Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/07-24, 15:22Dobbeltspor syd for Farum station.
Flytning af Herlev station.
Vendespor ved Carlsberg
Forbinde lille syd med køge nord.
Tænk jernbaneudgaven af det letbanen har gjort ved Glostrup st.
Dobbeltspor nord for køge station.
Og så et af mine ønskeprojekter, som nok ikke har noget praktisk formål. Altså ud over at tilfredsstille mit indre nørde gen.
En flyover syd for køge(syd for søndre viaduktvej)
Gerne kombineret med dobbeltspor frem til en ny Hastrup øst station.
Altså man ville f.eks kunne sende et tog fra køge N og Lille Skensved ind på køge station ind samtidig.
Men tvivler på at det er investeringen værd.
Flytning af Herlev (sker i 2026) og vendespor ved Carlsberg er på vej (sker i 2028).
Dobbeltspor imellem Køge Nord og Køge skal undersøges sammen med en ekstra perronspor på Køge Station. For den strækning er en flaskehals ved problemer. Jeg kan godt forestille mig det gode at lokaltog og DSB følge ad i hvert sit spor imellem Køge og afgrening til Køge Nord - for der er fordele, hvis de togsystemer mødes samtidig i Køge. Derudover er der ikke gjort plads til 2 spor under motorvejen og S-tog. Spørgsmålet om man vil ofre det som koster at udvide under motorvejen samtidig med at den er en af landets mest trafikeret veje.
Og flyover syd for Køge Station kommer til at ligge i et naturområde, som er stærkt beskyttet. Men spørgsmålet om det er nødvendig, selvom fra december har 12 tog timen på Køge Station (uden S-tog). For tog i samme retning skal alligevel have et længere stop for at passager kan skifte imellem DSB-tog og Lokaltog.
Det bliver svært at gøre noget ved Køge Nord, så man kan komme hurtig til tog til/fra Roskilde på Lille Syd. Men mit indtryk er at mange skifter på Ølby Station, selvom det give en ventetid på 20 minutter. Eller tager de 2 minutter med S-tog, som det tager imellem Køge Nord og Ølby, hvis man skal med Intercity-tog til/fra vest. Og med dobbeltspor ved Ølby, så kunne det være, at man kunne få ventetiden ned.