Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Umiddelbart synes Flirt Akku, som NAH.SH har fået leveret og nu også Lokaltog, at være noget svagere motoriseret 2x500kw på 2 aklser. I forhold til Siemens Mireo plus B, som Midtjyske modtager, 1700kw på 4 aksler.

Er der nogen der ved hvordan accelerationen er med Flirt Akku?

MVH Christian

Citat fra: chrislux Dato  8/08-24, 08:21Umiddelbart synes Flirt Akku, som NAH.SH har fået leveret og nu også Lokaltog, at være noget svagere motoriseret 2x500kw på 2 aklser. I forhold til Siemens Mireo plus B, som Midtjyske modtager, 1700kw på 4 aksler.

Er der nogen der ved hvordan accelerationen er med Flirt Akku?

MVH Christian
Accelerationen er bedre end Lint41 og sammenlignelig med ER - omend den er lidt svagere end på tog med fire motoriserede aksler. Adhæssionsvægten på de trækkende aksler er højere på FLIRT end på "de andre", og dette kompenserer til en vis grad.
/Lasse

Lint41 er oplyst til at have en acceleration på 1,1 m/s², ER 0,78 m/s² og Mireo plus B 1,1 m/s².
Jeg er måske fejloplyst?
Accelerationskurven kan selvfølgelig også være vidt forskellig.
MVH
Christian

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/08-24, 09:37
Citat fra: chrislux Dato  8/08-24, 08:21Umiddelbart synes Flirt Akku, som NAH.SH har fået leveret og nu også Lokaltog, at være noget svagere motoriseret 2x500kw på 2 aklser. I forhold til Siemens Mireo plus B, som Midtjyske modtager, 1700kw på 4 aksler.

Er der nogen der ved hvordan accelerationen er med Flirt Akku?

MVH Christian
Accelerationen er bedre end Lint41 og sammenlignelig med ER - omend den er lidt svagere end på tog med fire motoriserede aksler. Adhæssionsvægten på de trækkende aksler er højere på FLIRT end på "de andre", og dette kompenserer til en vis grad.
/Lasse
Har nu fundet følgende accelerationsværdier:

Lint41 0,6m/s², selvom der på dansk Wiki står 1,1
ER 0,78 m/s²
Flirt Akku 0,86 m/s²
Mireo plus B 1,1 m/s²

MVH
Christian

Er der nogen planer for hvornår resten af Lokaltog (Hovedstaden) skal udbyde erstatning for Lint'erne?

Citat fra: chrislux Dato  8/08-24, 12:19Har nu fundet følgende accelerationsværdier:

Lint41 0,6m/s², selvom der på dansk Wiki står 1,1

MVH
Christian

Accelerationen er jo ikke uafhængig af hastigheden.

Væriden fra den danske Wiki kan muligvis være en absolut maksimalværdi, og den anden værdi en middelværdi op til en given hastighed af den maksimalt mulige acceleration ved den øjeblikkelige hastighed.


Eskild

Citat fra: Skylight Dato 21/08-24, 22:00Er der nogen planer for hvornår resten af Lokaltog (Hovedstaden) skal udbyde erstatning for Lint'erne?

Lint-togene er først udskiftningsmodne til midt 2030. Det samme er tilfældet for de øvrige Lint tog i Region Sjælland. Dog er der fordele ved at anskaffe batteritog nu, mens der stadig er marked for at sælge diesel tog.

Citat fra: chrislux Dato  8/08-24, 12:19
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  8/08-24, 09:37
Citat fra: chrislux Dato  8/08-24, 08:21Umiddelbart synes Flirt Akku, som NAH.SH har fået leveret og nu også Lokaltog, at være noget svagere motoriseret 2x500kw på 2 aklser. I forhold til Siemens Mireo plus B, som Midtjyske modtager, 1700kw på 4 aksler.

Er der nogen der ved hvordan accelerationen er med Flirt Akku?

MVH Christian
Accelerationen er bedre end Lint41 og sammenlignelig med ER - omend den er lidt svagere end på tog med fire motoriserede aksler. Adhæssionsvægten på de trækkende aksler er højere på FLIRT end på "de andre", og dette kompenserer til en vis grad.
/Lasse
Har nu fundet følgende accelerationsværdier:

Lint41 0,6m/s², selvom der på dansk Wiki står 1,1
ER 0,78 m/s²
Flirt Akku 0,86 m/s²
Mireo plus B 1,1 m/s²

MVH
Christian

Er ligesom med MF/IC3. Her står der også på dansk Wiki en acceleration på 1,0, hvilket altså ville svare til Stadler Flirt/Kiss el-togs acceleration, selvom den reelt er 0,6, hvorfor IC5, på papiret, har den dobelte acceleratiom på 1,2, ca. 4,5 gange så mange hestekræfter, samt 75% flere motoriserede aksler, sammenlignet med den hollandske IC5 udgave ICNG.

Der bør næsten laves et drag race fra 0-120km/t med de nye IC5 og de nuværende 4. generations S-tog :)

I og med at sagen er kommet til politisk behandling, så er der lidt flere oplysninger om togene.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Indstillingen blev godkendt uden bemærkninger af Regionsrådet i eftermiddags. Det forventes at man kan skrive under på kontrakten med Stadler i begyndelsen af oktober.

Anders

Pressemeddelelse Region Sjælland - Nye grønne batteritog til en milliard


Anders

Citat fra: andersj Dato 25/09-24, 12:59Pressemeddelelse Region Sjælland - Nye grønne batteritog til en milliard



Jeg bider mig fast i at der står der vil være "el- og internetstik", dette må vel være en fejl? Er der internet over USB stikkene eller måske LAN/ethernet kabel stik? Det er ikke noget jeg har hørt om før i et tog.

Citat fra: nrk Dato 25/09-24, 13:08Jeg bider mig fast i at der står der vil være "el- og internetstik", dette må vel være en fejl? Er der internet over USB stikkene eller måske LAN/ethernet kabel stik? Det er ikke noget jeg har hørt om før i et tog.

Mon ikke der menes USB-stik, så du kan holde liv i din mobil?

M.v.h.
Niels

Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.

Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.

Resten af dieseltogene er 10-12 år yngre, så de er endnu ikke udskiftningsmodne.

Optionen er noget Region Sjælland ville have, på trods af at Movia og Lokaltog ikke anbefalede det, da man vurderede at det ville få betydning for prisen på enten den faste bestilling eller optionstogene alt efter vurderingskriterierne i udbuddet.

Optionen i tilbuddet fra Stadler består af et minimumskøb på 2 togsæt og optionen skal indløses senest 1. december 2026 - sandsynligvis så alle togene kan bygges i en serie.

Spørgsmålet er jo så hvad formålet med optionen er? Lasse har skrevet om ønsker om direkte tog Nakskov, Nykøbing Sj. og måske også Østbanen til København. Men der er også et ønske hos regionen om kvartersdrift Køge-Roskilde, hvis der etableres dobbeltspor Køge-Køge Nord.
Der var også snak omkring evt. brug af togene til kørsel til Tyskland gennem Femerntunnellen, men der er særskilte krav og som det også ses længere oppe er togene kun godkendt til tunneler på maks. 4,9 km.

Men optionen skal nok ses som togsæt til udvidelse af produktionen og ikke som erstatning for Lint togene. Men det meste ekstraproduktion kræver nok en aftale med staten angående finansiering.

Der er selvfølgelig også den mulighed at man vil flytte (sælge) Lint op til Region Hovedstaden, hvis der er behov for flere togsæt i Hillerød til kørslen til Favrskov eller kørsel med to togsæt på flere afgange.

Anders

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak