Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grøn Mobilitetsplan i Aarhus er færdig forhandlet
Gå ned Sider: 1 [2]
Grøn Mobilitetsplan i Aarhus er færdig forhandlet
Af mgameing123. 10/08-24, 14:30.
Seneste redigering: 10/08-24, 14:33 af mgameing123
Citat fra: Lyntoget Dato 10/08-24, 01:18
Citat fra: mgameing123 Dato 10/08-24, 00:35I følge planer med at A bussernes køreplan skal være overflødig hvilke frekvens vil de køre?

Fra 2025 vil men indføre 5 min drift på 3A 4A og 6A  hvor der idag er 10 min drift , 6A er ringvejslinien
Det lyder godt. Især på Ringvejslinjen hvor der potentialle for mange kunder.

Grøn Mobilitetsplan i Aarhus er færdig forhandlet
Af anders_vejby. 10/08-24, 15:00.
Seneste redigering: 10/08-24, 15:03 af anders_vejby
Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/08-24, 00:01Planen indbærer bl. a. at Aarhus Letbane skal udvides til Brabrand via Hasle, men dette vil umiddelbart først endeligt besluttes i 2028, betinget af nogle økonomiske forhold og selvfølgelig miljøkonsekvensrapporten og borger inddragelsen. miljøkonsekvensrapporten samt lokalplansforslag forventes fremlagt for byrådet i start 2025.

Jeg forstår godt den økonomiske begrundelse bag beslutningen, men det er risikabelt politisk set. Der er kommunal- og regionsrådsvalg i 2025 og jeg vil vove at påstå at socialdemokraterne endnu en gang står til en stor vælgerlussing. Men muligvis forbliver det røde flertal urørt hvis SF eller Enhedslisten også går frem i Aarhus. Vi får se...

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

5 minutters drift giver kun mening med meget stram busprioritering, for ellers opstår der klumpkørsel med så kort interval. Så har man alligevel 10-minutters frekvens, men til dobbelt pris.

Plusbus i Aalborg og 5C i København er begge projekter med formålet at gøre op med klumpkørsel, fordi frekvensen blev for høj med den efterspørgsel der var på ruterne. Begge steder indførte man også busser med større kapacitet, samtidig med øge prioritering i infrastrukturen (trafiksanering, dedikerede busbaner og prioritering i lyskryds) samt en lidt lavere frekvens.


Anders

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak