Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Af mss. 1/08-24, 18:16.
Seneste redigering: 1/08-24, 18:18 af mss
Hej allesammen,

For et par dage siden kom jeg retur fra endnu en ferie i skønne Berlin! :D
 
Rejsen dertil foregik atter med tog, og forløåb nogenlunde planmæssigt med EC København-Hamburg og ICE Sprinter mellem Hamburg og Berlin.

Som sædvanlig var det en familieferie, hvor togfotografering ikke var 1. prioritet, men naturligvis fik jeg alligevel en del fotos i kassen, særligt på en udflugt til Hauptbahnhof.

Jeg er stadig igang med billederedigeringen, så nye billeder kommer hele tiden til, så jeg henviser til mappen på min hjemmeside hvor alle togbillederne havner:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/616-tyskland_2024_berlin

Herunder et par udvalgte fotos:


182 001 med Regionalexpress på Berlin Hbf d. 27/7 2024.


401 501/001 "Gießen" på Berlin Hbf d. 27/7 2024.


411 001 "Mainz" på Berlin Hbf d. 22/7 2024. En ICE-T som vi netop var ankommet med fra Hamburg.


442 329 som RE7 på Berlin Hbf d. 27/7 2024.
Toget bestod af en 3-delt (den viste) og en 5-delt Talent II.
Bemærk Lokoføreren, der står med en "fjernkontrol" til færdigmelding i hånden.


Håbefuldt banner fra EM på Berlin Hbf d. 27/7 2024. Det blev som bekendt ved håbet ;)


En nyligt renoveret dobbeltdækker type DABpbza757-7 med enorme 1. kl. markeringer.


Cykelvognen finder man også nemt, her en dobbeltdækker type DBpza780-6.


En såkalt IC2 (dobbweltdækker IC) med Stadler KISS, købt brugt fra det østrigske Westbahn på Berlin Hbf d. 27/7 2024.


Helt nye er ODEGs Desiro HC fra Siemens. En sjov type med enetagers endevogne og dobbeltdækker-mellemvogne der p.t. breder sig over hele Tyskland. Selv har jeg bestilt en model af dette tog  :)

Som sagt kommer der hele tiden nye billeder i mappen der befinder sig her:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/616-tyskland_2024_berlin

Sporvogne, busser, U-Bahn osv. havner i andre mapper -dem vil jeg tilføje senere her i tråden.

Forhåbentlig en kigger værd!









Hej igen,

Så skulle alle jernbanebilleder være redigeret og uploadet.

En teaser mere:



To NS Vectron, lejet fra ELL (European Locomotive Leasing) med numrene 193 935 og 735.
Disse anvendes i IC-tog mellem Amsterdam og Berlin.

https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/616-tyskland_2024_berlin



Er det normalt at man trækker IC-tog mellem Berlin og Amsterdam med to lokomotiver? Virker som overkill, men det kan vel være den letteste måde at få et overskydende lokomotiv hjem til Holland på.

Hej mpp,
Normalt trækkes togene af et lokomotiv (det har jeg også billeder af), så du har nok ret i din sidste antagelse.


Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Af mss. 3/08-24, 16:43.
Seneste redigering: 3/08-24, 16:48 af mss
Hej igen,

Så har jeg også uploadet billeder af U-Bahn, sporvogne og busser. De kan findes her:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/617-sporvogne_u_bane_og_busser_i_berlin_2024

Et par eksempler:


BVG 1240, en moderniseret 90'er sporvogn i dobbelttraktion ved Bahnhof Alexanderplatz.
Disse dobbelttraktioner er p.t. de største enheder i Berlin og kører på de mest belastede linjer.


BVG 9106 og 9149 ved Bahnhof Alexanderplatz. Disse sporvogne er af type F8Z, den talrigeste variant af de nye Flexity-sporvogne.


BVG 3589 med RBB (Radio Berlin-Brandenburg) reklame på Wittenbergplatz.
De nye Alexander Dennis dobbeltdækkere er nu eneherskende på dobbeltdækker-fronten, efter de sidste MAN dobbeltdækkere gik på pension.


BVG 1040, en moderne U-Bahn vogn type Ik, her på stationen Möckernbrücke.


BVG 493, en af de ældste U-Bahn vogne i Berlin. Ligeledes fotograferet på stationen Möckernbrücke.

Til slut to billeder fra stationen Museumsinsel ved det genopbyggede Berliner Schloss:


Vognen på billedet t.v. er en type Ik, der som provisorium er forsynet med afstandsstykker på ramme og døre for at kunne anvendes på bredprofilnettet.
Ved levering af nye vogne til bredprofilnettet bliver provisorierne fjernet og vognene tilføres lavprofilnettet.


Så er der også uploadet billeder af sporvogne i Woltersdorf udenfor Berlin:

https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/619-sporvogne_i_woltersdorf_berlin_2024

Her et par udvalgte:



Klassisk "Gothavogn" med nr. 31 ved endestationen Rahnsdorf.



Vogn 27 ved den anden endestation Woltersdorf Schleuse.



Vogn 28 sim ekstravogn ved Thälmannplatz, nær depotet.

De nye lavgulvsvogne fra polske Modertrans var ikke i drift denne dag, men jeg fandt dem i depotet:



Her vogn 41 foran depotet. Indenfor ses vogn 30, samt en historisk vogn.



Vogn 42 ved siden af remisen.
Der er mange meninger om de nye vogne der bla. har fået det lidet flatterende øgenavn "polske kampdværge" ;)
Men moderne vogne er tiltrængt bl.a. pga. krav om lav indstigning, der p.t. betyder at der må køre lavgulvsbusser parallelt med sporvognsdriften.
Derudover er de jo også en  afveksling, da de er de eneste lavgulvs-enkeltvogne i Tyskland.

Til slut arbejdsvogn 19:



Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Af andersj, Aalborg. 4/08-24, 20:41.
Jeg var også en tur med i Woltersdorf i juli og var overrasket over hvor hurtigt de kørte igennem skoven ved Rahnsdorf. Jeg kan ikke lige umiddelbart finde noget om hastigheden, men det var noget af en tur med de vogne der ikke har alt for god affjedring samt skinnerne der nærmest bare er lagt direkte ned i skovbunden.

Anders

Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Af mss. 4/08-24, 22:35.
Seneste redigering: 4/08-24, 22:39 af mss
Det var da pudsigt 🙂
Ja de kører i et rask tempo gennem skoven. Det er tydeligt at mærke at det er en toakslet sporvogn med ret stift ophæng. De små uregelmæssigheder bliver ikke absorberet i en bogie, men rykker vognen fra side til side. Det minder om en tur på Sporvejsmuseet. Herligt! ;)
Det bliver nok en noget roligere tur med de nye vogne.


Ferie i Berlin 2024 (m.b + Link)
Af mss. 8/08-24, 14:44.
Seneste redigering: 8/08-24, 14:52 af mss
Hej igen,

Jeg vil også lige smide et link til mine billeder fra DTM (Deutsche Technikmuseum) i Berlin:
https://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/618-tyskland_2024_berlin_museum_fur_verkehr_und_technik

Hovedattraktionen denne gang var de udstillede S-Bahn vogne, i anledning af 100 året for S-Bahn i Berlin.

Herunder et par eksempler:


275 358, en klassisk S-Bahnvogn type "Stadtbahn"


276 035, en ekspres-S-Bahn i let moderniseret udførelse.


485 129, en S-Bahnvogn af den senest udrangerede type, der blev udviklet i DDR og oprindeligt havde øgenavnet "Coladose" da de blev leveret i rød/grå bemaling.

Her ses emblemet "100 Jahre Berliner S-Bahn" på en aktuel S-Bahnvogn (moderniseret BR 481):


Gå op Sider:[1]
Veterantog kalender
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak