Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Øresundstog i offentlig drift til København Syd
Gå ned Sider:[1] 2
Hej, så jeg sad og læste lidt omkring de nye Øresundsperroner, da det krydsede mine tanker.

Er idéen om Øresundstog mod Sverige via CPH Lufthavn Kastrup, blevet drøftet fra evt. DSB/Skånetrafikken/Transdev.

Nu er der jo kun måneder til at perronerne tages i brug til December, så henholdsvis SJ Euronight og Snälltåget kan standse, men måske at man skal kunne komme til at pendle fra København Syd direkte til eksempelvis Malmø.


https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/

Vh Enzo Rosenhoff

Er projektet med København Syd ikke væsenligt forsinket?

Citat fra: TraSwe Dato 11/08-24, 01:26Er projektet med København Syd ikke væsenligt forsinket?
Ikke ifølge anlægsstatus:
https://www.trm.dk/publikationer/2024/anlaegsstatus-1-halvaar-2024

Øresundstog i offentlig drift til København Syd
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/08-24, 08:53.
Seneste redigering: 11/08-24, 08:58 af Per Holm
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 11/08-24, 00:37Nu er der jo kun måneder til at perronerne tages i brug til December, så henholdsvis SJ Euronight og Snälltåget kan standse, men måske at man skal kunne komme til at pendle fra København Syd direkte til eksempelvis Malmø.

https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/

Vh Enzo Rosenhoff

I starten skal vi nok ikke forvente særlig meget nyt.

Der vil umiddelbart sydøst derfor blive anlagt et nyt område med sporskifter (overhalings- og vendesporsstation) og Københavns Lufthavn Kastrup (Cph) vil blive bygget væsentligt om. Begge projekter vil besværliggøre trafikeringen af de nye perroner.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 11/08-24, 08:53I starten skal vi nok ikke forvente særlig meget nyt.

Der vil umiddelbart sydøst derfor blive anlagt et nyt område med sporskifter (overhalings- og vendesporsstation) og Københavns Lufthavn Kastrup (Cph) vil blive bygget væsentligt om. Begge projekter vil besværliggøre trafikeringen af de nye perroner.

Forhåbentlig kun mens arbejdet med at udføre projekterne pågår?

Eskild

København Syd kan ikke fungere som endestation for tog på Øresundsperronerne i retning fra Sverige, da der kun er to perronspor og ingen vendespor/overhalingsspor. Man vil nok skulle helt ud til Roskilde for at kunne vende et tog uden at komme for meget i vejen for den øvrige drift.

Anders

Er vendesporet i Vigerslev, som blev brugt for at vende godstog København G - Malmø fjernet?

JH

Øresundstog i offentlig drift til København Syd
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/08-24, 11:29.
Citat fra: andersj Dato 11/08-24, 11:14København Syd kan ikke fungere som endestation for tog på Øresundsperronerne i retning fra Sverige, da der kun er to perronspor og ingen vendespor/overhalingsspor.
... men i den nærmeste omegn vil der snart ske "ting og sager": https://sundogbaelt.dk/forbindelser/overhalingsspor/

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Trainee Dato 11/08-24, 02:29
Citat fra: TraSwe Dato 11/08-24, 01:26Er projektet med København Syd ikke væsenligt forsinket?
Ikke ifølge anlægsstatus:
https://www.trm.dk/publikationer/2024/anlaegsstatus-1-halvaar-2024

Der står forventet åbning i 2025, så det er vel først fra k26, vi kan forvente lufthavnstog på Kbh Syd.

Citat fra: andersj Dato 11/08-24, 11:14København Syd kan ikke fungere som endestation for tog på Øresundsperronerne i retning fra Sverige, da der kun er to perronspor og ingen vendespor/overhalingsspor. Man vil nok skulle helt ud til Roskilde for at kunne vende et tog uden at komme for meget i vejen for den øvrige drift.

Glostrup spor 0, eller Høje Taastrup spor 0 ?

Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 11/08-24, 00:37Hej, så jeg sad og læste lidt omkring de nye Øresundsperroner, da det krydsede mine tanker.

Er idéen om Øresundstog mod Sverige via CPH Lufthavn Kastrup, blevet drøftet fra evt. DSB/Skånetrafikken/Transdev.

Nu er der jo kun måneder til at perronerne tages i brug til December, så henholdsvis SJ Euronight og Snälltåget kan standse, men måske at man skal kunne komme til at pendle fra København Syd direkte til eksempelvis Malmø.


https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/

Vh Enzo Rosenhoff

Hvorfra har du, at de åbner til K25? Jeg har nemlig selv prøvet at finde ud af, hvornår de åbner. Metroselskabet, som bygger perronerne, siger slutningen af 2025, men DSB siger slutningen af 2024.

https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2008.msg18971.html#msg18971


Citat fra: Jens Hansen Dato 11/08-24, 11:25Er vendesporet i Vigerslev, som blev brugt for at vende godstog København G - Malmø fjernet?
Nej men køreledningen mangler, dog nok relativt nemt og billigt at (re-)etablere det.

Citat fra: Time will tell Dato 11/08-24, 16:11
Citat fra: Jens Hansen Dato 11/08-24, 11:25Er vendesporet i Vigerslev, som blev brugt for at vende godstog København G - Malmø fjernet?
Nej men køreledningen mangler, dog nok relativt nemt og billigt at (re-)etablere det.

Alternativt kan spor 1 genetableres som vendespor (det spor der blev fjernet for at anlægge spor 31 og 32 på flyoveren) med ca. 300 m brugbar længde.
Sporkassen er stadig intakt, så det er "blot" at indbygge et sporskifte i spor 2, udlægge 300 m spor, sætte risteperron op, og hænge nogen ledninger op.

Men det er mere besværligt trafikmæssigt, da man skal krydse begge Ringstedbanens spor.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 11/08-24, 00:37Hej, så jeg sad og læste lidt omkring de nye Øresundsperroner, da det krydsede mine tanker.

Er idéen om Øresundstog mod Sverige via CPH Lufthavn Kastrup, blevet drøftet fra evt. DSB/Skånetrafikken/Transdev.

Nu er der jo kun måneder til at perronerne tages i brug til December, så henholdsvis SJ Euronight og Snälltåget kan standse, men måske at man skal kunne komme til at pendle fra København Syd direkte til eksempelvis Malmø.


https://m.dk/nyheder/byggeriet-af-oeresundsperroner-og-gangtunnel-gaar-i-gang-paa-ny-ellebjerg/

Vh Enzo Rosenhoff


Öresundstågen kommer fortsatt att köra till Köpenhamn H även i framtiden.

Perrongerna vid Köpenhamn Syd kommer vara till för den genomgående internationella och nationella trafiken.

T.ex.

Snälltågets dagtåg till/från Hamburg
Snälltågets nattåg till/från Tyskland
Euronight
Och framtida avgångar när Fehmarn Bältförbindelsen öppnar sommaren 2029 till/från Tyskland.

Utöver detta regionaltågsavgångar/IC-avgångar som inte passerar Köpenhamn H (inrikes).

Det finns således ingen plats för Öresundståg till Köpenhamn Syd med tanke på den ofantliga mängd godståg som kommer passera på sträckan.

Allt annat är bara rent dumma spekulationer.

Citat fra: thomastog Dato 11/08-24, 12:05
Citat fra: andersj Dato 11/08-24, 11:14København Syd kan ikke fungere som endestation for tog på Øresundsperronerne i retning fra Sverige, da der kun er to perronspor og ingen vendespor/overhalingsspor. Man vil nok skulle helt ud til Roskilde for at kunne vende et tog uden at komme for meget i vejen for den øvrige drift.

Glostrup spor 0, eller Høje Taastrup spor 0 ?

Det giver nogle trælse konflikter at skulle krydse over de steder.

Men generelt kunne der godt være en idé i en direkte forbindelse fra Sverige over Kbh Syd, Glostrup, Htå og til Roskilde, men kanalerne over Øresund er knappe og skal udnyttes til tog mod København H/Østerport - et kort skifte til et Ring Syd tog i Tårnby eller Ørestad vil nok være mest realistisk.

Anders

Gå op Sider:[1] 2
Veterantog kalender
Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak