Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Mads Dato  6/08-24, 01:08
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 00:21
Citat fra: anho Dato  5/08-24, 23:56
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49og igen, der er så meget at hente her.

Øh, hvor meget tror du egentlig der er at hente? Der er tale om LED-belysning. Lamperne i udgangsskiltene lyser ikke super kraftigt, bare stærkt nok til at kunne ses på afstand i en rimelig dunkel tunnel. De skal ikke lyse tunnelen op, og det gør de heller ikke. De skal bare kunne ses.

Og når man så tænker på hvad ellers der bruger strøm i metroen (primært togene), så vil jeg stille mig meget tvivlsom overfor din påstand om at der er meget at spare. Det virker faktisk fuldstændig ubegrundet.

Mange bække små gør en stor å. Det er blot et af dusinvis af mulige strømbesparende tiltag i den kollektive transport, og har bare aldrig hørt nogen stille spørgsmåltegn ved dette før, ligesom jeg selv gør nu. Hvis det ikke er muligt, så er det helt fair, synes bare det er en disskusion værd. Og som jeg har nævnt før herinde, så må man vende hver en sten når man vil skabe forandring som almindelig privatperson, når man ikke er blandt de få som har magten og pengene til at træffe de store milliarddyre beslutninger. Og min autisme hjerne elsker at løse problemer, og gå helt ned i detaljerne med alting. Nogle vil måske synes det er mærkeligt, overdrevet, og/eller ligegyldigt, men der er brug for at tænke ud af boksen nogle gange, især ifht. akutte problemstillinger som fx klimakrisen.

Det her "tænken ud af boksen" er nu årsagen til at mange biler kører rundt med slukkede baglygter og skaber farlige situationer.
På grund af en misforstået tankegang om at man kunne reducere lidt på bilernes brændstofforbrug.

Boeing 737 Max ulykkerne skete også fordi nogen "tænkte ud af boksen".

Det er et nej tak til at slække på sikkerheden.

Jeg har aldrig nævnt at man skulle slække på sikkerheden, men blot se på, om årtier gamle regler kunne moderniseres, ligesom man fx bør se på tidspunkterne for myldretid, som slet ikke passer og giver mening længere efter corona.

Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

Citat fra: nj_kruse Dato  6/08-24, 07:33Vinduerne i S-toget som ikke kan lukkes koster vel også noget strøm om vinteren.

Såfremt disse vinduer virker som de skal, så kan de jo åbnes og lukkes, men ofte virker dette ikke, og jeg forstår ikke hvorfor en hurtig gennemgang af alle vinduerne ikke er en del af den nuværende renovering af S-togene.

Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.
Det samme gælder naturligvis for elevatorer. Der er mange penge at spare der.

Citat fra: tgsen Dato  6/08-24, 14:59
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.
Det samme gælder naturligvis for elevatorer. Der er mange penge at spare der.

Bruger de ikke kun strøm, for det meste, når de kører op og ned?

Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/08-24, 15:10.
Seneste redigering: 6/08-24, 15:16 af Per Holm
Citat fra: tgsen Dato  6/08-24, 14:59
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51... rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

Det samme gælder naturligvis for elevatorer. Der er mange penge at spare der.

Det er vist ret sjældent en elevator kører uden en bruger har trykket på en knap.

Hvis bare alle rulletrapperne fungerede på samme måde kunne nævnte brugere nok hurtigt lære at alle skal trykke på knappen/vifte over føleren for at de ikke undervejs skal gå i stå.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

På Odense st renoverede de rulletrapperne til perronerne, og de begyndte at kun køre når der var folk trådte op på rulletrappen. Nok for at spare strøm.

Dog var jeg vidne til at en medborger, som måske ikke var den "skarpeste kniv i skuffen", trådte op på rulletrappen for at komme ned til perron. Han blev så chokeret over at rulletrappen  gik i gang, at han faldt og lå og sprættede og råbte efter hjælp fordi han var bange for at falde ned af rulletrappen som han lå halvt på.

Nu kører de nogen gange med lav hastighed og går op i fart når man stiger på, eller også kører de bare i konstant fart.

Der er altså nogen ting man må sande, at man skal tage hensyn til når alle slags mennesker skal kunne benytte offentlig transport, selvom man ikke umiddelbart tænker det vil være et problem.

Citat fra: nrk Dato  6/08-24, 16:19
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51
Citat fra: Svend Dato  6/08-24, 06:46
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?


Nej, slet ikke, rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

På Odense st renoverede de rulletrapperne til perronerne, og de begyndte at kun køre når der var folk trådte op på rulletrappen. Nok for at spare strøm.

Dog var jeg vidne til at en medborger, som måske ikke var den "skarpeste kniv i skuffen", trådte op på rulletrappen for at komme ned til perron. Han blev så chokeret over at rulletrappen  gik i gang, at han faldt og lå og sprættede og råbte efter hjælp fordi han var bange for at falde ned af rulletrappen som han lå halvt på.

Nu kører de nogen gange med lav hastighed og går op i fart når man stiger på, eller også kører de bare i konstant fart.

Der er altså nogen ting man må sande, at man skal tage hensyn til når alle slags mennesker skal kunne benytte offentlig transport, selvom man ikke umiddelbart tænker det vil være et problem.

Ja, selvfølgelig, men lav hastighed er også et kompromi, og bedre end ingenting, hvilket er fair nok. Der er også noget der hedder tilvænningsperiode, hvorfor nye ting skal introduceres gradvist, så folk kan nå at vende sig til dem, og der still og roligt kan ske en adfærds og vaneændring.

Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Ok, men det er princippet i det, at optimere og finkæmme alt, og hvis alle metrosystemer gjorde det samme verden over, så begynder det at vokse... og igen, sammen med alle de andre dusinvis af sparetiltag, så kan det blive til mange millioner kroner, især over en længere årrække, som kan investeres i yderligere besparelser osv.

Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Af Krabsen. 6/08-24, 21:47.
Seneste redigering: 6/08-24, 21:49 af Krabsen
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 20:38
Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Ok, men det er princippet i det, at optimere og finkæmme alt, og hvis alle metrosystemer gjorde det samme verden over, så begynder det at vokse... og igen, sammen med alle de andre dusinvis af sparetiltag, så kan det blive til mange millioner kroner, især over en længere årrække, som kan investeres i yderligere
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 20:38
Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Ok, men det er princippet i det, at optimere og finkæmme alt, og hvis alle metrosystemer gjorde det samme verden over, så begynder det at vokse... og igen, sammen med alle de andre dusinvis af sparetiltag, så kan det blive til mange millioner kroner, især over en længere årrække, som kan investeres i yderligere besparelser osv.
Men hvis det medfører at blot én person grundet utilstrækkelig belysning går forkert, snubler og brækker benet er flere års besparelse pist væk.

Man skal vælge sine kampe...


Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 6/08-24, 23:21.
Afstanden mellem de lysende nødudgangsskilte er baseret på nedsat sigtbarhed ved røg i røret. Alle sikkerhedstiltag er gennemkalkuleret "ad nauseam" af jurister og BoStrabspecialister inden noget blev godkendt til kørsel, så der bliver nok ikke lavet noget om der. Selvom man nogen gange tror folk ikke har opfundet den dybe tallerken er der i 99% af tilfældene en fornuftig afvejning bag.

Nold

Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 20:38
Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Ok, men det er princippet i det, at optimere og finkæmme alt, og hvis alle metrosystemer gjorde det samme verden over, så begynder det at vokse... og igen, sammen med alle de andre dusinvis af sparetiltag, så kan det blive til mange millioner kroner, især over en længere årrække, som kan investeres i yderligere besparelser osv.
Læg dertil prisen for den arbejdstid der er lagt i beslutningerne bagved, herunder godkendelsesproces - så ender det med at være noget af en tabersag

Mvh
Lars

Citat fra: RasmusD Dato  6/08-24, 17:41Lad os lave lidt overslagsregning på forslaget om slukkede nødudgangsskilte.

Der er 15,5 km tunnelspor i Københavns Metro. Lad os antage at der sidder skilte med lys, der henviser til nærmeste nødudgang, for hver 50 meter. Det giver 310 skilte.

Lad os antage, at de har LED-pærer på 6 watt, det giver et lys på cirka 800 lumen.

310 skilte á 6 watt giver en effekt på 1.860 watt. Over et døgn giver det et strømforbrug på 44.640 watttimer, eller cirka 44,6 kWh.

På et år giver det 16.279 kWh. I runde tal er det måske 35.000 kroner. Jeg tror ikke engang det svarer til ét metrotogs strømforbrug på et døgn.

Dette skal vel ganges med 2 for at få begge rør med, eller overser jeg noget i dit regnskab.

Det er selvfølgelig stadigvæk en bagatel og nok ikke noget noget seriøst vil kigge på.

Citat fra: Per Holm Dato  6/08-24, 15:10
Citat fra: tgsen Dato  6/08-24, 14:59
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 14:51... rulletrapperne skal blot stoppe med at køre, når der ikke er nogen som bruger dem, og ikke kører 24/7.

Det samme gælder naturligvis for elevatorer. Der er mange penge at spare der.

Det er vist ret sjældent en elevator kører uden en bruger har trykket på en knap.
Hvad en elevator foretager sig, når en bruger ikke er til stede, kan man i sagens natur jo ikke vide.
Tilsvarende har jeg oplevet, ud fra det relevante regnskab over mit kortbrug på nettet, at min cykel havde foretaget ture med S-toget bag min ryg.
CitatHvis bare alle rulletrapperne fungerede på samme måde kunne nævnte brugere nok hurtigt lære at alle skal trykke på knappen/vifte over føleren for at de ikke undervejs skal gå i stå.
Altså at når de går i stå mens man er på dem skal man ned og trykke på knappen?

Gå op Sider: 1 [2] 3
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak