Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Sporarbejde: idag standes i Slagelse istedet for Ringsted
Hej
Jeg undres over at Lyntogene idag lørdag 3. august stanser i Slagelse i stedet for Ringsted.
Hvad er det mon der gør at det er en nødvendighed lige idag.
Der nogle kloge togentusiaster ellers DSB/banedanmark folk herinde, der ved noget ☺️

Hilsen Emil

Det handler vel om hvor sporarbejdet bliver lavet. IC-togene er forkortet (eller forlænget ift Ringsted) til Slagelse og ICL stopper så på stationerne mellem Slagelse og Odense, da de byer ikke bliver betjent af de IC-tog der kører normalt. Det giver vel så mulighed for at lave noget enkeltsporsdrift, så man kan arbejde i det andet spor og blive færdige med denne sommers sporarbejder?

Citat fra: mpp Dato  3/08-24, 12:05Det handler vel om hvor sporarbejdet bliver lavet. IC-togene er forkortet (eller forlænget ift Ringsted) til Slagelse og ICL stopper så på stationerne mellem Slagelse og Odense, da de byer ikke bliver betjent af de IC-tog der kører normalt. Det giver vel så mulighed for at lave noget enkeltsporsdrift, så man kan arbejde i det andet spor og blive færdige med denne sommers sporarbejder?

Henholdsvis Slagelse-Forlev og Forlev-Korsør har haft enkeltsporskørsel hele sommeren. I den forbindelse har man kørt med følgende ændriger (set fra København):
  • IC-toget København-Esbjerg kører ikke mellem København og Odense. Der er indsat regionaltog, der følger dets almindelige standsningsmønster mellem København og Slagelse
  • IC Lyn standser også i Ringsted, Korsør og Nyborg. I toget indgår et togsæt, der efter Odense fortsætter videre mod Esbjerg som almindeligt IC
  • IC-toget København-Fredericia/Aarhus standser også i Langeskov

Men lige præcis denne weekend standser IC Lyn ikke i Ringsted, og standser i stedet i Slagelse. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Umiddelbart ser der ikke ud til at være noget anderledes ved sporarbejdet i denne weekend, der kunne forklare hvorfor.

Citat fra: RasmusD Dato  3/08-24, 13:10
Citat fra: mpp Dato  3/08-24, 12:05Det handler vel om hvor sporarbejdet bliver lavet. IC-togene er forkortet (eller forlænget ift Ringsted) til Slagelse og ICL stopper så på stationerne mellem Slagelse og Odense, da de byer ikke bliver betjent af de IC-tog der kører normalt. Det giver vel så mulighed for at lave noget enkeltsporsdrift, så man kan arbejde i det andet spor og blive færdige med denne sommers sporarbejder?

Henholdsvis Slagelse-Forlev og Forlev-Korsør har haft enkeltsporskørsel hele sommeren. I den forbindelse har man kørt med følgende ændriger (set fra København):
  • IC-toget København-Esbjerg kører ikke mellem København og Odense. Der er indsat regionaltog, der følger dets almindelige standsningsmønster mellem København og Slagelse
  • IC Lyn standser også i Ringsted, Korsør og Nyborg. I toget indgår et togsæt, der efter Odense fortsætter videre mod Esbjerg som almindeligt IC
  • IC-toget København-Fredericia/Aarhus standser også i Langeskov

Men lige præcis denne weekend standser IC Lyn ikke i Ringsted, og standser i stedet i Slagelse. Jeg kan ikke gennemskue hvorfor. Umiddelbart ser der ikke ud til at være noget anderledes ved sporarbejdet i denne weekend, der kunne forklare hvorfor.

Nej det forklare det ikke rigtig hvorfor det lige netop er idag også kun idag.
Men at der standes i Slagelse i stedet giver et eller andet sted god mening, når der er enkeltspor efter Slagelse mod Korsør. Så kan toget holde der indtil der er frit

Sporarbejde: idag standes i Slagelse istedet for Ringsted
Af sil1207. 3/08-24, 21:52.
Seneste redigering: 3/08-24, 21:53 af sil1207
I dag er samtlige IC-tog forkortet til kun at køre hhv. København-Slagelse samt Nyborg-Fredericia/Aarhus. "Normalt" har de fleste IC-tog fortsat gennem sporarbejdet. Derfor skal Sorø/Slagelse have en mulighed for at komme til Fyn/Jylland, og så standser Lyntoget så i Slagelse fremfor Ringsted.

Uden at være sikker kan jeg forestille mig man kører enkeltspor helt fra Slagelse til Korsør. Der er vidst også reduceret sporplads i Korsør. Men igen, jeg er ikke helt sikker på den reele årsag.

Gå op Sider:[1]

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak