen, så elementerne får en keglestruktur (enten på hele overfladen, eller bare på ydersiden af skinnerne)

---

Fast befæstet spor som Embedded Rail System, vil teoretisk set have potentiale til at sikre sporbeliggenheden ved perroner og minimimere krydsning af sporet.

Dog kommer der overgangszoner mellem fast befæstet spor og ballasteret spor, som traditionelt set kan give sporfejl i overgangszonen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Mon ikke det handler om penge, politik og prioriteringer? Opgaven er, at levere en station med 55 cm perroner i dag og så er der mindre fokus på, at perronhøjden måske ikke bliver ved med at være 55 cm.

Så kan man sige, at det skulle man sørge for, men som du er inde på med din løsning vil man så have nogle overgangszoner, man skal være særligt opmærksomme på, når man vedligeholder sporene. Derudover vil det give en masse udfordringer med dokumentation og tilladelser, at man pludseligt har to sportyper, og det er nok ikke besværet værd, når de fleste stationer bliver lavet, så man kan køre gennem dem med fuld fart.

Og så kan man vel spørge, hvor tit sporene bliver justeret og om det så ikke er lettest bare at sikre, at sporene er i den rigtige højde, når de bliver justeret – ret beset kan man jo bare skrive det ind i kontrakten med leverandøren.

Der er givetvist nogle ting, man med fordel kan gøre anderledes omkring stationer, men det er vist mest med anlæg for kørestrøm, at man gør det. Det meste andet omkring spor og sporkasser er tilsvarende fri bane.

Gå op Sider:[1]
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak