Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
De nye batteritog har ikke brug for lige så hyppig vedligehold på værkstedet som dieseltog. Det kan muligvis være derfor.
Samtidig, den nye køreplan på Østbanen burde frigøre 1-2 togsæt i din daglige drift.

Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Citat fra: peter christensen Dato 26/09-24, 15:08
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Man må gerne have en større option ved en rammeaftale - se eksempelvis DSB's Talgo vogne hvor man har bestil mere fra optionerne end der var i den oprindelige ordre.

Men som sagt, så skal Lint først udskiftes om 10 år og der ser markedet nok helt anderledes ud for batteritog, så selv med en rammeaftale ville det være uklogt at binde sig til 2024-versionen af et tog der måske har dobbelt rækkevidde og lavere pris i 2034.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/09-24, 15:11
Citat fra: peter christensen Dato 26/09-24, 15:08
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Man må gerne have en større option ved en rammeaftale - se eksempelvis DSB's Talgo vogne hvor man har bestil mere fra optionerne end der var i den oprindelige ordre.

Men som sagt, så skal Lint først udskiftes om 10 år og der ser markedet nok helt anderledes ud for batteritog, så selv med en rammeaftale ville det være uklogt at binde sig til 2024-versionen af et tog der måske har dobbelt rækkevidde og lavere pris i 2034.

De 14 tog skal erstatte de 13 IC2 og de tre indlejede Desiro togsæt gennem mere effektiv vedligeholdelse (det blev fastsat for en hel del år siden). Optionerne er tilsvarende fastsat ud fra nogle ideer og behov og de juridiske rammer.

Bemærk at der er forskel på "optioner" og "rammeaftaler". Helt generelt er optioner "gratis", mens der normalt ved rammeaftaler skal betales et gebyr for den reserverede produktionskapacitet, hvis man ikke bruger den.

/Lasse

I dag blev kontrakten underskrevet. Det bliver Stadler Praha i Prag der skal stå for det tekniske design og Stadler Polska i Siedlce der skal stå for produktionen af togene. Togene leveres i 2028.

Pressemeddelelse Stadler - https://stadlerrail.com/media/pdf/202410_08_stadler%20delivers%20up%20to%2024%20battery-powered%20trains%20to%20lokaltog_en.pdf

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/10-24, 22:09I dag blev kontrakten underskrevet. Det bliver Stadler Praha i Prag der skal stå for det tekniske design og Stadler Polska i Siedlce der skal stå for produktionen af togene. Togene leveres i 2028.

Pressemeddelelse Stadler - https://stadlerrail.com/media/pdf/202410_08_stadler%20delivers%20up%20to%2024%20battery-powered%20trains%20to%20lokaltog_en.pdf

..... og her er Lokaltogs egen pressemeddelelse af d.d.: https://www.lokaltog.dk/om-os/presse/nyheder/kontrakten-er-underskrevet-lokaltog-har-bestilt-14-spritnye-batteritog/ .

Vi kigger lige på toget én gang til:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Grafik: STADLER).

Subjektiv kommentar: For én gangs skyld kommer Østbanen frem i køen, når det gælder nye tog.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  9/10-24, 11:05Subjektiv kommentar: For én gangs skyld kommer Østbanen frem i køen, når det gælder nye tog.


Men bagerst i køen, når det kommer til design  ;D

Citat fra: langelandsbanen Dato 10/10-24, 12:19
Citat fra: Niels Munch Dato  9/10-24, 11:05Subjektiv kommentar: For én gangs skyld kommer Østbanen frem i køen, når det gælder nye tog.


Men bagerst i køen, når det kommer til design  ;D

Som med al design er det en smagssag, også om man holder af dette "mæslingedesign".

Citat fra: langelandsbanen Dato 10/10-24, 12:19Men bagerst i køen, når det kommer til design  ;D
Hvad mener du? Det er jo Movias (nye) design.

Citat fra: Thomas123 Dato 10/10-24, 17:07
Citat fra: langelandsbanen Dato 10/10-24, 12:19Men bagerst i køen, når det kommer til design  ;D
Hvad mener du? Det er jo Movias (nye) design.

Er der nogen herinde, der har føling med, om publikums mening om det nye design vil tælle, jf. MOVIAs intentioner udmeldt her: https://www.moviatrafik.dk/presse/nyheder/vis/?key=790279975044396 ?


Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?
  • Hvor hurtigt (med hvor høj effekt) kan batteriet oplades?
  • Hvad er rækkevidden?

Mvh
Torben

Den politiske aftale om infrastrukturplan 2035;

https://www.transportministeriet.dk/media/3emboufm/bilagtilaftaletekstoekonomioversigt28-final-a.pdf

indeholder en "Pulje til ladeinfrastruktur til batteritog på privatbanerne".

Vi må antage at Lokaltog gør brug af denne pulje.

JH

Citat fra: TorbenBS Dato 26/10-24, 09:28Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?
  • Hvor hurtigt (med hvor høj effekt) kan batteriet oplades?
  • Hvad er rækkevidden?

Mvh
Torben

Dette link giver svar på nogle af dine spørgsmål https://stadlerrail.com/en/flirt-akku/details/

1. Formentligt kun på station, hvilke kan jeg ikke finde svar på, men et godt bud er dem der allerede har køreledninger.
2. Det er næppe planen lige nu (måske med undtagelse af en station eller to)
3. ifølge linket 12-15 min.
4. rekorden for rækkevidden er 224 km. pt. så nok et stykke derunder...

Citat fra: TorbenBS Dato 26/10-24, 09:28Jeg har ikke fundet svar på disse spørgsmål i de links, der har været delt, så jeg vil være glad for det, hvis nogen kan svare eller linke til information:

  • Hvordan skal opladning af batteriet foregå? Under kørsel, på station, eller begge dele?
  • Skal der etableres kørestrøm på strækningerne/stationerne?

Følgende citat stammer fra den vedtagne business case:
"For at Lokaltog kan påbegynde drift på Østbanen og Tølløsebanen vil der skulle etableres ladeinfrastruktur på Hårlev Station, Hårlev værksteds- og depotområde samt Tølløse Station og depotområde, svarende til i alt ca. 1.100 m 25 KV-køreledning."

Dertil skal der oplades på eksisterende køreledninger i Roskilde, mellem Ølby og Køge samt i Slagelse.

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak