Ideen er sådan set god nok og løser det helt grundlæggende problem, der er med at få nye nattogsruter op og køre: mangel på materiel. Det er også en model man har i Norge med Norges Tog, hvor man har et selskab, der køber togene og så lejer dem ud til operatørene.
Jeg ville gå et skridt videre og se, om man eventuelt kunne lave et fælles Skandinavisk indkøb. Økonomien i det her bliver bedre, jo flere tog man har, og både i Østrig og Italien har de lavet væsentligt større indkøb af nattogsmateriel. Man kunne her læne sig op af den model, Norges Tog har, og de kunne hjælpe med at få organisationen op og køre. SJ har allerede en nattogsoperation, der kunne udvides, og Snälltåget lejer i dag allerede materiel. Derudover er det nok billigere at sende togene til service i Sverige end Danmark eller Norge og det giver så operatørerne et naturligt incitament til at inkludere Skandinavien i deres køreplan (ligesom ØBB også laver deres køreplaner, så hvert nattog er i Østrig flere gange om ugen).
Så er der den med statsstøttereglerne, men de kan jo nok bøjes, hvis man ønsker det. Der er en oprigtig politisk interesse i at fremme togtransport i EU (f.x. med et samlet system til køb af billetter) og så kan man jo arbejde med EU om at lave en model, der virker. Vi har nogle andre forudsætninger for at køre internationale tog end man har i andre lande og det har man givetvist en forståelse for i EU. Så handler det mere om man har nogle politikere med lidt vision og her er det jo godt, at der er valg fra tid til anden. Det er i hvert fald et forslag, der kunne give mening at have med i skuffen.
Jon Worth har også været inde på noget af det samme og har skrevet det her indlæg:
https://jonworth.eu/a-different-solution-for-night-trains-a-flexible-leasing-and-operations-company/