Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Lokaltog har valgt leverandør af batteritog
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
De nye batteritog har ikke brug for lige så hyppig vedligehold på værkstedet som dieseltog. Det kan muligvis være derfor.
Samtidig, den nye køreplan på Østbanen burde frigøre 1-2 togsæt i din daglige drift.

Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Citat fra: peter christensen Dato 26/09-24, 15:08
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Man må gerne have en større option ved en rammeaftale - se eksempelvis DSB's Talgo vogne hvor man har bestil mere fra optionerne end der var i den oprindelige ordre.

Men som sagt, så skal Lint først udskiftes om 10 år og der ser markedet nok helt anderledes ud for batteritog, så selv med en rammeaftale ville det være uklogt at binde sig til 2024-versionen af et tog der måske har dobbelt rækkevidde og lavere pris i 2034.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/09-24, 15:11
Citat fra: peter christensen Dato 26/09-24, 15:08
Citat fra: Skylight Dato 25/09-24, 22:52Gad vide hvordan man har regnet sig frem til antal bestilt 14 + option 10?
De skriver at de 14 vil dække ca 50% af behovet, altså skulle man mene at der skulle ca 28 sæt til for at dække 100%. Men alligevel har man kun lavet bestilling + option på 24 sæt.
Så kan man starte forfra med nyt udbud osv for 4-5 sæt på et tidspunkt.
Din option må ikke være større end første bestilling......så ja, der bliver behov for et udbud mere.
Så kunne man gøre første besitlling større, men er pengekassen stor nok til det?

Man må gerne have en større option ved en rammeaftale - se eksempelvis DSB's Talgo vogne hvor man har bestil mere fra optionerne end der var i den oprindelige ordre.

Men som sagt, så skal Lint først udskiftes om 10 år og der ser markedet nok helt anderledes ud for batteritog, så selv med en rammeaftale ville det være uklogt at binde sig til 2024-versionen af et tog der måske har dobbelt rækkevidde og lavere pris i 2034.

De 14 tog skal erstatte de 13 IC2 og de tre indlejede Desiro togsæt gennem mere effektiv vedligeholdelse (det blev fastsat for en hel del år siden). Optionerne er tilsvarende fastsat ud fra nogle ideer og behov og de juridiske rammer.

Bemærk at der er forskel på "optioner" og "rammeaftaler". Helt generelt er optioner "gratis", mens der normalt ved rammeaftaler skal betales et gebyr for den reserverede produktionskapacitet, hvis man ikke bruger den.

/Lasse

Gå op Sider: 1 2 [3]

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak