Sidst jeg i et lukket rum var spærret inde sammen med en oliebrand var vejen til overlevelse at komme ned på alle fire og derfra at vælge et hensigtsmæssigt sted at kravle hen. Røg stiger op og den sidste åndbare luft skal findes fra ydmyge stillinger.
Derfor synes jeg det lyder betænkeligt at basere evt.
evakuering fra M1/M2 på stationer og trapper. Erfaringen fra
https://de.wikipedia.org/wiki/Brandkatastrophe_der_Gletscherbahn_Kaprun_2 synes at bekræfte dette.
Jeg tror en udvidelse af M1/M2 i stedet må baseres på evakuering ud i tunnelerne; væk fra brandstedet. Det kan så kræve at strømforsyningen i tunnelerne plus ca. 100 m på hver side flyttes op i loftet. Det lyder selvfølgelig som noget bøvl men i forvejen jonglerer de jo med skiftevis strøm fra bagbord og fra styrbord side så man er allerede vant til skiftende strømforsyningsveje.