Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Gå ned Sider:[1] 2 3
Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.
Sikkerhedsmæssigt går det ikke at slukke exit-skilte. Det er en del af sikkerhedsgodkendelsen og det tænker jeg også den almene belysning er

Mvh
Lars


Sikkerhedsmæssigt går det ikke at slukke exit-skilte. Det er en del af sikkerhedsgodkendelsen og det tænker jeg også den almene belysning er
[/quote]

Ok, tænkte jeg nok, men så sku man måske lave nogle nye sikkerhedsregler, som er lidt mere moderne, og har lidt mere fokus på klimaet og økonomien i den offentlig transport. Hvor langt er det nu der er imellem EXIT skiltene, 10 eller 20 meter? Er det samme argument med at slukke hver anden gadelampe, alt efter beliggenhed og afstand, det bør ikke være så stort et problem, og igen, der er så meget at hente her.

Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49og igen, der er så meget at hente her.

Øh, hvor meget tror du egentlig der er at hente? Der er tale om LED-belysning. Lamperne i udgangsskiltene lyser ikke super kraftigt, bare stærkt nok til at kunne ses på afstand i en rimelig dunkel tunnel. De skal ikke lyse tunnelen op, og det gør de heller ikke. De skal bare kunne ses.

Og når man så tænker på hvad ellers der bruger strøm i metroen (primært togene), så vil jeg stille mig meget tvivlsom overfor din påstand om at der er meget at spare. Det virker faktisk fuldstændig ubegrundet.

Citat fra: anho Dato  5/08-24, 23:56
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49og igen, der er så meget at hente her.

Øh, hvor meget tror du egentlig der er at hente? Der er tale om LED-belysning. Lamperne i udgangsskiltene lyser ikke super kraftigt, bare stærkt nok til at kunne ses på afstand i en rimelig dunkel tunnel. De skal ikke lyse tunnelen op, og det gør de heller ikke. De skal bare kunne ses.

Og når man så tænker på hvad ellers der bruger strøm i metroen (primært togene), så vil jeg stille mig meget tvivlsom overfor din påstand om at der er meget at spare. Det virker faktisk fuldstændig ubegrundet.

Mange bække små gør en stor å. Det er blot et af dusinvis af mulige strømbesparende tiltag i den kollektive transport, og har bare aldrig hørt nogen stille spørgsmåltegn ved dette før, ligesom jeg selv gør nu. Hvis det ikke er muligt, så er det helt fair, synes bare det er en disskusion værd. Og som jeg har nævnt før herinde, så må man vende hver en sten når man vil skabe forandring som almindelig privatperson, når man ikke er blandt de få som har magten og pengene til at træffe de store milliarddyre beslutninger. Og min autisme hjerne elsker at løse problemer, og gå helt ned i detaljerne med alting. Nogle vil måske synes det er mærkeligt, overdrevet, og/eller ligegyldigt, men der er brug for at tænke ud af boksen nogle gange, især ifht. akutte problemstillinger som fx klimakrisen.

Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 00:21
Citat fra: anho Dato  5/08-24, 23:56
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49og igen, der er så meget at hente her.

Øh, hvor meget tror du egentlig der er at hente? Der er tale om LED-belysning. Lamperne i udgangsskiltene lyser ikke super kraftigt, bare stærkt nok til at kunne ses på afstand i en rimelig dunkel tunnel. De skal ikke lyse tunnelen op, og det gør de heller ikke. De skal bare kunne ses.

Og når man så tænker på hvad ellers der bruger strøm i metroen (primært togene), så vil jeg stille mig meget tvivlsom overfor din påstand om at der er meget at spare. Det virker faktisk fuldstændig ubegrundet.

Mange bække små gør en stor å. Det er blot et af dusinvis af mulige strømbesparende tiltag i den kollektive transport, og har bare aldrig hørt nogen stille spørgsmåltegn ved dette før, ligesom jeg selv gør nu. Hvis det ikke er muligt, så er det helt fair, synes bare det er en disskusion værd. Og som jeg har nævnt før herinde, så må man vende hver en sten når man vil skabe forandring som almindelig privatperson, når man ikke er blandt de få som har magten og pengene til at træffe de store milliarddyre beslutninger. Og min autisme hjerne elsker at løse problemer, og gå helt ned i detaljerne med alting. Nogle vil måske synes det er mærkeligt, overdrevet, og/eller ligegyldigt, men der er brug for at tænke ud af boksen nogle gange, især ifht. akutte problemstillinger som fx klimakrisen.

Det her "tænken ud af boksen" er nu årsagen til at mange biler kører rundt med slukkede baglygter og skaber farlige situationer.
På grund af en misforstået tankegang om at man kunne reducere lidt på bilernes brændstofforbrug.

Boeing 737 Max ulykkerne skete også fordi nogen "tænkte ud af boksen".

Det er et nej tak til at slække på sikkerheden.

Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49Sikkerhedsmæssigt går det ikke at slukke exit-skilte. Det er en del af sikkerhedsgodkendelsen og det tænker jeg også den almene belysning er

Ok, tænkte jeg nok, men så sku man måske lave nogle nye sikkerhedsregler, som er lidt mere moderne, og har lidt mere fokus på klimaet og økonomien i den offentlig transport. Hvor langt er det nu der er imellem EXIT skiltene, 10 eller 20 meter? Er det samme argument med at slukke hver anden gadelampe, alt efter beliggenhed og afstand, det bør ikke være så stort et problem, og igen, der er så meget at hente her.
[/quote]Hvor meget vil du da forhøje risikoen for alvorlig personskade for at spare en ret lille mængde strøm?

Mvh
Lars

Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:04Er der nogen som ved, om det ville være teknisk og sikkerhedsmæssigt muligt/forsvarligt, at slukke for hvert andet, eller endda hvert tredje, grønne EXIT skilt og lys/lampe nede i tunnellerne hvor københavns metro kører?

Synes blot at det virker lidt overkill med alle de exit skilte, og ellers kunne man også nøjes med kun at have alle skilte og lys tændt, når der arbejdes i tunnellerne, eller hvis der opstår en nødsituation, hvor folk skal bevæge sig ud og gå i tunnellerne.

Tænker blot at der er meget strøm, co2, og mange penge at spare her, hvilket også ville gavne metroens samlede driftsøkonomi.

Om lidt kommer det vel også et - sikkert velment - forslag om helt at slukke for strømmen til elevatorer og rullende trapper?

Vinduerne i S-toget som ikke kan lukkes koster vel også noget strøm om vinteren.

Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/08-24, 08:20.
På det gamle metrosystem M1 og M2 benyttes en anden almenbelysning i tunnelerne end på det nye metrosystem M3 og M4.

Siden projekteringen af det gamle metrosystem er der sket en gevaldig udvikling i LED-teknologien og det er vel ikke utænkeligt at den nye belysning er mere effektiv end den gamle. Men mon ikke Metroselskabet har helt styr på deres strømforbrug og med mellemrum vurderer om det kan betale sig at skifte til ny belysning?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Københavns metro - strømbesparelse i tunnellerne
Af Niels Munch. 6/08-24, 08:28.
Seneste redigering: 6/08-24, 08:30 af Niels Munch
Citat fra: Per Holm Dato  6/08-24, 08:20.....
Men mon ikke Metroselskabet har helt styr på deres strømforbrug og med mellemrum vurderer om det kan betale sig at skifte til ny belysning?

Skulle vi ikke bare læne os tilbage og afvente offentliggørelsen af det svar, trådstarter nok får på den henvenelse, han givetvis har rettet til Metroselskabet?

M.v.h.
Niels

Metroens tunnelrør, ihvertfald M3/M4, er designet således, at togene kører ned af bakke når de forlader en station og op af bakke når de ankommer til en station. Prøv at bemærke det, når du er med næste gang :) Det er lavet sådan, fordi togene bruger mindre strøm på at sætte i gang og mindre kraft på at bremse ned og derfor sparer man i hele systemets levetid en ret stor udgift, ved at tunnellerne er designet til hvordan togene skal bruges og køres.

At slukke exit skiltene vil være en forsvindende lille indsats, der ikke står mål med den sikkerhed der skal være dernede. Systemerne og togene er så optimerede som de kan blive og man sidder hele tiden og overvåger og optimere på hastighed togene kører, for at bruge så få ressourcer som muligt.

Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49Ok, tænkte jeg nok, men så sku man måske lave nogle nye sikkerhedsregler, som er lidt mere moderne, og har lidt mere fokus på klimaet og økonomien i den offentlig transport. Hvor langt er det nu der er imellem EXIT skiltene, 10 eller 20 meter? Er det samme argument med at slukke hver anden gadelampe, alt efter beliggenhed og afstand, det bør ikke være så stort et problem, og igen, der er så meget at hente her.
Ved en ulykke i en tunnel er der en forstørret risiko for røg- eller tågeudvikling - som ikke bliver blæst væk af vinden.

Og så kan sigtbarheden meget hurtigt komme helt i bund og langt kortere end på overfladen...

Citat fra: Mads Dato  6/08-24, 01:08
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 00:21
Citat fra: anho Dato  5/08-24, 23:56
Citat fra: Ncard00 Dato  5/08-24, 23:49og igen, der er så meget at hente her.

Øh, hvor meget tror du egentlig der er at hente? Der er tale om LED-belysning. Lamperne i udgangsskiltene lyser ikke super kraftigt, bare stærkt nok til at kunne ses på afstand i en rimelig dunkel tunnel. De skal ikke lyse tunnelen op, og det gør de heller ikke. De skal bare kunne ses.

Og når man så tænker på hvad ellers der bruger strøm i metroen (primært togene), så vil jeg stille mig meget tvivlsom overfor din påstand om at der er meget at spare. Det virker faktisk fuldstændig ubegrundet.

Mange bække små gør en stor å. Det er blot et af dusinvis af mulige strømbesparende tiltag i den kollektive transport, og har bare aldrig hørt nogen stille spørgsmåltegn ved dette før, ligesom jeg selv gør nu. Hvis det ikke er muligt, så er det helt fair, synes bare det er en disskusion værd. Og som jeg har nævnt før herinde, så må man vende hver en sten når man vil skabe forandring som almindelig privatperson, når man ikke er blandt de få som har magten og pengene til at træffe de store milliarddyre beslutninger. Og min autisme hjerne elsker at løse problemer, og gå helt ned i detaljerne med alting. Nogle vil måske synes det er mærkeligt, overdrevet, og/eller ligegyldigt, men der er brug for at tænke ud af boksen nogle gange, især ifht. akutte problemstillinger som fx klimakrisen.

Det her "tænken ud af boksen" er nu årsagen til at mange biler kører rundt med slukkede baglygter og skaber farlige situationer.
På grund af en misforstået tankegang om at man kunne reducere lidt på bilernes brændstofforbrug.

Boeing 737 Max ulykkerne skete også fordi nogen "tænkte ud af boksen".

Det er et nej tak til at slække på sikkerheden.

Der er da ikke noget galt i at tænke ud af boksen - det er den måde tingene udvikler sig på. Men der er noget galt i, at DJØF'erne og de gamle, gråhårede, alkoholiserede mænd tager dårlige beslutninger.

Den der tænkte ud af boksen har jo ikke skylden for, at de mennesker, der burde stoppe de sikkerhedsmæssigt dårlige idéer kva deres erfaring og uddannelse, alligevel gennemfører den dårlige idé.

Så ja tak til langt mere tænken ud af boksen og indførelse af de gode idéer til at få flere til at tage toget.

Nødudgangs-skilte skal netop være tændt hele tiden, og have eget indbygget nødstrømsbatteri, for hvad nu hvis det anlæg som skal sikre at skiltet bliver tændt og har strøm svigter eller mister forbindelsen til skiltet? Nej, de skilte skal være i stand til at fungere fuldstændig autonomt i en periode på mindst et antal timer.

Derfor kan du ikke lave et system der kun tænder dem ved behov, for når behovet opstår så står du allerede i en situation hvor pålideligheden af alting omkring det enkelte skilt er kompromitteret.

Gå op Sider:[1] 2 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak