Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grøn Mobilitetsplan i Aarhus er færdig forhandlet
Gå ned Sider:[1] 2
Grøn Mobilitetsplan i Aarhus er færdig forhandlet
Af Gustav Hansen. 8/08-24, 00:01.
Seneste redigering: 8/08-24, 00:05 af Gustav Hansen
Så er den længe ventede Mobilitetsplan for Aarhus Kommune blevet færdig forhandlet.

https://aarhus.dk/media/eozd0co5/aftale-om-groen-mobilitetsplan_070824.pdf?format=noformat

Planen indbærer bl. a. at Aarhus Letbane skal udvides til Brabrand via Hasle, men dette vil umiddelbart først endeligt besluttes i 2028, betinget af nogle økonomiske forhold og selvfølgelig miljøkonsekvensrapporten og borger inddragelsen. miljøkonsekvensrapporten samt lokalplansforslag forventes fremlagt for byrådet i start 2025.
Den endelige beslutning om BRT busser på Ringvejen vil også blive taget i 2028, igen med økonomiske forbehold.

Det er også aftalt at man vil undersøge muligheden for dobbeltspor mellem Aarhus og Hornslet.
Der skal også laves elevatorer ved Torsøvej station i 2025.

Man understreger også igen ønsket om en station ved Herlev/Fremlev på den Nye Silkeborgbane, samt station/trinbræt ved Ringvejen i Åbyhøj.

Parker og Rejs anlæg, en nulemmisionszone i midtbyen, trafikøer og billigere billetter (inspireret af dem i Odense) indgår også i planen.

Angående busser er der også mange planer, som jeg ikke selv vil gå i detalje med her.

Der er også meget andet jeg ikke har nævnt.

Uden at have læst planen, så er det lidt typisk dansk at man nu vil introducere BRT når man allerede har en Letbaneinfrastruktur. Jeg kender heller ikke de fysiske forhold omkring Ringvejen om der overhovedet er plads tilk Letbane, men BRT fordrer jo også eget tracé, så.....

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/08-24, 12:38Uden at have læst planen, så er det lidt typisk dansk at man nu vil introducere BRT når man allerede har en Letbaneinfrastruktur. Jeg kender heller ikke de fysiske forhold omkring Ringvejen om der overhovedet er plads tilk Letbane, men BRT fordrer jo også eget tracé, så.....
Jeg tror BRT vil faktisk være fint nok til ringvejen. Jeg kan ikke forstil der er kunder nok til letbane.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/08-24, 00:01Så er den længe ventede Mobilitetsplan for Aarhus Kommune blevet færdig forhandlet.

https://aarhus.dk/media/eozd0co5/aftale-om-groen-mobilitetsplan_070824.pdf?format=noformat

Planen indbærer bl. a. at Aarhus Letbane skal udvides til Brabrand via Hasle, men dette vil umiddelbart først endeligt besluttes i 2028, betinget af nogle økonomiske forhold og selvfølgelig miljøkonsekvensrapporten og borger inddragelsen. miljøkonsekvensrapporten samt lokalplansforslag forventes fremlagt for byrådet i start 2025.
Den endelige beslutning om BRT busser på Ringvejen vil også blive taget i 2028, igen med økonomiske forbehold.

Det er også aftalt at man vil undersøge muligheden for dobbeltspor mellem Aarhus og Hornslet.
Der skal også laves elevatorer ved Torsøvej station i 2025.

Man understreger også igen ønsket om en station ved Herlev/Fremlev på den Nye Silkeborgbane, samt station/trinbræt ved Ringvejen i Åbyhøj.

Parker og Rejs anlæg, en nulemmisionszone i midtbyen, trafikøer og billigere billetter (inspireret af dem i Odense) indgår også i planen.

Angående busser er der også mange planer, som jeg ikke selv vil gå i detalje med her.

Der er også meget andet jeg ikke har nævnt.

Det er godt man valgt Letbane til Brabrand. Dette mobilitetsplan vil erhvertfald sikre flere kunder i den kollektiv trafik.

CitatDet er godt man valgt Letbane til Brabrand. Dette mobilitetsplan vil erhvertfald sikre flere kunder i den kollektiv trafik.

Jeg føler lidt det modsatte at det må være ret så begrænset hvor mange der gider tage Letbanen til/fra Brabrand hvis der kommer en Brabrand station der gør det langt mere attraktivt at tage toget ind til midtbyen og som er markant hurtigere.

Når jeg ser den rute der er tidligere foreslået så slår det mig ikke at letbanen kommer forbi ret mange steder der er relevant for personer der kommer fra Brabrand, altså udover midtbyen (husk City Vest er ikke længere et storcenter). Og ligeledes ser jeg ikke ret mange personer skulle stå på denne letbane for at komme til Brabrand.

Som en der bor i Brabrand kan jeg i hvert fald ikke se jeg nogensinde kommer til at bruge denne foreslået letbane hvis der samtidig kommer togforbindelse.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/08-24, 12:38Uden at have læst planen, så er det lidt typisk dansk at man nu vil introducere BRT når man allerede har en Letbaneinfrastruktur. Jeg kender heller ikke de fysiske forhold omkring Ringvejen om der overhovedet er plads tilk Letbane, men BRT fordrer jo også eget tracé, så.....
BRT fordrer ikke eget trace - det går i al fald fint nok i Aalborg med at bruge de normale bus- eller vejbaner.

Det gælder vel mange steder, at man har flere måder at komme til samme destination på. Letbanen fra Brabrand vil givetvist gå 6+ gange i timen, mens der måske kun er 2-3 tog i timen fra stationen. Så kan det være, at toget er hurtigere, hvis man i forvejen er på Brabrand station, men mon ikke der også nok skal være passagerer nok til letbanen – især hvis man kan køre uden skift med letbanen. Da jeg boede i Duisburg tog vi jævntligt letbanen/sporvognen til Dusseldorf selvom toget "kun" tog 12 minutter fordi vi alligevel ville skulle skifte til en sporvogn i hver ende.

Så er der det med ringvejen og det er vel ikke meget anderledes end i København, hvor ringforbindelserne også er dimensioneret til færre passagerer end de radiale forbindelser, uanset om det er cityringen, ringbanen, ring syd eller den nye letbane.

Citat fra: julemand101 Dato  8/08-24, 13:31
CitatDet er godt man valgt Letbane til Brabrand. Dette mobilitetsplan vil erhvertfald sikre flere kunder i den kollektiv trafik.

Jeg føler lidt det modsatte at det må være ret så begrænset hvor mange der gider tage Letbanen til/fra Brabrand hvis der kommer en Brabrand station der gør det langt mere attraktivt at tage toget ind til midtbyen og som er markant hurtigere.

Når jeg ser den rute der er tidligere foreslået så slår det mig ikke at letbanen kommer forbi ret mange steder der er relevant for personer der kommer fra Brabrand, altså udover midtbyen (husk City Vest er ikke længere et storcenter). Og ligeledes ser jeg ikke ret mange personer skulle stå på denne letbane for at komme til Brabrand.

Som en der bor i Brabrand kan jeg i hvert fald ikke se jeg nogensinde kommer til at bruge denne foreslået letbane hvis der samtidig kommer togforbindelse.
Den kommer til at køre forbi Gellerupparken hvor det er mange kunder.

Citat fra: mgameing123 Dato  8/08-24, 15:46Den kommer til at køre forbi Gellerupparken hvor det er mange kunder.

Hm ja, der kunne godt være nogen fra Gellerupparken der vil over til Brabrand station (og tilbage) så strækningen helt ud til Brabrand giver mening.

Citat fra: Krabsen Dato  8/08-24, 14:05
Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/08-24, 12:38Uden at have læst planen, så er det lidt typisk dansk at man nu vil introducere BRT når man allerede har en Letbaneinfrastruktur. Jeg kender heller ikke de fysiske forhold omkring Ringvejen om der overhovedet er plads tilk Letbane, men BRT fordrer jo også eget tracé, så.....
BRT fordrer ikke eget trace - det går i al fald fint nok i Aalborg med at bruge de normale bus- eller vejbaner.

Der er meningen at BRT'en på Ringvejen skal have sit helt eget trace langs det meste af ruten. Der er ingen busbaner på Ringvejen i dag, og vejbanerne er stoppet helt til i forvejen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato  8/08-24, 12:38Uden at have læst planen, så er det lidt typisk dansk at man nu vil introducere BRT når man allerede har en Letbaneinfrastruktur. Jeg kender heller ikke de fysiske forhold omkring Ringvejen om der overhovedet er plads tilk Letbane, men BRT fordrer jo også eget tracé, så.....

Der er bare ikke nok passagerer til at retfærdiggøre letbane langs Ringvejen. Hvis de engang kommer så kan man jo opgradere til Letbane senere.

Citat fra: julemand101 Dato  8/08-24, 13:31
CitatDet er godt man valgt Letbane til Brabrand. Dette mobilitetsplan vil erhvertfald sikre flere kunder i den kollektiv trafik.

Jeg føler lidt det modsatte at det må være ret så begrænset hvor mange der gider tage Letbanen til/fra Brabrand hvis der kommer en Brabrand station der gør det langt mere attraktivt at tage toget ind til midtbyen og som er markant hurtigere.

Når jeg ser den rute der er tidligere foreslået så slår det mig ikke at letbanen kommer forbi ret mange steder der er relevant for personer der kommer fra Brabrand, altså udover midtbyen (husk City Vest er ikke længere et storcenter). Og ligeledes ser jeg ikke ret mange personer skulle stå på denne letbane for at komme til Brabrand.

Som en der bor i Brabrand kan jeg i hvert fald ikke se jeg nogensinde kommer til at bruge denne foreslået letbane hvis der samtidig kommer togforbindelse.

Etape 2 til Brabrand eksistere ikke alene for at servicere Brabrand. Den eksistere primært for at servicere Hasle, Bispehaven, Gellerup, Ceresbyen samt Brabrand station som knudepunkt og destinationer som Statsgymnasiet, Den Gamle By, Via University College, Rådhuset og Midtbyen som helhed, med direkte forbindelse til Dokk1 og Universitetet også.
Det er smart at man forbinder ned til Brabrand station, så dem der rejser mellem Aarhus V og f. eks. Silkeborg eller Galten ikke behøver at tage ind til Aarhus H for at komme med toget.

Et tydeligt tegn på at etape 2 ikke eksistere for at servicere Brabrand er at man kun vil kører så langt som den kommende station. Ellers ville man jo have fortsat længere vest på. Dette blev faktisk forslået som en mulighed til forhandlingerne, men er ikke en del af det endelige forlig. Det kan sikkert godt lade sig gøre alligevel hvis man engang ønsker det. Hvis ikke det lykkedes at få en station i Harlev/Framlev på den nye Silkeborgbane kunne det godt blive aktuelt.

I følge planer med at A bussernes køreplan skal være overflødig hvilke frekvens vil de køre?

Citat fra: mgameing123 Dato 10/08-24, 00:35I følge planer med at A bussernes køreplan skal være overflødig hvilke frekvens vil de køre?

Fra 2025 vil men indføre 5 min drift på 3A 4A og 6A  hvor der idag er 10 min drift , 6A er ringvejslinien

Gå op Sider:[1] 2

OHJ  43

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak