Citat fra: Krabsen Dato 8/08-24, 21:33Citat fra: mss Dato 8/08-24, 21:02Præcis, et godt tog kan køre op til 40 år med et par gennemrenoveringer uden at virke forældet.
En sporvogn/letbane har typisk 30-35 år i sig, med en opgradering undervejs.
En bus virker slidt efter 5 år, den får sjældent en grundig renovering, og selv hvis den gør er den færdig efter 10-12 år.
De Volvoer der kører på 300S er nu 16 år gamle, og er helt smadrede ude og inde. De blev "opfrisket" for et par år siden bl.a. med USB-ladestik, men hvad hjælper det når panelerne knirker og falder ned, sæderne er udslidte og klamme, holdestængerne ruster og karossen er mør, bulet og rusten og ophæng/affjedring er helt færdige...
Scaniaerne fra 2011 der kører på 200S er også helt færdige. Klamme knirkekasser der hører til på skrotpladsen...
Men er letbanetoget så 3-4 gange dyrere i anskaffelse og vedligehold er der råd til at udskifte busserne et par gange - til nyere, smartere og mere miljøvenlige udgaver. At det måske ikke sker er et bevidst valg og kommer ikke det smør ved.
Busser kan vedligeholdes ved stort set alle gængse værksteder; tog kræver øjensynlig at der bygges nye faciliteter hver gang.
Tja, busser er brug og smid væk varer, men selv det magter man p.t. ikke på flere vigtige buslinjer.
Tog behøver ikke nye værksteder hver gang. Som regel tilpasser man det eksisterende. Du finder nok heller ikke mange busværksteder der er uændrede gennem mange årtier, eller i det hele taget er så gamle som en del af togværkstederne.
De nye investeringer skyldes nyt materiel der er markant anderledes end det hidtidige. Lange togsæt og lange faste vognstammer.
Derudover har man EB og dobbeltdækkerne.
Til dette har man primært ældgamle værksteder med en labyrint af sporarealer og spredte faciliteter. Ineffektivt og forældet.
Snapsidéen med et nyt S-togsværksted håber jeg derimod ikke bliver til noget. Man må kunne tilpasse værkstederne i Tåstrup, men finder det nok for bøvlet...