Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: Viktoria Skov Dato 10/08-24, 11:15
Citatjeg er kommet frem til 5 hovedpunkter indtil videre.

1: Kagerup st. skal have en kurveudligning
2: Helsinge st og Troldebakkerne skal opgraderes
3: Der skal etableres den nye bane med 120 km/t (selvfølgelig) med en ny station i Græsted
4: Da Helsinge <-> Hillerød bliver (mindst) en dobbelt så travl bane giver det mening at opgrader den til 120km/t
5: Der kræves at der bliver dobbelt sporet enten nord (til Helsinge) eller syd (til Hillerød) for Kagerup st. Eller begge.


Hvordan er kurveradius beregnet ud fra ønsket om 120 km/t?

Hvordan kan det være at du regner med 120 km/t og ikke 140-160 km/t?
De nye Stadler batteritog til Østbanen forventes at være lig dem som Nah.SH kører med i Slesvig-Holsten. Disse kan køre op til 160 km/t på batteri, men Nah.SH planlægger med 140 km/t som topfart, da de ekstra Δ20 km/t kræver unødig ekstra energi, og med 5-7 km stationsafstand ikke rigtig giver køretidsbesparelse.
Så jeg ville projektere spor på Lokaltogs net til minimum 140 km/t, da de nye tog da kan udnyttes fuldt.
(Dels kan det nye spor på Østbanen teoretisk set tillade 160 km/t, da 2,4 m lange B70 sveller (som anvendt på Østbanen), tillader 25 T og 160 km/t.)

Er nysgerrig, hvilket program er linjeføringen tegnet op i?


Helt enig om at den burde være 140km/t ikke 120km/t. Måske enda 160km/t på Helsinge st <-> Hillerød st. da den oplever så høj udnyttelse.
Det her er dog også bare en screening og ikke en MKV så alt det tekniske som sveller kommer jeg ikke til at kigge på (måske på et andet tidspunkt?).

Er mere interesseret i linjeføring og det økonomiske, da jeg ikke er så dygtigt til det helt tekniske som du er.

Men nogen tekniske detaljer jeg går op i er selvfølgelig kurvene. Min metode for den mindste radius er baseret på dette fra disse gidelines

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg mangler dog en bedre enhedspriser for anlæg.
Lige nu laver jeg anlægsprisen ud fra 2 rapporter
1: Screeningsrapport for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt, 2024. tabel 9.2 er den tabel jeg tager udgangspunkt i. Her er der mange enhedspriser for jernbanen som er uafhængig af dens hastighed. Dog er priserne for skinnere beregnet til 250km/t. så hvis der er nogen der ved hvor mange % billigere der at etablere 160km/t 140km/t 75km/t 40km/t jernbane henholdvis til 250 km/t så skriv det gerne til mig.
2: Østbanen - Sporrenovering Her ville jeg regne ud hvad de forskelige poster kostet pr KM og konventrer det til enhedspriser som kan anvendes til gribskovbanen.

Det software jeg bruger er Adobe illustrator til at lave skitserne og QGIS til analyse af terræn. Jeg har prøvet og se om jeg kunne bruge CAD, men det er for meget arbejde synes jeg til en screening og ikke en MKV

Har slev læst (er jeg ret sikker på) at du laver en Roskilde til Hillerød strækning som jeg er meget interesseret i. Hvis du skal have hjælp til visualisering så sig til.

"Profil banner"

De 2 varianter en med valby en uden
begge er 140km/t


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

"Profil banner"

Citat fra: wsmort Dato 10/08-24, 19:032: Østbanen - Sporrenovering Her ville jeg regne ud hvad de forskelige poster kostet pr KM og konventrer det til enhedspriser som kan anvendes til gribskovbanen.

Det software jeg bruger er Adobe illustrator til at lave skitserne og QGIS til analyse af terræn. Jeg har prøvet og se om jeg kunne bruge CAD, men det er for meget arbejde synes jeg til en screening og ikke en MKV

Har slev læst (er jeg ret sikker på) at du laver en Roskilde til Hillerød strækning som jeg er meget interesseret i. Hvis du skal have hjælp til visualisering så sig til.

Et hint. Se afsnit 3.1.2 i Atkins rapport. Der angives hovedpost 1. spor til ca. 30% af det samlede anlægsoverslag.
Budgettet for Østbanen var i 2023 ca. 800 mio. Kr., og med 50 km spor der ombygges = 16 mio. Kr./km totalt x 0,3 = 4,8 mio. Kr./km

Ja, jeg er i gang med et specialkursus på DTU om Ro-Hi.

2D-CAD er faktisk meget nemt at bruge. Man kan få Bentley's Openrail Designer med en studielicens, hvor man blot kan tegne to rette linjer, og indsætte en kurve med valgfri radius mellem dine to streger (der kan også indsættes overgangskurver mellem kurve og ret linje).

De enkelte kurveradier kan bestemmes ud fra formel (4) i afsnit 2.03.3 i Sporregler 1987, og overhøjde h (tror det er det der kaldes D på dit billede) er maks. 160 mm på fri strækning (afsnit 2.03.4) (langs perroner maks 60 mm, men helst ret spor ved perroner)
https://www.bane.dk/da/Leverandoer/Krav/Tekniske-normer-og-regler/Vigtige-regelvaerker/Sporregler-1987

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af wsmort. 11/08-24, 17:53.
Seneste redigering: 11/08-24, 17:56 af wsmort
Tak for tippet. hvordan anskaffer man sig sådan en studielicens? Jeg går på en gymnasiale udannelse så kan ikke få det gennem skolen (tror jeg).

har lavet en tidsplan for banen som burde give meget bedre service.




Klik på bilederne for at se dem I fuld opløsning

"Profil banner"

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak