Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Banedanmark har undersøgt hvad der skal ske på de statslige sidebaner, herunder fastlagt nogle forudsætninger for dette.

file:///C:/Users/Dell/Downloads/Strategisk%20analyse%20af%20omstillingen%20af%20infrastrukturen%20til%20batteritog.pdf

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 26/10-24, 12:44Banedanmark har undersøgt hvad der skal ske på de statslige sidebaner, herunder fastlagt nogle forudsætninger for dette.

file:///C:/Users/Dell/Downloads/Strategisk%20analyse%20af%20omstillingen%20af%20infrastrukturen%20til%20batteritog.pdf

JH
Du har linket til en lokal fil på din computer - den kan vi ikke tilgå :)

Jf. DJKs "Jernbanen" nr. 4 og 5/2024 skal der etableres ladeinfrastruktur i såvel Hårlev som Tølløse, begge steder både i form af køreledning (i alt tilsammen ca. 1.100 m) og plug-in.

Etablering af ladeinfrastruktur forventes sendt i EU-udbud forår 2025.

M.v.h.
Niels


Citat fra: Trainee Dato 26/10-24, 12:49
Citat fra: Jens Hansen Dato 26/10-24, 12:44Banedanmark har undersøgt hvad der skal ske på de statslige sidebaner, herunder fastlagt nogle forudsætninger for dette.

file:///C:/Users/Dell/Downloads/Strategisk%20analyse%20af%20omstillingen%20af%20infrastrukturen%20til%20batteritog.pdf

JH
Du har linket til en lokal fil på din computer - den kan vi ikke tilgå :)

Rapporten kan downloades herfra: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Kommende-baneprojekter/Omstilling-af-Infrastrukturen-til-Batteritog .

Citat fra: TorbenBS Dato 26/10-24, 09:28Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?
  • Hvor hurtigt (med hvor høj effekt) kan batteriet oplades?
  • Hvad er rækkevidden?

Mvh
Torben

Dette er indtil videre oplysninger, som Stadler og Lokaltog har valgt ikke at offentliggøre, så du må væbne dig med tålmodighed. Oplysningerne er iøvrigt også klare konkurrenceparametre, så lysten til at dele dem, er heller ikke stor.

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/10-24, 14:39
Citat fra: TorbenBS Dato 26/10-24, 09:28Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?
  • Hvor hurtigt (med hvor høj effekt) kan batteriet oplades?
  • Hvad er rækkevidden?

Mvh
Torben

Dette er indtil videre oplysninger, som Stadler og Lokaltog har valgt ikke at offentliggøre, så du må væbne dig med tålmodighed. Oplysningerne er iøvrigt også klare konkurrenceparametre, så lysten til at dele dem, er heller ikke stor.

/Lasse

Vi har fået oplyst at der i alt skal opsættes ca 1100 m 25 kV køreledning til opladning, jf tidligere indlæg i tråden.

Er der forskel på køreledning til opladning og til kørsel? - altså bortset fra at køreledning til opladning kan ende blindt i begge ender...

Eskild

Citat fra: esni Dato 27/10-24, 08:48
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/10-24, 14:39
Citat fra: TorbenBS Dato 26/10-24, 09:28Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?
  • Hvor hurtigt (med hvor høj effekt) kan batteriet oplades?
  • Hvad er rækkevidden?

Mvh
Torben

Dette er indtil videre oplysninger, som Stadler og Lokaltog har valgt ikke at offentliggøre, så du må væbne dig med tålmodighed. Oplysningerne er iøvrigt også klare konkurrenceparametre, så lysten til at dele dem, er heller ikke stor.

/Lasse

Vi har fået oplyst at der i alt skal opsættes ca 1100 m 25 kV køreledning til opladning, jf tidligere indlæg i tråden.

Er der forskel på køreledning til opladning og til kørsel? - altså bortset fra at køreledning til opladning kan ende blindt i begge ender...
Principielt er der ikke den store forskel. Som du vil se i Holstebro, Lemvig og Skjern, kan det laves på forskellige måder (køreskinne / køreledning, mastevalg mm). Rent teknisk vil en ladestation og kunne komme op omkring 27 kV istedet for 25 kV, da længden af køreledning er ret kort. Dette har dog ikke betydning for togene. Det vil også være tilladt at lade "under kørsel" på en ladestation, så man kan udnytte alle sekunder, strømaftageren er under tråden.

Der er kan krav til hvordan køreledningen "slutter", da strømaftageren typisk vil være oppe, til den registrerer, at der ikke er mere køretråd.

/Lasse

Citat fra: esni Dato 27/10-24, 08:48Er der forskel på køreledning til opladning og til kørsel? - altså bortset fra at køreledning til opladning kan ende blindt i begge ender...

Hej Eskild,

I Tyskland synes følgende at gælde: "Die Oberleitungsinselanlage unterliegt den gleichen technischen und betrieblichen Anforderungen wie die Oberleitungen im übrigen Streckennetz."

Kilde: https://www.dbenergie.de/dbenergie-de/Technische-Loesungen-6200184 .

I Husum fik jeg noget af 'køreledningsøen' med på dette foto af depotområdet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Husum (Transdev Instandhaltung), blik t.v. ad RE74's spor retning Jübek(-Rendsburg-Kiel), 12.07.2024 (nm).

Det ses, at 'køreledningsøen' ophører inden sporene render sammen.

M.v.h.
Niels

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 27/10-24, 11:11
Citat fra: esni Dato 27/10-24, 08:48Er der forskel på køreledning til opladning og til kørsel? - altså bortset fra at køreledning til opladning kan ende blindt i begge ender...

Hej Eskild,

I Tyskland synes følgende at gælde: "Die Oberleitungsinselanlage unterliegt den gleichen technischen und betrieblichen Anforderungen wie die Oberleitungen im übrigen Streckennetz."

Kilde: https://www.dbenergie.de/dbenergie-de/Technische-Loesungen-6200184 .

I Husum fik jeg noget af 'køreledningsøen' med på dette foto af depotområdet:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Husum (Transdev Instandhaltung), blik t.v. ad RE74's spor retning Jübek(-Rendsburg-Kiel), 12.07.2024 (nm).

Det ses, at 'køreledningsøen' ophører inden sporene render sammen.

M.v.h.
Niels

M.v.h.
Niels
Derudover har tyskerne gang i særlige anlæg til stationær opladning med 25 kV køreledning (80A) - dog maksimal ladeeffekt 1.400 kW - disse anlæg kan og må tilsluttes den almindelige bystrøm (10 kV nettet), og bliver dermed voldsomt billige (under 2 M EUR). Det er netop på grund af indførelsen af disse anlæg, at Midtjyske Jernbaner har fået et billigt tog til stationær opladning, da dette bliver standard i Tyskland fremover.

Mange hilsener

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 27/10-24, 11:08
Citat fra: esni Dato 27/10-24, 08:48Vi har fået oplyst at der i alt skal opsættes ca 1100 m 25 kV køreledning til opladning, jf tidligere indlæg i tråden.

Er der forskel på køreledning til opladning og til kørsel? - altså bortset fra at køreledning til opladning kan ende blindt i begge ender...
Principielt er der ikke den store forskel. Som du vil se i Holstebro, Lemvig og Skjern, kan det laves på forskellige måder (køreskinne / køreledning, mastevalg mm). Rent teknisk vil en ladestation og kunne komme op omkring 27 kV istedet for 25 kV, da længden af køreledning er ret kort. Dette har dog ikke betydning for togene. Det vil også være tilladt at lade "under kørsel" på en ladestation, så man kan udnytte alle sekunder, strømaftageren er under tråden.

Der er kan krav til hvordan køreledningen "slutter", da strømaftageren typisk vil være oppe, til den registrerer, at der ikke er mere køretråd.

/Lasse

I Tølløse er der (eller har været?) så vidt jeg husk togvejsspor, der tillader at et tog fra Slagelse/Høng at fortsætte til Holbæk.

Hvis jeg husker rigtigt, og det stadig findes, vil man så sætte køreleding op over det?

Eskild

Gå op Sider: 1 2 3 [4]
DSB MX 1011
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak