Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbane fra Hovedstadens letbane (Brøndby) - København Syd via Hvidovre Hospital
https://www.e-pages.dk/hvidovreavis/1000/

I ovenstående E-udgave af nyeste Hvidovre Avis, kan man øverst på side 6 læse, at Hvidovre kommune er ærgerlige over, at letbanen, og M4 metroen til sydhavnen, ikke direkte kommer dem til gode, især når det kommer til at få højklasset transport til Hvidovre hospital.

Derfor bliver der foreslået en linje/afgrening fra Hovedstadens Letbane fra Brøndby, via Hvidovre hospital, til København Syd.

Der er hverken fastlagt tidsplan, udregnet pris, eller foreslået linjeføring, men det er ihvertfald et billigere alternativ end at forlænge M4 fra København Syd til Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum, som kommunen fortsat kæmper for, og BRT på 200S kniber det jo også fortsat for kommunerne med at finde finansiering til.

Hvad synes i om dette forslag, selvom det,som beskrevet, fortsat blot er en løs idé, som selvfølgelig først skal undersøges og debatteres til bunds?

Ideen er fin, men Hvidovre kommune skal komme ind i kampen og overveje, hvordan de vil betjenes med kollektiv transport og om nybyg af villaer og Holmene-projektet er det de skal være kendt for. Åmarken og Friheden stationer (som er de to jeg har bedst kendskab til) har under 15 minutter til hovedbanegården men ligger i nogle villakvarterer, og der bliver ikke rigtigt tænkt i stationsnærhed er min fornemmelse. Det er fint nok at have nogle drømme, men befolkningstætheden er for lav ligesom i Brønshøj og nogle af de andre områder, der også ønsker en metro.

Citat fra: mpp Dato  9/08-24, 14:18Ideen er fin, men Hvidovre kommune skal komme ind i kampen og overveje, hvordan de vil betjenes med kollektiv transport og om nybyg af villaer og Holmene-projektet er det de skal være kendt for. Åmarken og Friheden stationer (som er de to jeg har bedst kendskab til) har under 15 minutter til hovedbanegården men ligger i nogle villakvarterer, og der bliver ikke rigtigt tænkt i stationsnærhed er min fornemmelse. Det er fint nok at have nogle drømme, men befolkningstætheden er for lav ligesom i Brønshøj og nogle af de andre områder, der også ønsker en metro.

Ja, og hvis de fleste af dem som skal til Hvidovre hospital, og/eller Rødovre centrum kommer udefra, og ikke bor i Hvidovre eller Rødovre kommune, så skal der blot sikres højklasset transport til disse få store destinationer, som ikke nødvendigvis dækker resten af kommunerne, hvorfor de 2 kommuner gerne vil have metro direkte fra København Syd under jorden, kun til Hvidovre hospital og Rødovre Centrum, uden stop imellem, fordi der simpelthen ikke er andre destinationer hvor metrostationer giver mening i den retning.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak